کد خبر: ۱۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
داستان خیلی ساده است: جاروکردن خانه برای هر کسی سخت است و به‌طبع اگر راهی پیدا شود که این درد جانکاه را کم کند، چه بهتر. اگر مقرون ‌به‌صرفه هم باشد و زمان کمتری از انسان راحت‌طلب امروزی طلب کند، که دیگر نور علی نور است. اما این روزها ربات تمیزکننده‌ای که می‌تواند تمام خانه را جارو کند، به‌شدت با استقبال مواجه شده است، خاصه برای خانم‌هایی که مدت‌ها دنبال چنین چیزی بودند، اما حالا تحقیقات نشان می‌دهد که این ربات‌ها نمی‌توانند کل خانه‌تان را تمیز کنند. درواقع آن‌ها برای کف مناسب‌اند، اما برای تمیزکردن سطوح دیگر بی‌فایده‌اند. طراحی آن بي‌شک یک راه‌حل هوشمندانه برای این مشکل است، اما متاسفانه، پاسخِ مشکلات ما در طراحی این ربات نهفته نیست. تا جایی‌که از ربات‌های شاغل در خانه‌های هوشمند برمی‌آید، آن‌ها فقط دستگاه‌های اتوماتیکی هستند که هر یک قابلیت‌های واقعا مفیدی ارائه می‌دهند. طی 16سال گذشته این ربات‌ها توانسته‌اند سهم بسزایی در تمیزی و آراستگی خانه ایفا کنند ولی حالا معضل جدیدی گریبان‌گیر صاحبان این دستگاه‌ها شده است: مکان‌های دیگری نیز وجود دارد که نیاز به تمیزکردن دارند مثل مبل‌ها، لباس‌ها، میز یا کانترهای آشپزخانه، جایی‌که یک ربات عملا بی‌استفاده است. بنابراین هنگامی‌که شما 950دلار برای آخرین و بزرگ‌ترین iRobot هزینه می‌کنید، انتظار دارید تمام آن عیب‌ها و نقص‌ها برطرف شده باشد و سطوحی که قبلا تمیز نمی‌شدند با این دستگاه جدید، تمیز شوند و رضایت‌تان را جلب کنند. مشكل زمانی خودش را نشان می‌دهد که می‌دانیم این دستگاه‌ها مدام در بازار دستخوش نوسانات قیمت می‌شوند و با وجود این‌که نسبت به نسل قبلی، کارایی بیشتری دارند و مثلا گردوخاک را بهتر جذب می‌کنند اما این یک محصول نسل اول از شرکتی است که تازه در مارس سال جاری میلادی تاسیس شده و متاسفانه مثل یک محصول نسل اولی نیز عمل می‌کند.
مزیت‌های نسل جدید
کورال‌‌وان یکی از بهترین‌های نسل جدید ربات‌های تمیزکننده است. همان‌طور که طراحی صنعتی مراحل پیشرفته‌تری را سپری می‌کند این محصول هم تلاش می‌کند رقيب‌هايش را کنار بزند، مثلا در رنگ سیاه و سفید، براق عرضه شده تا بیشتر برای خانم‌ها جذاب باشد. اين ربات به‌راحتی و فقط با لمس انگشت‌تان کار می‌کند، ولی باز هم یک ایراد دارد و البته این ایراد شاید در نگاه اول چندان هم مشهود نباشد: این ربات بیشتر شبیه ربات‌هایی است که برای کارخانه‌ها طراحی شده‌اند ولی آزمایش ما نشان داد که بسیار طراحی خوبی دارد و می‌تواند به گوشه‌وکنار خانه‌تان سرک بکشد كه یک مزیت براي آن به‌شمار مي‌رود. 
از طرف دیگر این ربات و نسل جدیدی که حالا به خانه‌ها راه پیدا کرده‌اند یک جفت چرخ دارند که در هر جهتی می‌چرخد و حرکت می‌کند و چون بالا و پایین می‌شود این مزیت را دارد که روی سطوح ناهموار را هم تمیز می‌کند (مثلا حالا به‌راحتی می‌تواند فرش را هم تمیز کند) و می‌تواند گوشه اتاق را هم به‌خوبی تمیز کند ولی وقتی مثلا به جایی مثل زیر تخت می‌رود، گیر می‌کند و باید آن را دوباره بیرون بکشیم و در مسیر دیگری قرار دهیم. 
معضلی به نام ارتفاع
مسیری که Coral One تمیز می‌کند با سایر رقيب‌هايش قابل مقایسه است ازجمله Neato D4 ولی کورال‌وان حداقل یک اینچ بلندتر از رقیب خود است و این یعنی وقتی می‌خواهد مبلمان‌تان را تمیز کند کار سخت‌تر می‌شود. این یک مثال و مقایسه خوب است برای زمانی‌که می‌دانیم کورال‌وان در حالتِ ربات قادر به رسیدن به آن تمیزی ایده‌آل نیست و نمی‌تواند آن‌جا را تمیز کند. 
مسئله بعدی این است که این دستگاه برخلاف اکثر رقيب‌هايش، به شبکه وای‌فای خانگی‌تان دسترسی ندارد و با برنامه‌ای برای کنترل از راه دور هم سازگار نیست و کار نمی‌کند. اما، یک مجموعه کوچک از کلید‌های جانبی برای شروع و توقف یک چرخه تمیزکردن دارد، بین حالت‌های تمیزکردن استاندارد و توربو سوئیچ می‌شود و برای شارژ مجدد یا تغییر زبان مورد نظر باید دوباره نزدتان بازگردد. این کلیدها چندان کارتان را راحت نمی‌کنند و فقط می‌توانید ساعت و زمان شروع برنامه‌ریزی برای تمیزکردن روزانه را تغییر دهید كه البته این کار هم تا حدودی پیچیده و زمان‌بر است. برخی کارشناسان معتقدند این مسئله ـ وصل‌نشدن به وای‌فای ـ یک مزیت است، چون کارکردن با این دستگاه را آسان می‌کند و هیچ نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی وجود ندارد؛ زيرا اطلاعات خانه‌تان جایی آپلود نشده است. اما از سوی دیگر، به این معنی است که این دستگاه از قابلیت‌های پیشرفته برخوردار نیست. یعنی زمانی‌که قرار است روی آن تنظیماتی انجام دهید که مثلا به فلان مانع نخورد یا از اتاق خارج نشود باید همه‌چیز را دستی انجام دهید که این در دنیای امروز ما زمان‌بر و خسته‌کننده است. 
من در طول سال‌ها، تحقیقات زیادی انجام داده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که حتی اولین جاروهای هوشمند در گوشه‌وکنار یک اتاق به اندازه‌ کورال‌وان کارایی ندارند. مثلا کورال‌وان، جای آهسته‌آهسته کارکردن در اطراف مبلمان و موانع دیگر (Neato D7 در این مورد بسیار خوب است) مانند کورال‌وان تلاش می‌کند به صندلی آهسته نیرویی وارد کند تا بتواند زیرش را تمیز کند یا به اصطلاح رایج آن را هل بدهد ولی این مورد یک ایراد هم دارد، این‌که امکان دارد صندلی را به چیز دیگری بزند و باعث شکستن اجسام شود. حسگر مادون قرمز آن هم هنوز خوب کار نمی‌کند و درنتیجه واقعا جرأت ندارم این جاروی هوشمند را در اتاق تنها بگذارم.
لوازم جانبی
این جارو چند وسیله جانبی ديگر هم دارد. مثلا یک سر مخصوص برای تمیزکردن درزها و جاهایی‌که شاید باریک باشند. یک سر فرچه‌ای که خودتان می‌توانید آن را نصب کنید و جاهایی مثل رویه مبل را جارو بکشید. خوش‌تان بیاید یا نه، این جاروها یا ربات‌های تمیزکننده، کامل نیستند و تمام خانه را تمیز نمی‌کنند. درست است که قدری کارتان را راحت می‌کنند و نیازی نیست مدام خانه را جارو کنید ولی هنوز راه زیادی مانده تا بتوانیم به این ربات‌ها اعتماد کنیم که خانه را تمیز کنند، چیزی را نشکنند و جایی را هم از قلم نیندازند. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: