کد خبر: ۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
شهرستان چالوس یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای توریستی کشور و از جایگاه ویژه‌ای در نزد گردشگران برخوردار است. مسافران و گردشگران در طول سال به صورت متناوب به چالوس سفر می‌کنند که این موضوع در ایام نوروز و تعطیلات تابستان به اوج خود می‌رسد.
از زیبایی‌ها تا نیازها؛ تکاپویی در آستانه فصل گردشگری چالوس

منطقه مازندران، جاذبه‌های گردشگری چالوس سبب شده است تا این منطقه به عنوان قدیمی‌ترین میزبان گردشگران شناخته شود و همواره در طول ایام سال پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر کشور باشد.

وجود پارک‌های جنگلی، آبشارهای زیبا در دامن طبیعت، ساختمان‌های تاریخی و گردشگری، منطقه تفریحی و توریستی نمک‌آبرود و تله کابین معروفش که با حفظ سیستم‌های اکولوژیکی به عنوان یکی از پارک‌های جنگلی زیبای جهان محسوب می‌شود، کاخ چایخوران، پل قدیمی چالوس واقع ‌بر روی رودخانه این شهر، کاروانسراهای قدیمی در جاده کندوان و بسیاری دیگر از جاذبه‌های متنوع و مختلف، شهرستان چالوس را به یکی از مناطق توریستی پرجاذبه تبدیل کرده است.

چالوس یک منطقه توریستی و کشاورزی است و برنج و مرکبات از مهم‌ترین محصولات آن است که حتی به عنوان سوغات نیز از سوی گردشگران مورد توجه خاصی قرار دارد. شهرستان چالوس این روزها خود را برای میزبانی و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی آماده می‌کند.

ستاد اجرایی خدمات سفر در شهرستان چالوس نیز درصدد شناسایی ضعف‌های موجود در حوزه گردشگری و تقویت نقاط قوت در این شهرستان است تا بتواند میزبان شایسته‌ای برای میهمانانی باشد که این شهرستان را برای فرار از خستگی‌های ناشی از یک سال کار انتخاب کرده‌اند تا در این هوای دل‌چسب و گوارا خستگی از تن بزدایند و با انرژی مضاعف پس از پایان تعطیلات به کار و زندگی عادی ادامه دهند.

فرماندار چالوس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به درپیش بودن نوروز و تعطیلات این ایام، اظهار کرد: چالوس یکی از شهرهای پرجاذبه برای گردشگران است و همه ساله در ایام نوروز شاهد حضور بسیار زیاد مسافران و گردشگران از سراسر کشور به این شهر هستیم و بنابراین باید مانند همیشه امادگی لازم را داشتیه باشیم.

محمدناصر زندی از تشکیل کمیته 10گانه برای ستاد تسهیلات خدمات سفر در شهرستان چالوس خبر داد و افزود: زیباسازی و پاک‌سازی معابر شهری از جمله مواردی است که شهرداری‌های شهرهای هچیرود، چالوس و مرزن‌آباد باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه نواقصات احتمالی در زمینه روشنایی معابر و تأمین امکانات سرویس‌های بهداشتی داخل شهر، گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه بهداشت محیط در ایام نوروز بحث جمع‌آوری مناسب و بهداشتی زباله‌ها است و دراین‌باره باید با حساسیت و دقت لازم عمل شود.

فرماندار چالوس خواستار آمادگی کامل هتل‌ها و واحدهای پذیرایی داخل شهری و بین‌راهی شد و بیان کرد: کنترل و نظارت بر حمل و نقل و ترمینال‌ها و نرخ کرایه‌ها از سوی سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها بسیار مهم است تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

وی در ادامه بر ضرورت تأمین مایحتاج ضروری و مردم برای شب عید تأکید و تصریح کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت نظارت‌های خود را درباره قیمت کالاها و اجناس تشدید کند و در صورت مشاهده تخلف، برابر قانون برخورد جدی با متخلفان انجام می‌شود و از سوی دیگر اداره جهاد کشاورزی شهرستان چالوس نیز باید با توجه به افزایش مصارف اقلامی این ایام مانند میوه و مواد پروتئینی نظارت دقیق خود را در حوزه وظیفه‌مندی خود انجام دهد.

زندی خواستار بهسازی و آماده‌سازی روستاها به‌ ویژه روستاهایی که در مسیر اصلی قرار دارند شد و افزود: کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات خدمات سفر چالوس نیز با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان، تهیه و چاپ کتابچه‌ ویژه اطلاعات و آمار مربوط به معرفی جاذبه‌های گردشگری، اماکن پذیرایی، هتل‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی همراه با پیام‌های برخی از دستگاه‌های اجرایی را برای توزیع در بین مسافران و گردشگران، در دستور کار خود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در ایام نوروز باید به آن توجه خاصی شود حوزه بهداشت و درمان و آمادگی کامل مراکز درمانی و نیز اورژانس 115 است.

فرماندار چالوس با بیان اینکه چهار خودروی آمبولانس در چهار مرکز دونا، ولی‌آباد، مجلار و مرزن‌آباد مستقر هستند، افزود: از آنجایی که حجم مسافران در ایام نوروز در این محور و شهرستان چالوس بسیار زیاد می‌شود بنابراین باید نسبت به افزایش این امکانات تلاش جدی شود.

وی خاطر‌نشان کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس نیز باید اکیپ‌هایی را برای خدمات درمانی و بهداشتی ویژه مسافران و گردشگران ارائه و بیمارستان‌های چالوس هم پزشکان مجرب و متخصص را به عنوان کشیک حتما آماده داشته باشد.

زمینه ماندگاری مسافران فراهم شود

معاون فرماندار چالوس نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی بروز ترافیک‌های سنگین است، اظهار کرد: در نشستی که با اداره‌کل امنیتی انتطامی تهران برگزار شد، موضوع تغییر ساعت یک‌طرفه شدن محور کندوان مطرح شد که قرار است تا تمام دستگاه‌های مرتبط تصمیمات جدیدی در مورد مسایل درمانی، گردشگری، ایمنی راه و ترافیک این مسیر اتخاذ کنند.

حمید محمدی فیروز با بیان اینکه جاده چالوس جاده‌ای ملی بوده ولی اعتباراتش شهرستانی است، تصریح کرد: ستاد خدمات سفر چالوس در نظر دارد تا با حداقل امکانات بیشترین خدمت را به مسافران و گردشگران نوروزی ارایه کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه ماندگاری مسافر و گردشگر در شهرستان چالوس تلاش شود و یکی از راه‌های ماندگاری استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در این شهرستان است، افزود: رسیدگی به‌وضعیت هتل‌ها، متل‌ها، رستوران‌ها و اماکن اقامتی تفریحی از جمله اموری‌است که باید در سرلوحه کار ستاد اجرایی خدمات سفر چالوس قرار گیرد.

محمدی‌فیروز تصریح کرد: با بازگشایی تونل شهری، پل کمربندی و همچنین احداث پل جدید سردآبرود تا قبل از آغاز تعطیلات نوروزی از بار ترافیک این منطقه که یکی از دغدغه‌های شهروندان و مسئولان و حتی مسافران بود کاهش خواهد یافت.

اجرای امور فرهنگی و هنری برای جذب بیشتر مسافران

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چالوس نیز از تشکیل 10 کمیته برای ستاد اجرایی خدمات سفر در شهرستان چالوس خبر داد و گفت: ستاد هماهنگی خدمات سفر برای توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارایه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران و نیز مدیریت یک‌پارچه، سیاست‌گزاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیت‌های سفر تشکیل می‌شود.

سید‌اصغر موسوی تصریح کرد: دبیرخانه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با همکاری و حمایت دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی در مقاطع و فواصل مختلف نسبت به تهیه طرح‌های مناسبتی برای اجرا توسط ستادهای استانی و شهرستانی و مناطق آزاد اقدام کرد و طرح‌های مناسبتی تعطیلات ملی و مذهبی مانند عید فطر، دهه فجر، محرم و ... در طول سال‌های 93 و 94 از جمله طرح‌های ابلاغی از سوی ستاد مرکزی و اجرا شده توسط ستادهای اجرایی خدمات سفر استان‌ها است.

وی به انجام کارهای فرهنگی و هنری برای جذب بیشتر مسافر و ماندگاری گردشگران و توریست در این شهرستان تاکید کرد و افزود: یکی از این برنامه‌هایی که مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد اجرای برنامه " نوروز خوانی" پس از ایام فاطمیه و برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرستان چالوس است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس بازدید از موسسات گردشگری، پارک‌ها، پمپ بنزین‌ها و رسیدگی به‌وضعیت واحدهای پذیرایی مسیر کندوان و کناره توسط اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر را مهم عنوان کرد و افزود: فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر چالوس از 27 اسفندماه آغاز به‌کار می‌کند که در این راستا مانور آمادگی ستاد و افتتاح دبیرخانه ستاد در محل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا می‌شود.

ضرورت ساماندهی وضعیت تابلو به دستان ویلاها در چالوس

نایب رئیس جامعه هتل‌داران استان مازندران با اشاره به اینکه 90 درصد از هتل‌داران و صاحبان متل‌ها و اماکن اقامتی در استان مازندران فاقد پروانه بهره‌برداری هستند، اظهار کرد: این موضوع که به‌عنوان دغدغه جدی در استان می‌باشد باید به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

عبدالصمد ملک‌پور به ساماندهی وضعیت تابلو به‌دستان در این شهرستان تاکید کرد و افزود: ارایه خدمات به مسافر و گردشگر باید بر اساس برنامه‌های اصولی و با همت عمومی صورت بگیرد تا زمینه‌ای برای ایجاد درآمدزایی در منطقه فراهم شود.

وی با تاکید بر ساماندهی مسافربران شخصی را به ویژه در ایام تعطیلات ابراز کرد: لایروبی رودخانه‌ها، تکمیل فازهای شب کوچه‌ها و معابر، دادن مجوز به اماکن تفریحی و اقامتی برای پخش موزیک زنده و حتی استفاده از افراد هنری و ارایه بسته‌های تشویقی جهت ایجاد رغبت در گردشگران سبب می‌شود تا ماندگاری توریست دز این شهرستان افزایش یابد.

نایب رئیس جامعه هتل‌داران استان مازندران با انتقاد از بازدید اماکن اقامتی در زمان پیک مسافر و میهمان در این مکان‌ها گفت: نیروهایی که برای بازدید از این اماکن در نظر گرفته می‌شوند باید گروه خاصی با آموزش‌های ویژه باشند که بتوانند در صورت مشاهده موارد منفی با تعامل لازم در برطرف کردن مشکل گام بردارند.

ضرورت پیگیری امداد هوایی با تامین اعتبارات لازم

رئیس هلال احمر شهرستان چالوس نیز با اشاره به آمادگی کامل هلال احمر چالوس برای میزبانی از مسافران اظهار کرد: با توجه به بروز حوادثی در چهارشنبه آخر سال نیروهای امدادی هماهنگی لازم برای جلوگیری و پیشگیری از حوادث را به‌عمل آوردند و مانور امداد و نجات قبل از ایام نوروز نیز برگزار خواهد شد.

کردگار محمودی‌فر یکی از معضلات را یک‌طرفه شدن جاده چالوس در ایام پیک تعطیلات در جهت خدمت‌رسانی مناسب دانست و تصریح کرد: این موضوع باید به‌صورت ویژه بررسی شود چرا که با حضور میلیونی گردشگر و مسافر در این جاده کار امداد و نجات به‌دلیل ترافیک سنگین سخت می‌شود.

وی از استقرار خودروی حمل جسد در جاده چالوس برای ایام تعطیلات نوروز خبر داد و تاکید کرد: یکی از مواردی که نیاز به بررسی جدی دارد پی‌گیری و هموارسازی شیب نامناسب جاده کناره می‌باشد که سبب ایجاد بار ترافیکی شدید و تصادفات سنگین در این محور می‌شود.

رئیس هلال احمر شهرستان چالوس جلوگیری و منع ارایه بنزین توسط مغازه‌داران و افراد غیر مجاز را در سطح جاده و شهر ضروری خواند و تصریح کرد: افرادی‌که در زمینه هدایت مسافران و گردشگران فعالیت می‌کنند نیز برای جلوگیری از خطرات احتمالی و دادن اطمینان خاطر به مسافران و گردشگران باید از جلیقه شب‌رنگ استفاده کنند.

وی پیگیری امداد هوایی را با تامین اعتبارات لازم در این زمینه بسیار مهم خواند و افزود: تسریع در تردد شرکت‌های امداد خودرو، پیگیری تهیه غذای گرم برای نیروهای در حال خدمت و رفع مشکل سرعت‌گیرهای داخل و خارج شهر با نصب علایم هشداردهنده از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمودی‌فر در پایان از استقرار سه خودروی آتش‌نشانی در میدان معلم، پلیس راه و خط هشت چالوس خبر داد و گفت: سه اکیپ هلال احمر نیز برای امداد و نجات هم‌وطنان در کیلومتر 85 دهانه کندوان، 75 پل زنگوله و کیلومتر 45 مکارود مستقر می‌شود که با تزریق آمبولانس سیار در آزادراه مرزن‌آباد- چالوس در طرح امینی و سلامت مسافران اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش ایسنا، شهرستان چالوس که در ورودی پایتخت قرار دارد و به عنوان نزدیک‌ترین راه دسترسی مسافران و گردشگران به استان سرسبز مازندران قرار دارد با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های شهرستانی، خدمات ملی به گردشگران ارائه می‌دهد و بنابراین برای افزایش ارائه خدمات مطلوب در این حوزه نیاز به نگاه ملی از سوی مسئولان دارد تا بتواند نسبت به خدمات‌دهی هر چه بهتر موفق‌تر عمل کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: