کد خبر: ۱۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
انتقاد از روند بازگشت ارز صادراتی به کشور
سال هاست کشور‌ها ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی خود را برای جبران بحران‌های احتمالی تجهیز می‌کنند، منابعی که به نظر می‌رسد می‌تواند در تنطیم بازار ارز نقش بسزایی داشته باشد.
به گزارش قلم، ذخایر ارزی هر کشور یکی از مهم‌ترین ستون‌های تجارت جهانی و حفظ امنیت بین‌المللی تجار به شمار می‌رود. این موضوع حتی در شرایطی به عنوان عاملی برای تضعیف قدرت مالی کشورها محسوب می‌شود.

کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا تلاش کرده‌اند تا با کاهش ورود دلار به کشورهایی نظیر ایران، ونزوئلا و غیره منابع ارزی این کشور را تضعیف کنند که البته به نظر کارشناسان این موضوع یک شعار به شمار می‌رود، به همین دلیل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور سال گذشته با توهم شمردن اعمال فشار آمریکا به ذخایر ارزی از بی سابقه‌ترین ذخایر ارزی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

حسین میرشجاعیان حسینی، معاور سابق و مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی از روند  بازگشت ارز صادراتی به کشور انتقاد کرده و گفت: در سامانه نیما مشخص می‌شود که صادرکنندگان چقدر ارز صادر کرده و چه میزان از آن را به سامانه برگردانده‌اند. برخی ادعا می‌کنند که از طریق ارزهای صادراتی، خودشان واردات مواد اولیه را انجام داده‌اند که همه این‌ها از طریق کارت‌های بازرگانی و همچنین سامانه نیما قابل بررسی است.

وی با ذکر این مقدمات تأکید کرد: در حالی که برخی از صادرکنندگان ادعا می‌کنند با ارز حاصل از صادرات خود، مواد اولیه وارد کرده‌اند؛ اما ۳۰ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بین هیچ کدام از موارد مربوط به واردات مواد اولیه نبوده است و عملاً مشمول صادرات بدون بازگشت ارز می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از ارز حاصل از صادرات هنوز در خارج از کشور است، ادامه داد: ۳۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارزهای حاصل از صادرات نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد کشور نشده است. در شرایطی که دولت به دلیل فشارها برای صادرات نفت دچار مشکل است، این بخش خصوصی است که باید کمک کند چرخه تجارت خارجی بچرخد و تراز ارزی با کمک این افراد تنظیم شود. بخش خصوصی نباید به دنبال منافع خود باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: