کد خبر: ۱۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
فهرستی از بهترین اماکن برای رصد آسمان در سراسر جهان
می‌توان از هر نقطه‌ای روی کره زمین به آسمان خیره شد و ستارگان را رصد کرد. اما بهترین اماکن برای رصد ستارگان ویژگی‌های خاصی دارند که البته میان همه آن‌ها مشترک است. در همه این اماکن آلودگی بصری و نور بسیار اندک است، ارتفاع بیشتری دارند و از همه جالب‌تر آن‌که شکل زمین در این نقاط متفاوت و به گونه‌ای است که زیر نور ماه درخشان می‌شود. انسان‌ها خوش‌شانس هستند که روی سیاره‌ای زندگی می‌کنند که اماکن بسیاری با این ویژگی‌ها در آن وجود دارد. در همین راستا نشریه نشنال جئوگرافی فهرستی از اماکن محبوب برای رصد ستارگان در سراسر جهان فراهم کرده است. هریک از این اماکن چشم‌انداز خارق‌العاده خود را از آسمان شب فراهم می‌کنند. از منظره کهکشان راه‌شیری در آمریکای‌شمالی تا چشم‌انداز خارق‌العاده آسمان در استرالیا. انتخاب یک مکان به عنوان بهترین نقطه برای رصد ستارگان غیرممکن است و شاید بهتر باشد یک‌بار به همه آنها سفر کرد.
پارک ملی آرکس در یوتا
 بسیاری از عکاسان در سراسر جهان مانند تاسمانی و استرالیا از آسمان پرستاره تصویربرداری کرده‌اند. اما پارک ملی آرکس در ایالت یوتاي آمریکا بهترین نقطه برای رصد ستارگان است. در این منطقه شکل صخره‌ها بسیار خاص و قوس‌دار است. به این ترتیب یک لایه زیبایی بصری نیز به مکان رصد ستارگان افزوده می‌شود.

اولورو در استرالیا
اولورو یک monolith sandstone عظیم در قلب منطقه شمالی «مرکز سرخ» در استرالیاست. نزدیک‌ترین منطقه به این‌جا شهر آلیس اسپرینگز است که ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه برای بومیان استرالیایی مقدس است. یکی از دلایل ایده‌آل بودن این مکان برای رصد ستارگان نبودن هیچ‌گونه نور مصنوعی در آسمان است. آسمان شب این صحرا بسیار تاریک است. علاوه برآن از نیمکره جنوبی زمین می‌توان پدیده‌های آسمانی زیبایی مانند ابرهای ماژلانی و صورت فلکی صلیب جنوبی را دید. در این منطقه غروب ماه شبیه طلوع خورشید است زیرا ابرهایی کوچک ماه را پشت خود پنهان می‌کنند. هنگامی‌که ماه از آسمان ناپدید می‌شود کل طیف رنگ‌های کهکشان راه شیری در آسمان آشکار می‌شود.
جزایر کریستا دی گالو در فیلیپین
در این منطقه برق وجود ندارد و سیگنال‌های موبایل نیز قطع می‌شود. برای سفر به این منطقه باید تمام مایحتاج از آب و غذا گرفته تا گجت‌های کمپینگ را همراه برد. بسیاری از افرادی که برای رصد به این نقطه می‌آیند تصور می‌کنند زمین دریک پتوی سیاه پیچیده شده که سوراخ‌های ریزی در تمام آن وجود دارد. در آسمان هیچ ابری دیده نمی‌شود. این منطقه بکر به نظر می‌رسد و هنوز توریست‌های زیادی به آن‌جا سرازیر نشده‌اند.
Cresta de Gallo Island, Philippines

کوردوبا در آرژانتین
 این منطقه نیز بکر است و در آن امکانات اولیه مانندالکتریسیته وجود ندارد. به راحتی می‌توان از این نقطه صورت فلکی صلیب جنوبی را مشاهده کرد. البته در نیمکره جنوبی اماکن مختلفی وجود دارد که می‌توان صورت‌های فلکی را مشاهده کرد. آرژانتین نیز منطقه‌ای بزرگ و بکر برای رصد ستارگان دارد. در این منطقه بسیاری از صورت‌های فلکی شمالی مانند دب اکبر قابل مشاهده نیستند. همچنین در این منطقه می‌توان درخشان‌ترین اشیای آسمانی آبی‌رنگ را بدون تلسکوپ مشاهده کرد. این اشیاي آسمانی در حقیقت کهکشان راه شیری، برخی صورت‌های فلکی، عطارد، ونوس، مریخ یا مشتری، ماه و ستاره‌های دنباله‌دار را رصد کرد. از سوی دیگر اگر مکان نپتون و پلوتون را در آسمان بدانید می‌توانيد با یک تلسکوپ کوچک آن‌ها را رصد کنید.
Cordoba, Argentina

بوتسوانا
 این کشور آفریقایی مکانی ایده‌آل برای رصد ستارگان است. تورهای مختلفی برای این منظور در بوتسوانا برگزار می‌شود. یکی از زیباترین مناطق رصد ستارگان در این کشور Tuli Block نام دارد و از این نقطه می‌توان صورت‌های فلکی زیبایی را رصد کرد. ماه سپتامبر بهترین زمان برای رصد ستارگان در Tuli Block است. آسمان شب‌های این منطقه بسیار صاف است و می‌توان صورت‌های فلکی مانند ارویون و هفت خواهر را با چشم غیرمسلح رصد کرد.

Botswana
نروژ
این کشور اسکاندیناویایی یکی از بهترین نقاط برای رصد ستارگان است. می‌توان از این نقطه پدیده Aurora Borealis را تماشا کرد.
 در این کشور Trysil بزرگ‌ترین تفریحگاه اسکی را دارد و تورهای رصد ستارگان متعددی در آن اجرا می‌شود. می‌توان از این منطقه ستاره قطبی را به وضوح مشاهده کرد.
Norway

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: