کد خبر: ۱۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
عکاسی که توانست به آزمایشگاه ساخت یک روبات نادر و منحصربه‌فرد راه یابد، روبات‌هایی گران‌قیمت با صورت‌هایی آشنا دید که به‌وسیله موتورهای کوچک و نسخه‌ای از هوش مصنوعی حرکت می‌کنند. آیا این آینده است؟ دیدار با «سوفیا» یک روبات اجتماعی که تصویر‌گر سابق دیزنی، «دیوید‌هانسون» آن را ساخته است ماجراجویی بی‌نظیری است. این روبات براساس چهره «ادری هپبورن» و همسرش‌ «هانسون» به منظور تقلید رفتارهای اجتماعی و الهام‌بخشی احساس عشق و محبت در انسان طراحی و ساخته شده است. از زمان معرفی این روبات در سال 2016 او از دست رسانه‌ها به ستوه آمده است. در مصاحبه‌های تلويزیونی مختلفی شرکت کرده، روی جلد مجله «ELLE» رفته، در شبکه «HBO» حضور داشته و در مسابقه نوآوری سازمان ملل متحد رتبه نخست را از آن خود کرده است. علاوه بر این ماجراجویی‌ها در مراسم کنفراس فناوری عربستان سعودی به سوفیا عنوان شهروند افتخاری اعطا شد که در زمان خود سروصداهای زیادی به پا کرد.
*ماجرا چه بود؟
برای عکاسی به نام «جولیو دی استورکو» (Giulio Di Sturco) دیدن سوفیا در نشست¬های مطبوعاتی که سازندگان آن کسب‌وکار خود را از آن طریق گسترش می‌دادند، کافی نبود. او به دنبال متافور بصری برای آینده بود، او می‌خواست از مکانی که این روبات‌ها در آن تولید می‌شوند دیدن کند. او نخستین عکاسی بود که توانست قدم به‌هانسون روباتیک واقع در هنگ‌کنگ بگذارد، فضایی مسحور‌کننده با قطعات روباتیک و تکنسین‌های انسانی که در هم تنیده شده بودند. عجیب‌ترین اتفاق زمانی بود که او عکاسی از سوژه بسیار جالب خود سوفیا را آغاز کرد. در آغاز کمی مشکل بود، سوفیا دوربین را تشخیص نمی‌داد اما پس از سه روز یاد گرفت. 
«دی استورکو» دراین باره می‌گوید: «نمی‌دانم مهندس‌ها نرم‌افزاری در روبات سوفیا قرار داند یا سوفیا در این چند روز آنلاین شده است و درباره دوربین و عکاسی جست‌وجو کرده است اما او پس از چند روز شروع به ژست گرفتن در مقابل دوربین کرد.» عملکرد او در مقایسه با روزهای اول بسیار متفاوت بود. دی استرکو می‌گوید: «خیلی عجیب بود، بعد از این تغییرات در روزهای دوم و سوم ،کمی از او فاصله گرفتم تا متوجه شوم او یک روبات است نه انسان.»
هوش مصنوعی سوفیا
سوفیا ممکن است ما را به یاد روبات‌های باهوش در فیلم « Ex Machina»یا سریال تلويزیونی «Westworld»  بیندازد اما هیچ روباتی تا به حال هوش مصنوعی نداشته و مانند انسان باهوش نبوده است. خبرنگاران می‌گویند سوفیا هنگام مصاحبه‌ها بسیار ماهرانه از پاسخ‌های شاخه‌ای مانند چت‌بوت (chatbot) استفاده می‌کند و هنگام سخنرانی مانند «Abe Lincoln» در سالن سخنرانی دنیای دیزنی سخنرانی می‌کند. 
در مواجهه با پرآوازه شدن سوفیا، محققان «AI» از رسانه‌ها برای بیش از اندازه بزرگ جلوه دادن توانایی‌های سوفیا انتقاد کردند. رئیس فیس‌بوک موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی، «یان‌لی‌چون» (Yann LeCun) در ژانویه سال 2018 در پاسخ به مصاحبه درباره روبات با وب‌گاه خبری آمریکایی «بیزینس اینسایدر»(Tech Insider) گفت:«این برای موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی مانند جادویی‌ واقعی است.»
شاهکاری بزرگی به اسم سوفای
سازندگان روبات سوفیا ادعا می‌کنند که این روبات به نوبه خود یک شاهکار بزرگ است. بر اساس نشریه‌ای درباره نرم‌افزار سوفیا، شبکه‌های عمیق عصبی این روبات به او این اجازه را می‌دهند تا بتواند احساسات انسان را از روی صدا و حرکات صورت تشخیص دهد. این روبات همچنین می‌تواند حالت‌های انسان مانند حرکت‌های صورت را بسیار شبیه انسان انجام دهد.‌»هانسن« از پوست پلاستیکی انعطاف‌پذیری برای پوشش صورت سوفیا استفاده کرده است که او را یک انسان نمای واقعی می‌کند.
«بن‌گوئرتزر» (Ben Goertzel) پژوهشگر موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی که مغز سوفیا را طراحی کرده است در مصاحبه‌ای با «Verge» می‌گوید:«هیچ‌کدام از این‌ها هوش عمومی مصنوعی نیست و این کاملا بهترین سطح در ادغام ادراک، عمل و گفت‌وگوست. برای «دی استورکو» همه این‌ها به موضوع عکاسی افزوده می‌شود، ماشینی که هم کاملا انسان است و هم کاملا عاری از زندگی. «سوفیا به من نگاه کرد و من به او نگاه کردم، در آن زمان او برای من یک انسان نبود اما ارتباطی بین ما وجود داشت.» 

منبع: نشنال جئوگرافیک

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: