کد خبر: ۱۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مروری بر نرم‌افزارهای کنترل کودکان
نگرانید! در این شهر شلوغ، در دنیایی که تکنولوژی با موج‌های بلند به آرامش شما می‌کوبد، بیشتر از هر زمانی نگرانید! شما به آشپزخانه سروسامان می‌دهید و فرزندتان در سایت‌ها چرخ می‌زند؛ شما کتاب می‌خوانید و او ویدئو می‌بیند، شما سریال مورد علاقه‌تان را تماشا می‌کنید و او در شبکه‌های اجتماعی دوستان تازه‌ای را پیدا می‌کند! دوستانی که از هویت آن‌ها بی‌خبرید. در چنین شرایطی، طبیعی است که به جای فارغ شدن از سروسامان دادن به خانه، دیدن سریال، خواندن کتاب و انجام کارهایتان، ترجیح دهید که به ابزارهای جاسوسی مجهز شوید و بدون آن‌که وقت زیادی را برای گرفتن مچ فرزندتان خرج کنید، او را با اطلاعات به دست آمده از جاسوسی‌هایتان متعجب کنید.
شما می‌توانید با نصب کردن بعضی از نرم‌افزارها روی تبلت فرزند و گوشی خودتان، به همه‌ي اطلاعات او دسترسی داشته باشید اما آیا این روش کسب اطلاعات از عملکرد فرزندتان، به شما در محافظت کردن از او کمک می‌کند؟
روان‌شناسان چه می‌گویند؟
روان‌شناسان معتقدند برای ایجاد احساس اعتماد و امنیت در کودکان‌تان، و در عین حال محافظت کردن از او، باید انتظارات‌تان را روشن و شفاف با او در میان بگذارید. فرزند شما باید بداند که حریم خصوصی‌اش مورد احترام است و آگاهانه، باورهای شما را به سبک زندگی‌اش وارد کند.
از نظر آن‌ها، بخشی از احساس امنیت، از مسیر به رسمیت شناختن حریم خصوصی فرزندتان در وجود او ریشه می‌دواند اما حریم خصوصی یعنی چه؟ نوجوان 13 ساله شما، در مسیر دستیابی به اطلاعات و برقراری ارتباط، تا چه اندازه حق آزاد بودن دارد؟
نظارت یعنی چه؟
شما نمی‌توانید به نام آزاد بودن فرزندتان، رسالت خود را نادیده بگیرید؛ لااقل تا قبل از 16 سالگی، مسئولیت محافظت از او تمام و کمال بر دوش شماست اما چطور باید این مسئولیت را بدون آسیب زدن به روان او، به انجام برسانید؟
با این اوصاف، تکلیف نظارت شما چه می‌‎شود؟ چطور باید بفهمید که او به چه کسانی در ارتباط بوده و چه اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته؟ اگر با وجود صراحت‌تان در بیان خواسته‌ها، فرزند شما به اصول اخلاقی‌تان عمل نکرد چه؟ باید جاسوسی کنید، به تبلتش مخفیانه سرک بکشید و اطلاعات خصوصی او را دریافت کنید؟ جواب ما منفی است! ما راه‌های بهتری را برای کنترل او با شما در میان می‌گذاریم.
برای جاسوسی توافق کنید!
واقعیت این است که در دنیای امروز، نمی‌توانید فرزند کودک یا نوجوان‌تان را از دسترسی به اطلاعات و ابزارهایی مثل تبلت و رایانه محروم کنید اما می‌توانید در گفت‌وگویی شفاف، به او توضیح دهید که با نصب برنامه‌های مشخصی روی تلفن همراه خودتان و تبلت او، فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی را مانیتور می‌کنید. در واقع پیش از هدیه دادن تبلت به فرزندتان یا ایجاد دسترسی فعالیت با رایانه، باید براي او روشن کنید که استفاده از این ابزارها یا اتصالش به اینترنت، تنها مشروط به قبول نظارت‌تان است.
سوتیتر
60 درصد از والدین بدون اطلاع فرزندانشان به حساب‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنند؛ هرچند که حدود 80 درصد نوجوانان، تنظیماتی را برای محافظت از حریم خصوصی در برابر والدین کنجکاوشان فعال کرده و آن‌ها را از جاسوسی کردن محروم می‌کنند.
آپ‌هایی که نباید آسان از کنارشان بگذرید 
اگر سیستم‌عامل تلفن همراهتان اندروید است، برنامه Family Link Google را نصب کنید. این برنامه به شما امکان تنظیم محدودیت زمانی برای استفاده فرزندتان از برنامه‌ها را می‌دهد و البته می‌تواند در محدود کردن محتوای مورد استفاده هم به شما کمک کند. 
unGlue   هم به شما برای تنظیم محدودیت زمانی یا مشاهده برنامه‌ها و سایت‌هایی که فرزندتان از آن‌ها استفاده می‌کنند، کمک کند. شما می‌توانید unglue را از آپ‌استور یا گوگل‌پلی دانلود کنید.
با کمک برنامه‎‌هایی مانند  Teen Safe، و Mama Bear می‌توانید پست‌های فرزندتان در شبکه‌های اجتماعی را ببینید، بفهمید با چه کسانی تماس گرفته‌اند و چه کامنت‌هايي را منتشر کرده‌اند.
Qustodio یکی از بهترین نرم‌افزار کنترل رایگان برای والدین است که در بيشتر دستگاه‌ها، قابل اجراست. با کمک این برنامه، نه‌تنها زمان استفاده فرزندتان از دستگاه را تنظیم می‌کنید، بلکه فیلترهای محتوایی را هم مشخص می‌کنید. با استفاده از Qustodio، شما راه دسترسی فرزندتان به محتوای نامناسب را مسدود کرده و بر فعالیت او در شبکه‌های اجتماعی یا حتی پیام‌های ارسالی‌اش، نظارت می‌کنید. این برنامه به شما خبر می‌دهد که چه کسانی به تازگی، به حلقه ارتباطی فرزندتان اضافه شده‌اند، چه عکس‌هایی از طرف فرزندتان برای دیگران ارسال شده و او چه تصاویری را دریافت کرده است.
برنامه‌ي Net Nanny به شما اجازه می‌دهد که فعالیت‌های اینترنتی کودکان خود را روی تلفن هوشمند خود پیگیری کنید و با استفاده از آن، فرزندتان را از مراجعه به برخی وب‌سایت‌ها یا استفاده از برخی برنامه‌ها محروم کنید. این نرم‌افزار به راحتی می‌تواند نوع محتوایی را که کودک شما به آن دسترسی پیدا می‌کند محدود کند. شما می‌توانید مسیر ورود به سایت‌های خاصی را مسدود کنید یا حتی تنها جواز استفاده از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خاصی را برای فرزندتان صادر کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: