کد خبر: ۱۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
یکی از راهکار‌های کاهش سود بازار‌های موازی غیرمولد و هدایت نقدینگی به بخش تولید، اخذ مالیات از سود سرمایه است.

به گزارش قلم، مالیات بر سود سرمایه (capital gains tax) گونه‌ای از مالیات بر عواید سرمایه‌ای است، که با هدف کاهش میزان سود سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد و موازی بخش تولید، اخذ می‌شود.

با توجه به اینکه بازار سرمایه به دو بخش مولد و غیرمولد، تقسیم می‌شود، اغلب دولت‌ها سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند تا سرمایه‌ها به سمت بخش مولد (بخش تولیدی) هدایت شود. لازمه این امر کاهش سود سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی بخش تولید است. اگر سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی تولید بیشتر از سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولید باشد، بدیهی است که سرمایه‌های سرگردان به این سمت حرکت خواهند کرد.

یکی از راهکار‌های کاهش سود بازار‌های موازی اخذ مالیات، به ویژه مالیات بر سود سرمایه است. با اتخاذ این مالیات درصدی از مابه التفاوت افزایش سود سهام، قیمت مسکن، قیمت خودرو و... توسط دولت در قالب مالیات دریافت می‌شود، بنابراین با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌گذاری در  بازار‌های موازی کاهش می‌یابد.

در حوزه خودرو که یکی از سودآورترین بازار‌های موازی است این نوع مالیات در شکل مالیات بر خودرو دوم و بیشتر جهت کنترل سوداگری و نیز جلوگیری از شکست بازار سال‌هاست که در بسیاری از کشور‌ها اخذ می‌شود.

به عقیده فعالان صنعت خودرو، حجم نقدینگی کشور به سمت این بازار سرازیر شده است و تقاضای کاذب خودرو سبب شده تا قیمت خودرو به طور افسارگسیخته افزایش یابد و این موضوع خیلی راحت به وسیله اخذ مالیات می تواند بدون فشار به مردم و مصرف کنندگان واقعی، تقاضای سوداگری در بازار خودرو را مدیریت کند.

تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، قانون مالیات بر معاملات مکرر خودرو و همچنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه در خودرو، سه مسیری است که از دید کارشناسان، به واسطه آن‌ها امکان کاستن از تقاضای کاذب و حذف دلالی از بازار خودرو وجود دارد. البته در حال حاضر از مشتریان مالیات اخذ می‌شود، اما حرف کارشناسان این است که تعداد و مقدار آن بیشتر شود تا میل به خرید در این بازار  (از سمت دلالان و سفته‌بازان) کاهش یابد.

در این بین، تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، موضوعی است که اگر اجرایی شود، به نوبه خود می‌تواند در کنترل فروش موثر واقع شود. با تدوین این قانون، از مشتریانی که مالک خودرو هستند و قصد دارند خودروی دیگری را خریداری کنند، مالیات اضافی دریافت خواهد شد، بنابراین این موضوع شاید بتواند انگیزه خرید را کاهش دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: