کد خبر: ۱۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
شاخص بورس تهران امروز پس از آنکه موفق به رشد چهار هزار و چهارصد واحدی شد به ۲۲۴ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. نمادهای «فولاد»، «فخوز» و «وامید» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص بورس داشتند.
به گزارش قلم، داد و ستدها در نخستین روز هفته از همان ابتدا با حجم انبوهی از تقاضا در بسیاری از نمادها آغاز شد. بازار سهام که هفته های گذشته را به لطف هجوم نقدینگی و ورود سرمایه تازه نفس از خارج بورس تهران با رشد قدرتمند شاخص‌های بازار سهام سپری کرده بود، شنبه را نیز با افزایش تقاضا در گروه‌های بسیاری به خصوص بانکی‌ها و خودرویی‌ها آغاز کرد.

بر این اساس معاملات امروز بازار سهام از همان ابتدا با رشد شاخص شروع شد و تحت تاثیر نمادهایی همچون «وامید»، «اخابر» و «تاپیکو» رشد خود را آغاز کرد. بازار سهام کشور که روند صعودی خود را به لطف وضعیت مناسب قیمت در بازارهای جهانی و رضایت پخش بودن وضعیت گزارش‌های مالی و درآمد ریالی شرکت‎‌ها آغاز کرده بود، این روزها نیز به مدد پیشینه یاد شده و خوشبینی سرمایه گذاران به رشد بیشتر قیمت‌ها همچنان با ورود نقدینگی و خرید کدهای حقیقی رو به رو است. همین امر نیز سبب شده تا اگرچه هر چند روز از فشار خرید در برخی نمادهای فلزی _ معدنی و پتروپالایشی کاسته می‌شود شاهد افزایش تقاضا در نمادهای دیگر باشیم.

خودرویی‌ها سکان دار رونق/ معاملات 30 میلیارد تومانی در «خساپا»

همین امر سبب شد تا امروز قرعه رشد و صف خرید به نام نمادهای خودرویی و برخی از نمادهای بانکی بیوفتد. از نخستین اتفاقات روز جاری در گروه خودرو می‌توان به صف خرید شدن نمادهای «خودرو»، «خساپا»، «خپارس» اشاره کرد. این روند در ادامه معاملات نیز ادامه یافت به طوریکه بسیاری از این نمادها در روز جاری صف خرید باقی ماندند و نه تنها میزان تقاضاشان کاسته نشد بلکه در ساعاتی نیز به میزان آن افزوده شد. به نظر می‌رسد که عقب ماندگی نسبی صنعت خودرو و ساخت قطعات از سایر نمادهای بازار دلیل خوشبینی معامله گران ریسک پذیرتر بازار به این نمادها شده است. خودرویی‌ها که اغلب از لحاظ بنیادی پیشینه جالب توجهی ندارند و عمدتا سال مالی گذشته را با ثبت زیان‌هایی سنگین در صورت سود و زیان خود به پایان برده‌اند، در روزهای اخیر هرگاه که سایر نمادها مخصوصا بنیادی‌های بازار با ضعف نسبی قیمت مواجه شده‌اند، بیشترین بهره را از سیل خروشان نقدینگی موجود در بازار سهام برده‌اند. همین امر نیز سبب شد تا در روز جاری شاهد آن باشیم که نمادهای خودرویی پس از بانکی ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. لازم به ذکر است که بیشترین ارزش معاملات در این گروه را امروز نماد «خساپا» داشت. این نماد در حالی معاملات امروز را پایان برد که 204 میلیون سهم ان به ارزش 30 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

 

«وبملت» همچنان در حال صعود/ رکورد ارزش معاملات در دست بانکی‌ها

اگر بخواهیم در خصوص رونق معاملات در روز جاری از منظر ارزش داد و ستدها قضاوت کنیم، امروز روز بانکی‌ها بود. نمادهای مستقر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز را در حالی به اتمام رساندند که معاملاتی به ارزش 239 میلیارد تومان را در کارنامه روزانه خود ثبت کردند. امروز در نماد «وتجارت» یک میلیارد و 699 میلیون سهم به ارزش 72 میلیارد و 877 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. همین امر موجب شد تا این نماد ضمن توقف در قیمت 43 تومان بیبشترین ارزش معاملات در گروه بانکی را از آن خود کند. به نظر می‌آید سکون نسبی معاملات این گروه در هفته‌های اخیر و افت قیمت نمادهایی همچون «وتجارت» موجب شده تا نمادهای بانکی نسبت به روزهای گذشته جذاب تر به نظر بیایند. گفتنی است، امروز «وگردش» تنها نمادی بود که در این گروه با افت قیمت معاملات امروز خود را به پایان برد.

نگاهی به معاملات آتی و اختیار

از جمله ابزارهای موجود در بازار سهام می‌توان به قرار دادهای آتی سهام و اختیار معامله‌ها اشاره کرد. به نظر می‌آید این ابزارها که در بازار مالی کشور تقریبا نوپا محسوب می‌شوند، به واسطه اماکانات جدیدی که پیش روی سرمایه گذاران قرار می‌دهند می‌توانند از جذابیت بیشتری برای سهامداران برخوردار باشند؛ جذابیتی که با ریسک پذیر بودن می تواند بسیار افزایش یابد. دلیل این جذابیت را می‌توان در نبود دامنه نوسان برای معاملات اختیار و یا استفاده از اهرم در معاملات آتی جست و جو کرد. همین امر سبب شده تا افرادی که علاقه بیشتری به تحمل ریسک و میل به کسب بازدهی متفاوت از معاملات عادی دارند وارد معاملات مشتقه شوند.

امروز 397 معامله به ارزش 950 میلیون تومان در بازار مشتقه بورس تهران انجام شد که از این میان بیشترین نوسان قیمت به اختیار خرید 22 خرداد بانک ملت «ضملت» اختصاص داشت. در این روز نماد «ضملت2006» هزار و 10 درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشت و از قیمت شش تومان به 66 تومان رسید. در معاملات آتی نیز بیشترین ارزش معاملات با 122 میلیون تومان به «جنفت806» تعلق داشت. این نماد که آتی سبد فرآورده‌های نفتی است 3.35 درصد افت قیمت را شاهد بود.

 

آمار و ارقام بازار

پیشروی امروز شاخص بورس تهران بازدهی 2.04 درصدی را برای این نماگر به ارمغان آورد و منجر به صعود چهار هزار و 480 واحدی آن شد. این رشد به واسطه رشد قیمت در نمادهایی نظیر «فولاد»، «فخوز» و «وامید» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 224 هزار  و 589 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران شش میلیارد و 473 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 602 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 481 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات 239 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، فلزات اساسی، شیمیایی و چند رشته‌ای صنعتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را رشد 22 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «ذوب»، «هرمز» و «سمگا» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «مارون»، «شراز» و «دماوند» از جمله نمادهایی بودند که تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر دو میلیارد و 287 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 590 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 831 میلیارد تومان رسیده است.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: