کد خبر: ۱۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
شاخص مدیران خرید برای اردیبهشت نشان می‌دهد
گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می برند، از امید به رونق در میانه بهار خبر می‌دهد.
به گزارش قلم، ارزیابی مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، حاکی از این است که با وجود رکود بنگاه‌ها در اولین ماه سال ۹۸، اما شاخص انتظارات تولید در اردیبهشت‌ماه با رقم ۸۰/ ۶۸ (اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان می‌دهد اقتصاد در حال توسعه است.) نویدبخش وضعیت به مراتب بهتر است.
 
شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به «شامخ» برای اولین ماه سال ۹۸ منتشر شد. براساس محاسباتی که از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران برای استخراج شامخ فروردین‌ماه امسال انجام شده است، شامخ این ماه ۳۸/ ۳۶ واحد بوده که نسبت به ماه قبل افت شدیدی را تجربه کرده و از محدوده بالای ۵۰ واحد یعنی وضعیت «انبساط اقتصادی» به محدوده کمتر از ۵۰ واحد یعنی وضعیت «انقباض و رکود» رسیده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این رقم، پایین‌ترین رقم در طول دوره بررسی این شاخص در ایران بوده که البته به نظر می‌رسد تعطیلات نوروزی نیز در سقوط آن بی‌تاثیر نبوده است. همچنین براساس ارزیابی‌ها عدد شامخ تولید نیز روندی مشابه با عدد کلی شامخ داشته است. مطابق با بررسی‌ها پس از سه دوره روند نزولی، این شاخص در دی، بهمن و اسفند روند افزایشی را ثبت کرده است اما در فروردین ۹۸ با سقوط شدید به رقم ۸۸/ ۲۲ رسیده است که کمترین میزان در دوره‌های گذشته بوده است. این درحالی است که در فروردین‌ماه هیچ‌یک از گروه‌های صنعتی شاهد رقم شاخص بیشتر از ۵۰ نبوده‌اند. در این ماه، باثبات‌ترین گروه صنعتی را صنایع تولید کانی غیرفلزی تشکیل دادند و در مقابل گروه صنایع نساجی با ثبت رقم بی‌سابقه صفر برای شاخص تولید، نشان داد که عمیق‌ترین کاهش تولید در فروردین سال‌جاری در این گروه صنعتی رخ داده است. گرچه مدیران و صاحبان بنگاه‌ها وضعیت نامطلوب و رو به افتی را برای بخش صنعت در فروردین‌ نسبت به ماه قبل را در پرسشنامه‌ها ثبت کرده‌اند، اما پیش‌بینی آنها از آینده تولید در دومین ماه ۹۸ خوش‌بینانه و حکایت از بهبود تولید دارد.
 
از میان شاخص‌های متنوع و گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی محاسبه و انتشار می‌یابد، شاخص PMI یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته بوده و تولید مستمر آن، موجب تقویت نظام تصمیم‌گیری کشورها شده است. مهم‌ترین نکته این شاخص، زمان انتشار آن است که به‌صورت ماهانه و در اولین روزهای کاری هر ماه منتشر می‌شود. این شاخص بینش و دیدگاه سریع و آنی را در مورد شرایط کلی اقتصاد، به‌خصوص در بخش‌های صنعت و خدمات ارائه می‌دهد. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز پس از انجام بررسی‌های مقدماتی برای پیاده‌سازی شاخص PMI در ایران، برای نخستین‌بار در مهر ۱۳۹۷ به اجرای طرح شامخ پرداخته و این شاخص را برای بخش صنعت ارائه کرده است.

در اجرای این طرح، تکمیل پرسشنامه در انتهای هر ماه توسط حدود ۴۰۰ کارگاه صنعتی فعال و بزرگ کشور که سهم عمده‌ای در اشتغال، تولید و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در صنعت کشور دارند، انجام می‌گیرد. در این طرح، با استفاده از طبقه‌بندی بین‌المللی کلیه فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های مختلف صنعتی در ۱۲ گروه صنعتی طبقه‌بندی و آمارگیری اینترنتی از آنان در قالب پرسشنامه الکترونیکی شامل ۱۲ پرسش انجام می‌گیرد.

پاسخ سوالات پرسشنامه این طرح شامل سه گزینه «بیشتر از ماه قبل»، «بدون تغییر» و «کمتر از ماه قبل» است. حال مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران در ششمین دوره انتشار این شاخص، شامخ فروردین‌ماه امسال را منتشر کرده است. در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال توسعه است درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد. براساس واکاوی‌های صورت گرفته این شاخص در فروردین‌ سال‌جاری ۳۸/ ۳۶ واحد محاسبه شده که نسبت به شامخ ماه قبل ۹۸/ ۱۸ واحد (معادل ۲۴/ ۳۸ درصد) افت کرده است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: