کد خبر: ۱۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
طلای سیاه با وجود قطعی شدن لغو معافیت‌های نفتی ایران، برای دومین هفته متوالی رشد منفی را به ثبت رساند. تحلیلگران سیتی‌گروپ عقیده دارند این روند نزولی ماندگار نخواهد بود؛ زیرا از توجه غیرواقعی به روند رشد ذخایر تجاری نفت خام آمریکا ناشی شده است.
به گزارش قلم، با این حال با در نظر گرفتن ریسک‌های ژئوپلیتیک بازار نفت، همچون فشار آمریکا بر فروش نفت ایران یا کاهش عرضه از سمت ونزوئلا به‌خصوص در آستانه فصل اوج تقاضا، قیمت‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت بار دیگر وارد کانال ۷۵ دلار شوند.
 
روند نزولی قیمت نفت از دو هفته قبل آغاز شد تا رکوردشکنی‌های رشد قیمت طلای سیاه متوقف شود. ریزش قیمت‌ها پس از دست یافتن هر بشکه‌طلای سیاه به رکورد ۷۴ دلار بر بشکه در هفته سوم آوریل آغاز شد. در بازه زمانی یاد شده، اعلام رسمی تصمیم آمریکا برای قطع معافیت‌های نفتی ایران، سوخت جهش قیمت‌ها شد. با این حال با شناسایی سود در بازارنفت، رشد قیمت متوقف و پس از آن وارد سرازیری شد. نکته‌ای که در رابطه با ریزش قیمت نفت در دو هفته گذشته توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده، دست یافتن به چرایی افت قیمت‌ها با وجود آغاز رسمی لغو معافیت‌های نفتی ایران از تاریخ دوم مه است.

سوال اصلی در این رابطه این است که «در حالی‌که بیانیه کاخ سفید از لغو معافیت‌های نفتی ایران و تاکید آن بر همکاری عربستان و امارات برای پوشش جای خالی نفت ایران مانع نگرانی بازار نفت نشد و قیمت ۷۴ دلار بر بشکه را به همراه داشت، چرا با اجرای رسمی این تصمیم از پنج‌شنبه گذشته، شاهد  تداوم افت قیمت‌ها بودیم؟ آیا این افت نشانه‌ای از امکان پر شدن جای خالی نفت ایران در بازار است یا به دلایل مقطعی ایجاد شده و بار دیگر شاهد رشد آن هستیم.» پاسخ تحلیلگران بازار نفت به این سوال این است که با وجود افت دو هفته‌ای قیمت‌ها، این روند متوقف شده و به احتمال قوی بار دیگر شاهد رشد خواهیم بود. بانک سیتی‌گروپ از جمله موسساتی است که با اشاره به ریسک‌های ژئوپلیتیک روند کاهشی در قیمت نفت را مقطعی ارزیابی کرده و انتظار بازگشت برنت به کانال ۷۵ دلار را مطرح می‌کند. هر بشکه نفت خام برنت در پایان معاملات جمعه گذشته، پس از تجربه رشد قیمتی اندک روی ۸۵/ ۷۰ دلار بر بشکه ایستاد که به معنای افت قیمت هفتگی ۶/ ۲ درصدی است. نفت خام آمریکا نیز روی قیمت ۹۴/ ۶۱ دلار بر بشکه بسته شد. این نفت شاخص بازار با وجود تجربه رشد قیمت ۱۳ سنتی تا پایان معاملات روز جمعه، افت قیمتی ۳ درصدی را در طول هفته کاری گذشته به ثبت رساند.

بر اساس گزارش‌های موجود، از مهم‌ترین دلایل فشار به قیمت‌ها در هفته گذشته افزایش حدودا ۱۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام تجاری آمریکا و تاکید وزارت انرژی این کشور بر کافی بودن توان عربستان برای افزایش تولید و پوشش جای خالی نفت ایران بود. با این حال انتشار گزارشی از مشاغل آمریکا که نشان می‌داد تعداد افراد بیکار این کشور به کمترین سطح در ۴۹ سال گذشته رسیده، باعث تقویت انتظارها از رشد تقاضای نفت خام و افزایش اندک قیمت‌ها در ساعات پایانی معاملات روز جمعه شد.

به گزارش رویترز، اگر مردم بیشتری در آمریکا به سر کار بروند، رفت و آمد آنها تقاضا برای بنزین را افزایش می‌دهد که این به معنای رشد بیشتر تقاضا برای نفت خام است.  انتشار این آمار و دلایل دیگر از جمله پایان دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های آمریکایی در روزهای آتی، این سیگنال را به بازار می‌دهد که افت دو هفته‌ای قیمت‌ها مقطعی بوده و با افزایش تقاضای نفت خام در آستانه فصل رانندگی، بار دیگر شاهد رشد بهای طلای سیاه خواهیم بود. تابستان امسال در حالی مانند همیشه با خود رشد تقاضای نفت خام را به همراه دارد که امسال، عرضه نفت خام از سمت ایران، ونزوئلا، لیبی و نیجریه با اختلال زیادی همراه است.
منبع: تجارت نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: