کد خبر: ۱۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
زنگنه گفت: راه های جدیدی برای فروش نفت ایران در دستور کار قرار دارد که ما با آن موافقیم، اما باید فرایندهایش مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش قلم، بیژن زنگنه وزیر نفت در آئین افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به شعار سال ۹۸ مبنی بر رونق تولید گفت: یکی از اقداماتی که وزارت نفت در راستای اجرای شعار امسال مدنظر دارند، ادامه روند صادرات نفت است که بیشترین فشار دشمن روی آن است. البته این روند در گذشته نیز ادامه داشت.

وی افزود: تلاش ما امسال این است تا خوراک واحدهای پالایشی و پتروشیمیایی را تأمین کرده که با توجه به افزایش تولید گاز اتان، پیش بینی می‌شود امسال برای نخستین بار ظرفیت تولید واحدهای اولیفینی در حالت حداکثری قرار گیرد.

وزیر نفت با اعلام اینکه امسال ظرفیت تولید گاز کشور از هزار میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند، خاطرنشان کرد: امسال تأمین سوخت تمام واحدهای تولیدی و کارگاهی به طور کامل انجام می‌شود البته سال گذشته نیز حتی در فصل زمستان هیچ گونه افت فشار و یا قطع گازرسانی به این واحدها را در نظر نداشتیم.

زنگنه به افتتاح ۱۸ طرح پتروشیمی جدید در سال ۹۸ و ۹۹ اشاره و تصریح کرد: به این ترتیب ارزش محصول نهایی پتروشیمی کشور نسبت به سال ۹۲ که ۱۹ میلیارد دلار بود، در سال ۱۴۰۰ به ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد. البته این ارقام با در نظر گرفتن سال پایه ۹۰ است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های امسال وزارت نفت که البته در گذشته نیز وجود داشت، ارتباط جدی تر و عملیاتی تر با استارت آپ ها به صورت همکاری دو طرفه است.

به گفته وزیر نفت، مجوز داشتیم تا ۶ میلیارد دلار برای تزریق سرمایه در حوزه بالادستی نفت استفاده کنیم که از این میزان ۶,۵۰۰ میلیارد تومان برای ۶۰ قرارداد با شرکت‌های داخلی استفاده شد و ۲۳ قرارداد به ارزش ۳۴ هزار میلیارد تومان نیز در دست داریم که عمده جذب سرمایه آنها از طریق بازار سرمایه داخلی است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، توسعه میدان‌های سپهر، جفیر، دالپری، پایدار غربی و شرقی و چشمه خشک را از جمله برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۹۸ دانست.

زنگنه با اشاره به اینکه برخی مطرح می‌کنند که آیا امکان دریافت نفت به جای هزینه بازپرداخت پروژه‌ها و طرح‌ها برای افراد وجود دارد یا خیر؟ گفت: هم وزارت نفت و هم دولت با این اقدام موافقند که بازپرداخت طرح‌ها و گروه‌هایی که برای وزارت نفت انجام می‌شود به صورت نفتی پرداخت شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه صفر کردن صادرات نفت ایران گرچه آرزوی آمریکاست اما محقق نخواهد شد، توضیح داد: ایران با هیچ کشوری در منطقه دشمن نیست اما دو کشور همسایه ما با اتکا به ظرفیت تولید نفت خود بیانیه منتشر می‌کنند در حالی که نسبت به ظرفیت تولید و ذخیره خود غلو می‌کنند. کارشناسان مستقل بازار به این موضوع آگاهند که این کشورها هنوز نتوانسته تأییدیه قابل قبولی برای ذخایر نفتی خود دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران هیچ گاه از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است، گفت: هر کس از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند باید تبعات آن را بپذیرد. این در حالی است که باید گفت بازار نفت با بیانیه اداره نمی‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: