کد خبر: ۱۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز کشور هم اکنون با ثبات نسبی همراه است، اما باید برای کاهش نوسانات، این بازار را از جوسازی‌های سیاسی دور نگه‌داشت.
به گزارش قلم، نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی درباره راهکار‌های مدیریت بازار ارز اظهار کرد: اقتصاد ایران این روز‌ها روند تقریبا با ثباتی را طی می‌کند، اما مشکلی که اقتصاد و بازار‌های مالی را آلوده می‌کند، درگیر شدن اقتصاد با اخبار و جو روانی سیاسی کشور است.

وی افزود: یکی از دلایلی که اقتصاد ایران از جو سیاست خارجی و اخبار نظیر تحریم‌ها تأثیر می‌پذیرد، تعامل کم دولت‌ها با بخش خصوصی برای تنظیم بازارهاست. نوسانات بازار‌ها در ماه‌های گذشته، بیشتر به دلیل اخبار تحریم‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای برخی کشور‌های معاند جمهوری اسلامی بوده است. اگر از نگاه اقتصادی به بازار‌ها نگاه کنیم متغیر‌های اقتصادی سال هاست که  ثابت مانده‌اند. به طور مثال هدف اخبار منتشر شده پس از تحریم سپاه پاسداران، تأثیرگذاری بر بازار‌های مالی و پولی کشور بود.
مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی گفت: دولتمردان برای کاهش این تأثیرپذیری به دنبال راهکار‌های قوی و مناسب هستند که معتقدم باید برای اجرایی شدن این امر، بازار‌ها را برای تعیین نرخ اقلام آزاد گذاشت، اما بُعد نظارتی خود را از آنها بر ندارند.

امیرشکاری با بیان اینکه تحمیل برخی نرخ‌ها در بازار توسط دولت‌ها، امری خوشایند نیست، گفت: به دنبال اقتصاد سرمایه داری و آزاد نیستیم، اما بهتر است برای تعیین قیمت تمام شده برخی اجناس همچنین ارز، مولفه‌های اقتصادی و فرمول‌های واقعی محاسبه شود تا بتوان با دستور‌های بلند مدت بازار‌ها را کنترل کرد. خوشبختانه بازار ارز این روز‌ها نوسانات عجیبی نداشته و به نظر می‌رسد منتظر تشکیل بازار باز یا متشکل ارزی است.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تأثیری در بازار‌ها خواهد گذاشت، گفت: شاید به نظر برسد که شوک زیادی به بازار‌ها وارد می‌شود؛ اما چنین نیست، زیرا در حال حاضر هم بسیاری از اجناسی که با نرخ رسمی وارد شده‌اند با نرخ آزاد به فروش می‌رسد، این امر سبب می‌شود تا یکباره محدودیت‌ها کنار رفته و دولت‌ها بتوانند با یارانه‌ها دست به حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر بروند.

امیرشکاری بیان کرد: نکته مهمی که مورد توجه بسیاری از اقتصاددانان است، حربه یا توانایی دولت‌ها برای نگه‌داشت قیمت کالا‌ها و ارز، در بلند مدت است. اگر به طور مثال کالایی که قیمت ۱۰ هزار تومانی دارد به یکباره به ۵۰ هزار تومان برسد؛ اما مردم مطمئن باشند که این قیمت ظرف مدت ۲ تا ۳ سال تغییر نمی‌کند قطعا دچار شوک نمی‌شوند و دست زدن به انبارکردن کالا‌ها نمی‌زنند.

وی با بیان اینکه کمی در امر پیش بینی بحران‌ها و شرایطی ممکن است پیش روی ما قرار بگیرد ضعیف هستیم، گفت: دستور‌ها و بخشنامه‌های یک شبه، اقتصاد را با شوک مواجه و از روند برنامه‌ریزی شده‌ای که بانک مرکزی در ابتدای هر سال اعلام می‌کند، خارج کرده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: