کد خبر: ۱۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر تصور می‌کنید چین به جای نوآوری، کپی می‌کند سخت در اشتباهید!
زندگی در چین اوایل دهه‌ي ۲۰۰۰ موجب تغییر چشم‌انداز بسیاری از افرادی شد که از غرب به این کشور آمده بودند. دیدگاه ثابتی در مورد چین میان شهروندان کشورهای غربی وجود داشت. این‌که چین در کپی‌کاری خوب است، اما در نوآوری وضعیت تاسف‌باری دارد. در صورتی‌که این دیدگاه حداقل در مورد دهه‌ي گذشته کاملا اشتباه است.

درحالی‌که بسیاری افراد روی محصولات وارداتی ارزان‌قیمت چینی یا محصولات تقلیدی چین تمرکز داشتند که مشابه ابزار و گجت‌های محبوب غربی بودند، ديدار کارشناسان، متخصصان و اصحاب رسانه با شرکت‌هایی مانند «هوآوی» و «بایدو»، تغییر نگرشی در دیدگاه شهروندان‌ غربی ایجاد کرد که به شرق سفر کرده بودند. آن‌ها دریافتند که در چین اتفاقی تکنونیکی (زمین‌ساختی) در حال وقوع است. مشخص شد که چین در حال ساخت یک امپراتوری هوش مصنوعی جهانی است و به‌نوعی اکوسیستم تکنولوژي آينده را بنیان نهاده است.

رهبری جهان با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی فقط یک «ترند» تکنولوژيک جدید نیست. در یک دهه، تمام تکنولوژی‌ها از تجارت روزمره تا ویرایش ژنومی همه به نوعی به هوش مصنوعی وابسته خواهند بود. امروز چین آماده است تا رهبر بی‌نظیر جهانی خود ساخته شود که هر کسب‌وکاری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
چین تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ، گام‌های بزرگی را در بسیاری از زمینه‌ها، به‌ویژه در هوش مصنوعی،  برداشته است. شرکت‌های تجاری و دولت چین در یک طرح گسترده با این هدف که کشور را تا سال ۲۰۳۰ به اصلی‌ترین مرکز نوآوری هوش مصنوعی در جهان تبدیل کنند، با یکدیگر  همکاری کردند و در حال حاضر پیشرفت‌های جدی مسیر رسیدن به این اهداف را هموار ساخته است. بعید به‌نظر می‌رسد که این طرح توسط دولت جدید لغو شود؛ در ماه مارس، چین محدودیت‌های دوره‌ای‌اش را لغو کرده و به او اجازه خواهد داد که تا آخر عمر در سمت رئيس‌جمهوری (قدرتمندترین فرد در ساختار سیاسی چین) بماند.
این موضوع به سرزمین اژدهای زرد، یک مزیت فوق‌العاده نسبت به غرب می‌دهد. همچنین به سه شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی یعنی «بایدو»، «علی‌بابا» و «تن‌سنت»، قدرت ویژه‌ای خواهد داد. به‌طور خلاصه، این شرکت‌ها با عنوان BAT شناخته می‌شوند و همه‌ی آن‌ها بخشی از آن طرح سرمایه‌گذاری‌شده و سازمان‌یافته‌ي هوش مصنوعی هستند. شرکت‌هایBAT  داراي اهمیت بسياري هستند حتی اگر هرگز از آن‌ها استفاده نکنید و هیچ تجارتی در چین انجام نداده باشید. 
به همین دلیل  BAT اکنون در سیاتل و اطراف سان‌فرانسیسکو تاسیس شده است و به‌طور قابل توجهی در استارت‌آپ‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این موضوع برای آن استارت‌‌آپ‌ها جالب است، زیرا یک معامله‌ی BAT به‌طور معمول به معنای ورود به بازار سودآور چینی است که در غیر این صورت نفوذناپذیر باقی می‌ماند. در نظر بگیرید که «زولوز»، استارت‌آپ تشخیص چهره‌ی راه‌اندازی‌شده‌ در میزوری و کانزاس سیتی را «آنت فایننشال» چینی به مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ خریداری كرد. این شرکت تبدیل به یکی از اجزای اصلی خدمات پرداخت «علی‌پی» شد. بنابراین بلافاصله به صدها میلیون کاربر دسترسی پیدا کرد؛ بدون نیاز به رقابت با قوانین سختگیرانه‌ي حریم خصوصی اتحادیه‌ي اروپا یا تهدید دعاوی حفظ حریم خصوصی در ایالات متحده.

چین، الگوی بازار جهانی
پایه‌گذاری در بازار چینی یک رؤیا برای هر کسب‌وکاری است. اما به یاد داشته باشید که در عصر هوش مصنوعی، کسب‌وکارهایی که می‌توانند از ماشین و تکنیک‌های یادگیری عمیق برای استخراج، تکمیل‌کردن و ساخت محصولاتی از داده‌ها در همه‌ي زمینه‌های عملی ـ از خدمات مشتری تا بهره‌وری کارکنان ـ استفاده کنند، دستاوردهای بزرگی خواهند داشت.  
دسترسی به بازار چین برای استارت‌آپ‌های آمریکایی، قیمت گزافی خواهد داشت: داده‌های کسب‌وکارشان. با این داده‌ها و اطلاعات تقریبا 4/1میلیارد شهروند چینی، شرکت‌هایBAT  می‌توانند به زودی به آنچه که شاید ارزشمندترین منابع ماست ـ یعنی داده‌های انسانی ـ بدون محدودیت‌های حفظ حریم خصوصی و امنیتی رایج در بسیاری از کشورهای دیگر، سلطه پیدا کنند. به‌عبارت دیگر: «اگر اطلاعات، نفت جدید باشد، چین جدیدترین و قوی‌ترین عضو اوپک نوظهور است.» چین به زودی در تجارت جهانی دیجیتال، وسایل نقلیه‌ی خودران و مسابقات تازه در ارتباط با فضا، تاثیرات عظیمی بر جای خواهد گذاشت.
درست است که چین بارها و در زمان‌های گوناگون برای سرمایه‌گذاری‌های جسورانه مشابه شکست خورده است. (توسعه‌ي شبکه‌‌ي قطارهای سرعت بالای چینی، برگی از تاریخ با طعم مرگ و فاجعه است) به همین دلیل ما هنوز استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی، محققان و ابتکارات دولتی چین را آن‌طور که باید جدی نگرفته‌ایم. 
با این حال نباید انتظار داشت یا درخواست کرد که دولت ایالات متحده آمریکا، نمونه‌های چینی را مدل‌سازی کند و آینده‌ی هوش مصنوعی را از روی دست این کشور پهناور دیکته کند. بخش‌های عمومی و خصوصی باید در آموزش رهبران در مورد هوش مصنوعی همکاری کنند و سیاست‌هایی را بنویسند که به رشد کسب‌وکارهای مرتبط با هوش مصنوعی کمک کند.
ضرب‌المثلي چینی می‌گوید: «پیشگویی‌ها قبلا پیش‌بینی‌ شده است» اکنون که می‌دانید در آینده چه اتفاقی روی خواهد داد، تفکر خود درباره‌ی چین به عنوان کارخانه‌ی جهان را تغییر دهید و در مورد ورود به مشارکت‌ها عاقلانه‌تر عمل کنید و بالاتر از همه، این‌که درباره‌ي آنچه که هوش مصنوعی هست و نیست و آثاری که بر شرکت‌ها خواهد داشت، سرعت ببخشید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: