کد خبر: ۱۲۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
ده مانعی که باید بر آن‌ها غلبه کنید تا پیروز شوید
کارآفرینان موفق، باید عمده‌ موانعی را که می‌تواند موفقیت‌های آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد شناسایی کنند و زمانی‌که کسب‌وکارشان مراحل اولیه‌ي پیش از تولد را پشت سر می‌گذارد برای حل این موانع راه چاره بیندیشند.

کارشناسان و متخصصانی که شانس همکاری با استارت‌آپ‌های زیادی را در طول سال‌های گذشته داشته بر این باورند که مهم‌ترین موضوع‌هايی که کارفرمایان را در ابتدای کار با مشکل مواجهه می‌کند موانعی است که آن‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند و از آن غافل می‌شوند. به اعتقاد این گروه تبدیل هر ایده‌ی عالی به یک کسب‌وکار موفق، کار سخت، تمرکز بسیار زیاد، پشتکار و البته کمی هم شانس می‌خواهد. آن‌ها معتقدند که کارآفرینان فوق‌العاده موفق موانع عمده‌ای را که می‌تواند مانع موفقیت‌شان شود از همان ابتدای کار مدنظر قرار می‌دهند و برای رفع این موانع تلاش می‌کنند.»این کارشناسان حوزه‌ي استارت‌آپ و کارآفرینی و با توجه به مجموعه‌ي تجربه‌هاي خود، ۱۰ چالش اصلی پیش روی فعالان استارت‌آپی را مرور می‌کنند. چالش‌هایی که اگر نادیده گرفته شوند می‌توانند یک استارت‌آپ را از موفقیت دور کنند.

قدرت پیش‌بینی ضعیف
دانش، قدرت است. اولین قدم برای موفقیت هر کارآفرین، دانش عمیق و دقیق در مورد رقابت، الزامات قانونی، پیش‌بینی‌ها و اقتصاد فعلی و پیش‌بینی‌شده است. بررسی این‌که این موارد چگونه بر صنعت و فعالیت‌هایتان و حرکت رو به جلویتان در شرایط موجود تاثیر خواهند گذاشت شرط بزرگی در موفقیت استارت‌آپ شماست. سرمایه‌گذاران بالقوه فقط از مدیران آگاه حمایت می‌کنند.



برند بی‌هویت 
در هر زمینه، توفانی از بازاریابی وجود دارد. این باعث می‌شود مشتریان ملزم شوند محصول یا خدمات شما را از دیگر رقبا تشخیص دهند. برند و یک نام تجاری قوی، این ماموریت را به‌خوبی برای شما انجام می‌دهد. درواقع یک برند منسجم و لوگوی منحصر به‌فرد و البته شیوه‌ای که به واسطه‌ي آن برندتان را معرفی می‌کنید ثابت می‌کند که شما بازار و مشتری‌ خود را می‌شناسید و می‌دانید چطور برای کارتان سرمایه‌گذاری دقیق‌تری انجام دهید و سراغ چه کسی بروید؟

سرمایه‌ی ناکافی
بی‌گدار به آب نزنید. برنامه‌‌ریزی کنید که حداقل برای دو سال، بودجه‌ي خالص داشته باشید، فرقی نمی‌کند این سرمایه از جانب سرمایه‌گذار فرشته (سرمایه‌گذاری که سرمایه‌ی یک یا چند استارت‌آپ را فراهم می‌کند و برخلاف یک شریک، به‌ندرت در مدیریت شرکت دخالتی دارد) یا سرمایه‌گذار خطرپذیر (سرمایه‌گذاری که برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که مستعد جهش و رشد ارزش هستند‌ و البته موفقیت‌شان ریسک زیادی هم دارد، سرمایه‌گذاری می‌کند) یا پس‌انداز شخصی خودتان باشد. نیاز برای رفع نقص‌های محصول، شکست در سرمایه‌گذاری، اشتباهات تولید یا دیگر تاخیر‌های غیرقابل پیش‌بینی، حتی برای شرکت‌هایی با بهترین برنامه‌های تجاری هم اتفاق می‌افتد.

نقصان آموزش و به‌روزرسانی
اعتقاد به خود، محصول یا خدمات جدید ضروری است، اما کافی نیست. سعی کنید با چند مشاور که تجربه‌های مشابهی دارند و قبلا کارهای این‌چنینی انجام داده‌اند و درس‌های کلیدی را آموخته‌اند، مشورت کنید. به روزرسانی اطلاعات و شرکت در کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی برای ارتقاي وضعیت استارت‌آپ می‌تواند بسیار موثر باشد.

دارایی‌های محافظت‌نشده
ایده‌ي کسب و کار شما ممکن است شامل مالکیت معنوی یا ثبت اختراع ارزشمند باشد. متاسفانه برای برخی افراد بی‌پروا، غیرمعمول نیست که تلاش کنند ایده‌ی شما را سرقت کنند. «اینوستوپدیا» در این رابطه می‌نویسد: «طرح حفاظت از دارایی، از استراتژی‌های حقوقی استفاده می‌کند. قبل از اینکه پرونده‌ای یا ادعایی مطرح شود، در جای مناسب قرار می‌گیرد و می‌تواند مدعی بالقوه را متوقف کند یا از تصرف دارایی‌هایتان جلوگیری کند.» بنابراین اطمینان حاصل کنید که از دارایی‌هایتان محافظت می‌کنید. برای این کار نیاز به مشاورانی حاذق در این زمینه دارید.

مشکلات کارکنان
اغلب دست کم گرفتن اشتباهات کارکنان می‌تواند پرهزینه باشد. چند اخطار: «پیش از استخدام، صبر کنید تا درک کاملی از ساختار عامل کسب و کار خود داشته باشید؛ محدودیت‌های خود را دقیق بشناسید و این بخش از کسب و کار را مدیریت کنید، و مشوق‌هایی برای جذب و حفظ افراد برتر برای مشاغل در نظر بگیرید.»

انجماد مرگبار
وقتی صحبت از دانستن محدودیت‌هایتان می‌شود، در چنین شرایطی شاید بعضی از کارآفرینان هنگامی‌که وارد آب غیرشفاف استارت‌آپی می‌شوند، منجمد شوند. اما شما باید بدانید انفعال و بی‌تحرکی مرگبار است، تنها اقدام و عمل است که شما را به جلو حرکت می‌دهد. اگر حس کردید در معرض انجماد قرار گرفتید، دایره‌ی مشاوران خود را جمع‌آوری کنید، گوش دهید و مسیری را برای برون‌رفت از بحران انتخاب کنید.

نادیده گرفتن فرهنگ استارت‌آپ 
چه چیزی کارکنان جدید شما را تهییج می‌کند که به عنوان یک تیم کار کنند و بتوانند به هدف‌هایی که شما تعیین کرده‌اید دست یابند؟ زمانی را در نظر بگیرید که بتوانید فرهنگ کار گروهی و تلاش برای تحقق یک هدف را در شرکت خود توسعه دهید. این موضوع، می‌تواند برای شما و کارکنان‌تان اوقات خوشی را فراهم کند که بتوانید در کنار یکدیگر کار کنید و با تزریق یک فرهنگ غالب اهداف گروه را همراستا کنید.

«شات‌گان»؛ رویکرد غیرمتمرکز برای جلب مشتری
همیشه مراقب باشید که پایگاه مشتری خود را به‌طور خاص تعریف کنید، مخصوصا به عنوان یک استارت‌آپ، و یاد بگیرید که به درخواست‌های حاشیه‌ای و غیرمتمرکزی که ممکن است کسب‌وکارتان را در همان ابتدای رشد، از مسیر خارج کنند، نه بگویید. روی اهداف کسب و کارتان تمرکز کنید و در آن صورت، انگیزه‌ي اولیه برای شروع کسب‌وکار، به شما کمک خواهد کرد.

نادیده گرفتن علائم بازگشت
این اصل را آویزه‌ي گوش‌تان کنید اگر همه چیز را درست انجام می‌دهید و باز هم به نتیجه نمی‌رسید؟ یک راه برای حل مشکل، این است که برگردید، دوباره ارزیابی یا شاید بازنویسی کنید. درنهایت،‌ اگرچه مسیر موفقیت استارت‌آپ‌ها ممکن است کمی سنگلاخی باشد، اما شما کارآفرینی هوشمند و زرنگ باشید، این مشکلات رایج را در ذهن داشته باشید تا بتوانید مسیر موفقیت خود را روشن کنید.
متین پارسا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: