کد خبر: ۱۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
دبیر انجمن صنایع قند و شکر:
دبیر انجمن صنایع قند و شکر ابراز امیدواری کرد که قیمت شکر طی ۲۰ تا ۳۰ روز آینده کاهش یابد و در ادامه به قیمت همان ستاد تنظیم بازار که ۳۴۰۰ تومان است برسد.

به گزارش قلم، بهمن دانایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر در پاسخ به اینکه قیمت هر کیلو شکر تا ۱۰ هزار تومان بالا رفته آیا این قیمت پایین خواهد آمد؟ گفت: با تزریق تولیدات داخل که برداشت نیشکر آغاز شده است و همچنین به دنبال واردات شکر، قیمت آن تا یک ماه آینده کاهش می‌یابد و باید به کیلویی ۳۴۰۰ تومان برسد.

افزایش قیمت شکر از ماه اسفند آغاز شد و از کیلویی 3400 تومان به 10 هزار تومان رسید و تلاش مسئولان برای کاهش قیمت تاکنون به نتیجه نرسیده است.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر گفت: ۲۵۰ هزار تن شکر از محل تولیدات داخل ۸۰۰ هزار تن واردات توسط کارخانه‌ها و ۵۵۰ هزار تن واردات از سوی شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شود که در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تا شهریورماه به بازار تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماهانه ۱۸۰ هزار تن شکر در کشور مصرف می‌شود، گفت: این میزان شکری که به بازار تزریق می‌شود، به راحتی می‌تواند قیمت را پایین بیاورد.

دانایی افزود:‌۸۰۰ هزار تن شکری که قرار است کارخانه‌ها وارد کنند، ثبت سفارش آن انجام شده و برای برخی از آنها ارز تخصیص  یافته و اواخر این ماه اولین محموله وارد کشور خواهد شد.

وی در مورد واردات شرکت بازرگانی دولتی هم گفت: چهار کشتی در بنادر کشور در حال تخلیه شکر وارداتی هستند و بقیه هم به مرور وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به شکر سالانه ۲.۱ میلیون تن است، گفت: امسال در خوش‌بینانهترین حالت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شده است.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر  در پاسخ به اینکه وزیر جهاد کشاورزی پیش‌تر اعلام کره بود، تولید شکر ما از ۲ میلیون تن عبور کرده است، گفت: این آمار تولید مربوط به سال ۹۶ است که حدود ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شکر تولید کردیم، اما تولید سال گذشته به دلیل خشکسالی و همچنین سیل اخیر کاهش یافت.

دانایی گفت: کم شدن حقابه آب چغندرکاران حدود ۲۰۰ هزار تن و سیل اخیر نیز حدود ۲۰۰ هزار تن و در مجموع ۴۰۰ هزار تن تولید شکر کشور را کاهش داد.

وی با بیان این که بارندگی‌های امسال طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بود، گفت: این مسئله باعث شد برداشت کشاورزان با تأخیر انجام شود، بنابراین محصولات کشاورزان هم دیر به بازار رسید.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر با بیان اینکه محموله‌های شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود، گفت:  آنها تعهدنامه محضری می‌دهند که کالا را به همان قیمت ستاد تنظیم بازار عرضه کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: