کد خبر: ۱۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
یک فعال بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با بازار‌های موازی از جمله طلا از جذابیت بیشتری برخوردار است.
به گزارش قلم، حسین عادل زاده، فعال بازار سرمایه درباه نحوه سرمایه‌گذاری در بورس توسط مردم اظهار کرد: یکی از متداول­ترین سوال‌هایی که این روز‌ها ذهن سرمایه گذاران، فعالان بازار، کسبه و حتی افراد غیر فعال در حوزه مالی را به خود مشغول کرده این است که "با پول خود چه کنیم؟! " در پاسخ به این سوال، می‌توان هزاران راه پیشنهاد داد، اما برای یافتن راهی منطقی برای سرمایه گذاری باید تحلیلی از بازار‌های موازی داشته باشیم.

وی افزود: با قطعیت می‌توان گفت شاخص کل بورس در اندک زمانی که از سال جدید گذر کردیم، با رشد حدود بیست درصدی همراه بوده است و در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با بازار‌های موازی از جمله طلا، دلار و مسکن از جذابیت بیشتری برخوردار است. از جمله عواملی که سوخت رشد بازار سرمایه را فراهم کرده، افزایش نرخ ارز در سال گذشته (ارزش جایگزینی شرکت‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته) و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات و نرخ‌های جهانی از جمله نفت بوده است.

وی تأکید کرد: احتمال سرریز شدن نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه می‌تواند تداومی برای رشد شاخص بورس باشد. این نکته قابل ذکر است که صنعت و شرکت انتخابی برای سرمایه گذاری بسیار مهم خواهد شد و فعالان تازه وارد بازار باید مواظب سودجویان در فضا‌های مجازی باشند و بهتر است که با آشنایی اولیه وارد بازار سرمایه شوند یا وجوه خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک قرار دهند.

عادل زاده بیان کرد: در مرحله بعد و در پاسخ جامع‌تر به این سوال که با پول خود چه کنیم؟، این سوال مطرح است که چه بخریم و در چه صنعتی سرمایه گذاری کنیم؟. در راستای انتخاب پرتفو مناسب برای شرکت در مجامع باید به چند معیار توجه کرد، از جمله این نکات درصد سود تقسیمی شرکت‌ها، میزان نقدینگی موجود در شرکت‌ها برای پرداخت سریعتر سود سهام و همچنین چشم انداز سودآوری شرکت‌ها برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ است.

وی با اشاره به اینکه همیشه مسئله ریسک را باید در گوشه ذهن خود داشته باشیم، گفت: اگر به دنبال سهمی با ریسک به بازدهی مناسب هستیم و کمی ریسک گریز، باید به دنبال سهم‌هایی باشیم که میزان نرخ فروش آنها با رشد خوبی رو به رو شده است.

از نماد‌هایی چشم انداز مثبتی برای سال ۹۸ دارند، می‌توان به فولاد و فملی اشاره کرد که با توجه به رشد نرخ فروش محصولات (در پی آنکه موجب رشد ریالی سود سالانه آنها خواهد شد) کم ریسک و با بازدهی مناسب ارزیابی می‌شوند.

وی گفت: در جمع بندی پیرامون وضعیت چند ماه آتی بازار سرمایه می‌توان گفت با توجه به حجم و ارزش معاملات در چند روز اخیر و نزدیکی فصل مجامع، بازار رو به رشد و مثبتی را متصور خواهیم بود و می‌توان انتظار بازدهی قابل قبولی را از صنایع مختلف داشت. در این میان سازمان بورس می‌تواند کمک شایانی به افزایش سطح آگاهی افراد کند و می‌بایست در تلاش باشد با افزایش شفافیت علاوه بر جلب اعتماد سرمایه گذاران بکوشد تخصیص وجوه به بنگاه‌های مولد انجام شود که علاوه بر کمک به وضعیت مالی بنگاه ها، منافعی برای سرمایه گذاران در آینده داشته باشد. این امر با نظارت دقیق‌تر از سوی سازمان بورس بر گزارش‌های منتشره توسط شرکت‌ها، افزایش آگاهی و فرهنگ سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: