کد خبر: ۱۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه چند مسیل بزرگ در شهر تهران به بوستان‌ها تبدیل شده است گفت: ایجاد پارک و بوستان برای شهر خوب است اما این تغییر ساختار باعث افزایش روان‌آب و افزایش خطر سیل در تهران شده است.
به گزارش قلم، مسعود زندی افزود: در شهر تهران چند مسیل بزرگ را تغییر ساختار داده و به بوستان تبدیل کرده‌اند که بخشی از این تغییر ساختار مانع نفوذ آب به زمین و منجر به افزایش رواناب و خطر سیلاب می‌شود. وی تصریح کرد: نگاه ما درمساله رود دره‌های شهر تهران این است که حتی‌الامکان ساختار طبیعی رود دره‌ها حفظ شود. چون تغییر ساختار طبیعی منجر به کاهش جذب و نفوذ آب و نهایتا افزایش روان آب و خطر جاری شدن سیلاب می‌شود. در شهر تهران چند مسیل بزرگ را تغییر ساختار داده و مثلا به بوستان تبدیل کرده‌اند که یکی از آنها بوستان نهج البلاغه است. جایی که قبلا مخروبه‌ بود و اصلا توجهی به آن نمی‌شد اما الان به فضای سبز شهری بدل شده که هم از نظر بصری و هم از نظر افزایش فضای سبز اقدامی مثبت است. اما بخشی از این تغییر ساختار مانع نفوذ آب به زمین می‌شود که از نظر محیط زیست مورد سوال است.
 
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران افزود: هر گونه تغییری در بستر مسیل که منجر به کاهش نفوذپذیری شود، اقدامی غیراصولی است و به افزایش روان آب و خطر سیل بدل خواهد شد. حاشیه‌های این مسیل‌ها هم علاوه بر آنکه مانع جذب آب می‌شود، خطر سیلاب و عدم تاب آوری را افزایش می‌دهد. رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با یادآوری اینکه در طول مسیل نیز متخلفان فاضلاب‌هایی را به رود دره‌ها تخلیه می‌کنند تصریح کرد: فاضلاب‌ها نهایتا باید به شبکه فاضلاب و تصفیه خانه‌ها هدایت شوند که تاکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد آن انجام شده و تحت کنترل و تصفیه است. شرکت آب و فاضلاب در این زمینه مسوولیت دارد و سیستم اگو هم ایجاد کرده اما هنوز بخشی از آن به سیستم‌های تصفیه خانه شهر وصل نشده است.
 
زندی هشدار داد: ما در هر موردی که تخلیه فاضلاب خام به منابع آبی رخ داده باشد، برخورد و گزارش می‌کنیم و موضوع پیگیری قضایی هم می‌شود اما این موضوع باید به‌صورت اساسی حل شود و شرایطی فراهم شود تا بتواند همه فاضلاب شهری را جمع آوری کند. وی ادامه داد: از این حجم عظیم منابع آبی که به‌صورت فاضلاب هدر می‌رود، باید با استفاده از بازچرخانی برای فضای سبز و دشت‌ها استفاده شود و بخشی از مشکل آب را حل کند. آبیاری زمین‌های کشاورزی در جنوب شهر تهران قابل جایگزینی با این پساب تصفیه شده است. رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با تاکید بر اینکه جمع‌آوری فاضلاب و بازچرخانی آب یکی از اولویت‌های اصلی شهر تهران است، اظهار کرد: با این وجود ما قطعا هر جا تخلیه فاضلاب خام به منابع آبی رخ دهد برخورد قاطع خواهیم کرد.
 
زندی در پاسخ به این شبهه که برخی مطرح کرده‌اند که اگر تمامی فاضلاب از شهر خارج شود با توجه به اینکه همه راه‌های نفوذ آب و بارش‌ها به زمین هم بسته شده، تکلیف آب‌های زیرزمینی و نشست احتمالی زمین در تهران چه خواهد شد؟ گفت: این مساله فعلا عمدتا در دشت‌های جنوب شهر تهران و شهریار بوده است و در سطح شهر موارد خاصی که تدقیق بشود و به‌عنوان معضل از آن یاد کنند، وجود ندارد. وی توضیح داد: الان در سطح شهر تهران هنوز چاه‌های جذبی زیادی است که آب آن به زیرزمین شهر تهران منتقل می‌شود. اگر شبکه فاضلاب به‌طور کامل اجرا شود بعدا ممکن است به مشکلی که شما می‌گویید برخورد کنیم و مواردی مشاهده شود اما قطعا نمی‌توانیم تصفیه فاضلاب را متوقف کنیم که آبخوان‌ها به دلیل بسته شدن راه‌های نفوذ آب، خالی نشوند و فرونشست رخ ندهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: