کد خبر: ۱۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
قیمت افسارگسیخته کاغذ در ماه های اخیر مشکلات فراوانی در زمینه چاپ، روزنامه و وضعیت فرهنگی جامعه ایجاد کرده است که اگر به این موضوع رسیدگی نشود به یک بحران در حوزه فرهنگ تبدیل خواهد شد.
به گزارش قلم، این روزها با افزایش ناگهانی قیمت اجناسی روبرو هستیم که مردم روزانه با آنها درگیر هستند؛ یکی از این اجناس کاغذ است که اخیرا قیمت آن افزایش چشمگیری داشته به گونه ای که به یکی از دغدغه های فرهنگیان و اصحاب رسانه تبدیل شده است.
رسانه های مکتوب و کاغذی به دلیل در دسترس بودن همچنان از مقبولیت ویژه ای بین مخاطبان برخوردارند و هر شهروندی در هر مکانی برای جلوگیری از هدر رفت زمان و پیگیری اخبار روز از آنها استفاده می کند ولی این رسانه های مکتوب اکنون حال و روز خوشی ندارند و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.
ادامه این وضعیت و کاهش چاپ کتاب و به دنبال آن کاهش استقبال از فضای کتابخانه ای به عنوان اساس فرهنگ کتابخوانی، پس رفت در زمینه کتابخوانی دور از انتظار نخواهد بود که جبران این وضعیت فرهنگی امری بسیار دشوار و به نوعی غیرقابل حل است.
موضوع گرانی کاغذ، شرایط را برای چاپخانه ها نیز دشوار کرده به طوریکه تعداد مشتریان آنها برای چاپ کاهش چشمگیری یافته است لذا شنیدن خبر تعطیلی برخی چاپخانه ها در شرایط کنونی دور از انتظار نیست.
این موضوع بر روند فعالیت آموزش و پرورش نیز تاثیر داشته به طوری که گرانی کاغذ، چاپ امتحانات پایانی را برای متولیان دشوار کرده است.

**قیمت کاغذ و آثار آن بر صنعت چاپ و نشریات

به گزارش قلم، مدیر چاپخانه دهخدا اهواز با اشاره به تاثیر پذیرفتن بازار کاغذ از وضعیت نابسامان اقتصادی گفت: قیمت کاغذ با وجود پر بودن انبارها از این کالا، 10 برابر شده است.
مهدی اصفهانی خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت گرانی کاغذ شد و افزود: قیمت یک کامیون کاغذ قبلا 250 میلیون ریال بود در حالی که اکنون به 2 میلیارد و 700 میلیون ریال افزایش یافته است که همین امر باعث شده مشتری برای چاپ نباشد.
وی ضمن انتقاد از این وضعیت به تعطیلی چاپخانه دهخدا اهواز در فرودین ماه امسال اشاره کرد و گفت: قبلا 30 کارگر در چاپخانه داشتم که تعداد آنها را بعد از عید بدلیل مشکلات اقتصادی، ناتوانی در پرداخت حقوق و نداشتن مشتری به چهار نفر کاهش دادم؛ اکنون نیز به دلیل ورشکستگی در حال ریزش بیشتر کارکنان هستم.
وی با بیان اینکه مطبوعات توانایی چاپ ندارند و عملا بیکار شده اند، افزود: چاپخانه دهخدا به عنوان یکی از بزرگترین چاپخانه های خوزستان در حال تعطیل شدن است.

** کاهش صفحات روزنامه ها
مسئول نمایندگی روزنامه اطلاعات در دزفول نیز در این باره گفت: وضعیت کاغذ از یکسال پیش مناسب نیست و از 2 ماه پیش این شرایط حادتر شده است.
محمد ناصحی با بیان اینکه تیراژ روزنامه ها به شدت کاهش یافته و به یک سوم قبل رسیده است، افزود: قبلا هیچ مشکل و محدویتی برای چاپ نداشتیم ولی به تازگی صفحات روزنامه اطلاعات از 16 به 12 صفحه کاهش یافته است ضمن اینکه احتمال حذف ضمیمه هشت صفحه ای روزنامه نیز وجود دارد.
ناصحی تداوم این شرایط را باعث کاهش فعالیت مطبوعات و بیکاری رسانه ها دانست و گفت: محدود کردن تیراژ در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و کاغذ به صورت سخاوتمندانه در سایر کشورها توزیع می شود ولی در ایران وضعیت برعکس است.
وی با بیان اینکه رسانه های مکتوب جایگاه ویژه ای بین خوانندگان دارند، افزود: روزنامه به علت ارزانی، تنوع و به روز بودن همیشه در دسترس شهروندان است لذا درخواست می شود هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود تا این حداقل مطالعه هم از مردم گرفته نشود.
مسئول نمایندگی روزنامه اطلاعات در دزفول با بیان اینکه افزایش قیمت و کاهش سهمیه کاغذ تاثیر زیادی بر وضعیت خبرنگاران و درآمد دفاتر روزنامه خواهد داشت، گفت: کمبود صفحات و کاغذ باعث افزایش 20 تا 30 درصدی نرخ آگهی ها شده و شرکت ها و سازمان ها آگهی های خود را کاهش داده اند.

** مشکل چاپ برگه های امتحانی
مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز با اشاره به مشکلات پیرامون بحران کاغذ در این نهاد گفت: آموزش و پرورش بدلیل احتکار و گرانی کاغذ با مشکلات زیادی برای چاپ برگه های امتحانی پایان سال مواجه شد.
عبدالمحمد جرجانی ضمن انتقاد از گرانی کاغذ افزود: بسته 500 عددی کاغذ قبل از گرانی های اخیر حدود 170 هزار ریال بود که اکنون این رقم به 500 هزار ریال افزایش یافته است.
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت: با توجه به بودجه ناچیز آموزش و پرورش، از مسئولان درخواست می شود با اعطای امتیازی سهمیه کاغذ را برای مدارس افزایش دهند تا مشکل آنها رفع شود.
وی افزود: تقاضا می شود کاغذ مورد نیاز مدارس با نرخ ارز دولتی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا بتوان چون سال های گذشته بدون مشکل امتحانات را برگزار کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: