کد خبر: ۱۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
شهردار تهران سیل و زلزله را دو خطری دانست که تهران همواره با آنان مواجه است و خواهد بود، و گفت: سیل سال ١٣۶۵ در چله تابستان و اواخر تیرماه بود که اتفاق افتاد.

به گزارش قلم، پیروز حناچی شهردار تهران شب گذشته در برنامه زنده تهران٢٠ شبکه ۵ سیما حضور یافت و به موضوعات مختلفی پرداخت.

وی در این برنامه گفت: همان‌طور که همه می‌دانند از دوم فروردین ماه که در استان گلستان سیل را تجربه کردیم، از اولین اکیپ‌هایی که به منطقه رسیدند، همکاران ما از شهرداری تهران بودند که با تجهیزات کامل به منطقه اعزام شدند؛ نیروهای امدادی این‌چنینی نیاز به هیچ پشتیبانی ندارند و کاملاً خودکفا هستند. خوشبختانه حجم زیادی از تجهیزات و تعداد قابل‌توجهی از نفرات که چند شیفت نیز تعویض شدند، به خدمت و امدادرسانی در مناطق استان گلستان مشغول بودند. به موازات این امدادهای میدانی، همکارانم در تهران نیز کمک‌رسانی می‌کردند؛ از قبیل شرکت شهروند که اقلام بسیاری را در جهت رفع نیاز آسیب‌دیدگان ارسال کرد؛ من با سرپرست محترم استانداری در تماس بودم تا این نیازها متناسب با نیازهای واقعی منطقه باشد.

شهردار تهران ادامه داد: بعد از استان گلستان، تجربه سیل خرم‌آباد و پلدختر را داشتیم که در ارتباط با استاندار محترم، در قالب ماشین‌های سنگین و تجهیزات و نفرات، کمک‌هایی به منطقه اعزام شد. سپس موضوع استان خوزستان پیش آمد که بنا به دستور وزارت محترم کشور، ما منطقه معین برای امدادرسانی در استان خوزستان بودیم. برای مدیریت عملیات امداد و کمک‌رسانی در دشت ازادگان، مسئولیت را بر عهده یکی از معاونینم را گذاشتم که سال‌ها مدیر بحران استان بود و اشراف به منطقه داشت؛ می‌دانید که در این موارد، شناسایی و اشراف بر منطقه بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه همکارانم الان نیز در منطقه حضور دارند و هر هفته یکی از شهرداران مناطق مسئولیت حضور و مدیریت در استان خوزستان را می‌پذیرد، افزود: ما در دشت آزادگان مستقر شدیم و فرصت داشتیم تا آب به منطقه برسد. درست است که مدیران ارشد راهنمایی کردند اما کار اصلی را مردم انجام دادند؛ مردم در شمال سوسنگرد خاکریز یا دژی ساختند که جلوی ورود آب به شهر را گرفت؛ در بستان و کوت سیدنعیم هم همین اتفاق افتاد. یکی دیگر از مناطق سابله بود که در گذشته میزبان یکی از حماسه‌های جنگ نیز بود. یکی از جاده‌های سابله در خطر قطع شدن قرار داشت و بسیار نیز خطرناک بود. همکارانم تلاش بسیاری کردند تا سیل‌بندی را ببندند که بسیار سخت بود، اما درنهایت با کمک سپاه توانستیم جریان آب را متوقف کنیم.

حناچی گفت: کار دیگری که کردیم این بود که همکارانم در بسیج شهرداری روزانه ١۵٠٠ غذای گرم توزیع می‌کردند و چیزی حدود ١۵ هزار بسته غذا که توسط مردم تهیه شده بود، به مردم رساندند. در حال حاضر جنس کمک‌ها به مناطق سیل‌زده تغییر کرده که این روند برای عادی شدن زندگی در مناطق آسیب‌دیده ضروری است.

وی تصریح کرد که اگر در تهران سیل هم اتفاق بیافتد منشأ آن رود دره‌های تهران هستند و افزود: تهران ٧ یا ٨ رود دره داشته است که بارها تجربه سیل داشتند. ما در درجه اول باید مسیر رود دره‌ها را لایروبی و تمیز می‌کردیم و گلوگاه‌ها را باز نگه‌می‌داشتیم، که این کار را در ابتدای زمستان انجام دادیم. می‌دانستیم که باید آمادگی داشته باشیم چون آمادگی و مانور جلوی غافلگیری را می‌گیرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در پایتخت همواره تلاشمان بر این بوده است که غافلگیر نشویم. ۵٠٠ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و زیرسطحی شهر تهران است که به طور کامل لایروبی کردیم. خیلی اوقات همکارانم در طول سال این شبکه را تمیز می‌کنند. دیدید که امسال عید علیرغم باران‌های شدید، آب‌گرفتگی نداشتیم چرا که مسیر آب باز بود؛ آب وقتی مشکل ایجاد می‌کند که مسیرش بسته باشد.

وی سیل و زلزله را دو خطری دانست که تهران همواره با آنان مواجه است و خواهد بود، و گفت: سیل سال ١٣۶۵ در چله تابستان و اواخر تیرماه بود که اتفاق افتاد. همواره باید در این مورد آمادگی وجود داشته باشد و به هر دلیلی اگر مجرای مسیرها بسته باشد، خطر وقوع سیل به وجود خواهد آمد.

در تهران به راحتی می‌توانست سیل اتفاق بیافتد اگر آمادگی وجود نداشت. در روز ١٢ فروردین، با بارشی که ابتدای شب اتفاق افتاد، نزدیک بود در یکی از مسیرهای پل کن آب‌گرفتگی سنکین اتفاق بیافتد؛ حتی آماده بودیم یکی از شریان‌های اصلی را که در معرض سیل بودند ببندیم. آمادگی یکی از شرایط اصلی مدیریت بحران است.

وی خاطرنشان کرد: هم در آق‌قلا، هم در پلدختر و در حال حاضر نیز در سوسنگرد همکاران ما به وسیله تجهیزاتی که دارند، در حال شست‌وشوی شهر و منازل از گل‌ولای هستند و می‌خواهند شهر را به وضعیت قبل از سیل برگردانند، که کار بسیار سختی است.

حناچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اتفاق خوب دیگری که در تعطیلات نوروز در تهران افتاد هماهنگی بین ما و وزارت ارتباطات بود. سازمان مدیریت بحران تهران نقشه جی‌آی‌اس پهنه روددره‌ها را تهیه کرد و پیام هشداری را با کمک وزارت ارتباطات برای ساکنان آن مناطق ارسال کرد. در عرض چند دقیقه ۵٠٠ هزار پیامک هشدار ارسال کردیم که اقدام بسیار کم‌هزینه و کمک‌کننده‌ای بود. این کار را ادامه خواهیم داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: