کد خبر: ۱۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛
پورابراهیمی با اشاره به تشکیل بازار متشکل ارزی در این هفته، حمایت کمیسیون متبوعش از ایجاد این بازار را اعلام کرد.
به گزارش قلم، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تشکیل بازار متشکل ارزی در این هفته، حمایت کمیسیون متبوعش از ایجاد این بازار را اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلات و مسائلی که با چند نرخی شدن ارز در کشور ایجاد شده است، مکانیزم عرضه و تقاضا را در این بخش با چالش جدی مواجه کرده و این موضوع به یک فضای رانت جویی در اقتصاد ایران تبدیل شده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه که از ماه‌های قبل لزوم اصلاح ساختار نرخ ارز ضروری به نظر می‌رسید، افزود: در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ پیشنهاد کمیسیون اقتصادی این بود که بانک مرکزی مکلف شود تا ظرف مدت زمانی ۳ ماهه بازار متشکل ارزی را ایجاد کند، اما به دلایلی در صحن علنی برخی افراد با این پیشنهاد موافقت نکردند و نماینده دولت بدون اطلاع از اقداماتی که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری می‌کند با این پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مخالفت کردند.

وی ادامه داد: هفته‌های پایانی سال ۹۷ بانک مرکزی درباره مصوبه شورای پول و اعتبار درباره لزوم تشکیل بازار متشکل ارزی اقداماتی انجام داد و روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد در هفته جاری این بازار تشکیل می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه حجم زیادی ارز طی روز‌های آینده و با تشکیل بازار متشکل به چرخه اقتصادی باز می‌گردد، تاکید کرد: تشکیل این بازار انگیزه تمامی کسانی که به دلایل مختلف در طی ماه‌های اخیر ارز ناشی از صادرات غیرنفتی را به اقتصاد بازنگرداندند و به شکلی نتوانستند تسویه ارزی انجام دهند برای بازگشت آن به اقتصاد و بازار افزایش می‌دهد.

وی افزود: اصلی‌ترین موضوعی که سبب شده بود که فعالان اقتصادی ارز خود را تعیین تکلیف نکنند و مشکلاتی در حوزه تعیین تکلیف تعهدات ارزی ایجاد شود، عدم وجود تعیین نرخ در بازار ارزی است.حجم زیادی تقاضا در بازار نیمایی به دلیل مابه التفاوت نرخ ارز ایجاد شد که در حال حاضر با افزایش عرضه ارز تقاضا تعدیل می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه با آغاز به کار بازار متشکل ارزی، عرضه منابع ناشی از صادرات غیرنفتی به بازار افزایش می‌یابد، ادامه داد: براین اساس با تشکیل این بازار مکانیزم تعادلی بهتری در حوزه عرضه و تقاضای ارز شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تقاضا‌ها در حوزه بازار ارز طی ماه‌های گذشته به سمت بازار نیما سوق داده شد، تصریح کرد: حجم زیادی تقاضا در بازار نیمایی در ماه‌های اخیر به دلیل مابه التفاوت نرخ ارز ایجاد شد که در حال حاضر با افزایش عرضه ارز تقاضا تعدیل می‌شود و پیش بینی‌ها مبنی بر این است که این اقدام منجر به کاهش نرخ ارز بازار سنا می‌شود و با رویکرد تعادلی بهتری وضعیت نرخ ارز در اقتصاد کشور تعیین می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به گزارشی که از وضعیت تراز بازرگانی در سال ۹۷ ارائه شده وضعیت تعادل بخشی در نرخ دلار با تشکیل بازار متشکل ارزی امکانپذیر است، بنابراین کمیسیون از اقدام بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در تشکیل بازار متشکل ارزی حمایت می‌کند.
منبع: خانه ملت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: