کد خبر: ۱۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
عضو شورای شهر تهران گفت: برخورد با مراکز تفریحی و خدماتی فاقد مجوز که در حریم رودخانه در منطقه ۱ احداث شده اند، تشدید می‌شود.
به گزارش قلم، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص انتقال فاضلاب مراکز تفریحی واقع در منطقه ۱ تهران به داخل رودخانه دربند، گفت: یکی از مواهب طبیعی و ارزشمند شهر تهران وجود رود دره‌های هفت گانه در پایتخت است که وجود این رود دره‌ها برای پایتخت بسیار ارزشمند و حیاتی است.

وی افزود: شهر تهران با موضوع تراکم جمعیت، افزایش آلودگی هوا، تردد‌های بالای روزانه و ساز‌ه های بی‌رویه درگیر است که این درگیری موجب شده نیاز به وجود این رود دره‌ها بیشتر احساس شود.

صدراعظم نوری تأکید کرد: این رود دره‌ها برای پایتخت هم یک فرصت و هم یک نعمت هستند و تمام تلاش ما این است که آنها طبیعی بمانند و کیفیت خود را حفظ کنند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: متأسفانه در سنوات گذشته رود دره‌ها به کانال‌هایی تبدیل شده که با بتن پوشانده و از حالت طبیعی خود خارج شده است.

صدراعظم نوری ادامه داد: این تغییر ماهیت موجب می‌شود در زمان بروز بارش‌ها و جاری شدن روان آب‌ها این رود دره‌ها نتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی اظهار کرد: در صیانت از رود دره باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که حریم آن‌ها حفظ شود و این حفظ حریم از طریق کنترل ساخت و ساز‌های بی‌رویه و ایجاد مراکز تفریحی فاقد مجوز ممکن می‌شود.

صدراعظم نوری بیان کرد: بسیاری از این ساخت و ساز‌ها در منطقه ۱ به صورت مراکز تفریحی و گردشگری بوده که موجب شده فاضلاب این مراکز به داخل رودخانه ریخته شود و آب پاک و زلالی که از کوه جاری می‌شود را آلوده کند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: آب زلالی که از کوه جاری می‌شود دارای مواد معدنی ارزشمندی است که به جای اینکه مورد بهره برداری و استفاده صحیح قرار بگیرد، همواره با پسآب رستوران‌ها مخلوط و آلوده می‌شود.

وی بیان کرد: هنگامی که این آب به پایین دست می‌رسد، آبی است آلوده و کدر. جای تأسف دارد که بخشی از شهروندان به علت اطلاع نداشتن از آلوده بودن این آب، آن را برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند و مسیر آن را به سوی مزارع تغییر می‌دهند.

صدراعظم نوری اظهار کرد: این آلودگی موجب می‌شود چرخه‌ای به وجود آید که در آن محصولات تولید شده به وسیله این آب‌ها، مورد مصرف انسان قرار بگیرد و در نهایت منجر به بروز انواع بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر در بین انسان‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: در رابطه با برخورد با مراکز تفریحی و تفرجگاه واقع شده در منطقه ۱ تهران که با فاضلاب خود آب رودخانه را آلوده می‌کنند، با شهردار منطقه رایزنی‌های خوبی صورت گرفت که یکی از تصمیمات این بود، با مراکز فاقد مجوز که در محدوده حریم رودخانه اقدام به ساخت رستوران و مراکز خدماتی کرده‌اند، برخورد شود.

وی بیان کرد: برخورد با این مراکز محدود به زمان مشخصی نیست و این بازرسی و برخورد در تمام طول سال انجام می‌شود و کلیه مراکزی که فاقد مجوز لازم از کمیسیون سلامت و بهداشت محیط زیست هستند، برخورد‌های لازم صورت می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: