کد خبر: ۱۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
در برنامه تیتر امشب شبکه خبر مطرح شد؛
نماینده مجلس گفت:مشکل تامین کالا نداریم اما افزایش قیمت کاذب حتی در کوتاه مدت نشان دهنده اینست که نظام توزیع اشکال دارد.
به گزارش قلم، قبادی دبیرکارگروه تنظیم بازار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص نظارت بر نحوه توزیع کالا تصریح کرد: در این راستا تکمیل  سامانه جامع تجارت در  دستور کار قرار دارد. زمانی که این مسئولیت را قبول کردم ۲۰ درصد کار جلو رفته بود اکنون ۶۰ درصد سامانه تکمیل شده و در برخی بخش‌ها تا ۱۰۰ درصد هم پیش رفته است.

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم تا پایان شهریور ماه این سامانه تکمیل شود و تمام کالاها در این سامانه ورود پیدا کنند.

رئیس کارگروه تنظیم بازار در خصوص اینکه آیا در گرانی های اخیر نظام توزیع مشکل داشته است یا خیر گفت: الان شرایطی به وجود آمده که مردم و رسانه ها گرانی یک کالا را به مابقی کالا‌ها تعمیم می‌دهند. ما باید بحث گران فروشی را از گرانی  جدا کنیم.

وی افزود: در حال حاضر قیمت مرغ حتی از قیمت مصوب هم کمتر شده است. قیمت برنج وارداتی هندی ۸ هزار تومان تمام می‌شود که در بازار قیمت آن ۷۸۰۰ تومان است. در خصوص برنج داخلی شرایط خاصی وجود دارد.

قبادی بیان کرد: در خصوص تامین کالا شرایط مطلوبی داریم و کالا در کشور به وفور موجود است. درحوزه توزیع از مرحله ثبت سفارش تا ورود به گمرک رصد می‌شود. در مورد برخی کالا‌ها تا فروش در خرده فروشی‌ها هم نظارت می‌شود. سامانه جامع تجارت در مورد ۶۵ درصد کالاها تاکنون اجرایی شده است.

این مقام مسئول در خصوص گرانی ماکارانی گفت: در مورد ماکارانی جزو صادرکنندگان برتر هستیم. دو روز به دلیل تغییر قیمت گندم از ۹۰۰ به ۱۸۰۰ تومان، وقفه در عرضه به بازار به وجود آمد اما در نهایت با وجود افزایش قیمت دو برابری گندم، قیمت این محصول ۷۵ درصد افزایش یافته و به وفور در بازار عرضه می شود.

ضرورت بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای نظارت بر بازار

در ادامه فقیهی معاون اقتصادی اتاق اصناف در خصوص مشکلات نظام توزیع تصریح کرد: حلقه‌های نظام توزیع متنوع است، آخرین حلقه مربوط به نظام صنفی می شود. برای داشتن نظان توزیع سالم به امکانات فیزیکی مثل راه‌ها و ارتباطات، حوزه فناوری و  زیرساخت‌های حقوقی نیاز داریم.

وی ادامه داد: بازرسی و نظارت حلقه آخر بخش توزیع است که مربوط به نظام صنفی می‌شود. در حال حاضر به مرور داریم  شناسه صنفی و کالا را توسعه می دهیم.در حوزه پوشاک  تا خرداد ۹۸ همه واحد‌ها باید دارای شناسه کالا باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: سامانه تجارت الکترونیک کشور یکباره به سرانجام نمی‌رسد فرآیند زمان بری است.

فقیهی بیان کرد: در اقتصاد ما رویکرد دولتی است اگر بیشتر به بخش خصوصی اعتماد شود خیلی از مشکلات سریعتر حل می شود.

وی ادامه داد: فرایند عرضه و تقاضای مرغ الان ایده آل شده است برای شکر هم دوهفته دیگر این شرایط  ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول گقت: ما در اتاق اصناف خواستار بودجه دولتی بودیم برای برنامه‌های توسعه نظارت بر بازار ، که این امر محقق نشد.

مشکل تامین کالا در کشور وجود ندارد

بر اساس این گزارش باستانی نماینده مجلس تصریح کرد: راه اندازی سامانه تجارت الکترونیک تکلیف قانونی دولت است اگر مقاومت بخشی از سیستم‌ها وجود نداشت تا الان اجرایی شده بود.

وی ادامه داد : در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار برای کالای اساسی در نظر گرفته شد، اما یک سوم آن به دست مردم رسید که به دلیل نقض و ضعف در نظام توزیع و  سامانه جامع تجارت است.

وی تصریح کرد: اگر کالایی مثل مرغ حتی در مدت کوتاهی قیمت کاذب دارد نشان دهنده اینست که نظام توزیع اشکال دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در بحث نظارت اگر از ظرفیت اصناف استفاده شود مشکلات این بخش رفع می‌شود.

باستانی افزود: مشکل تامین کالا در کشور وجود ندارد. اگر ارزی به واردکننده داده می‌شود تا آخرین مرحله توزیع کالا باید رصد شود تا به دست مصرف کننده برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: