کد خبر: ۱۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: طرح ترافیک جدید با هدف گسترش عدالت اجتماعی و حذف رانت‌ها طبق مصوبات قانونی اجرا و موجب کاهش آلودگی هوا شده است.

به گزارش قلم نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرده است: طرح ترافیک خصوصاً با تغییراتی که از سال ۹۷ با هدف گسترش عدالت اجتماعی و حذف رانت‌ها در آن ایجاد شد، به بهبود ترافیک و کاهش آلودگی هوا در شهر کمک کرد و با تمام جزئیات آن برطبق مصوبات قانونی اجرا شده است.

در متن منتشر شده توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آمده است: «اقدامات شهرداری تهران و سازمان حمل و نقل و ترافیک در زمینه اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک نیز تماماً در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه بوده و شهرداری تهران به عنوان دستگاه مجری صرفاً مکلف به انجام تکالیف مصوب و ابلاغی از سوی شورای ترافیک شهر تهران و شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مراجع رسمی قانون‌گذاریِ بالادستی بوده و خواهد بود.

برخلاف آنچه سخنگوی سازمان تعزیرات گفته‌اند، اساساً ورود به موضوع نرخ عوارض در صلاحیت آن سازمان نیست. در تعریف گران‌فروشی بر اساس ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی، عرضه «کالا یا خدمات» به بهای بیش از نرخ‌های تعیین‌شده توسط «مراجع رسمی» … تبیین و مشخص‌شده است، حال‌آنکه اولاً نرخ تعیین‌شده موضوع بحث، مربوط به عوارض ناشی از ورود خودرو به محدوده‌های تعیین‌شده در شهر است و نه بهای کالا و خدمات که نظام حقوقی و تعریف لغوی و مفهومی آن‌ها کاملاً متمایز از هم محسوب می‌شوند. ثانیاً مرجع تعیین‌کننده زمان و محدوده طرح ترافیک، شورای ترافیک تهران و مرجع تعیین نرخ عوارض مربوطه، شورای اسلامی شهر تهران هستند که مصوبات آن‌ها وفق قانون باید به تأیید فرمانداری تهران به عنوان نماینده دولت برسد. مراجع مزبور تماماً مأذون قانونی و رسمی بوده و تصمیمات ایشان به شهرداری تهران ابلاغ و برای شهرداری به عنوان مجری، لازم‌الاجرا بوده و هست.

متأسفانه بخش دیگری از اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات در مصاحبه بخش خبری ۱۸:۳۰ روز دوشنبه مورخ ۹ اردیبهشت ماه سال جاری مبنی بر ادعای ارسال ۱۴ فقره نامه و عدم پاسخگویی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، کذب محض بوده است.

معاونت و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک علاوه بر ارائه پاسخ‌های مکتوب و مستند، بارها در جلسات تشکیل‌شده در شعب مختلف آن سازمان شرکت کرده و در مقام پاسخگویی برآمده است. آخرین مکاتبات در این زمینه، نامه‌های به شماره ۱۰۴۵۰۴/۴۰ مورخ ۰۸/‏۰۲/‏۹۸‬ شماره ۱۳۵۸۰۶۱/۴۰ مورخ ۰۵/‏۱۲/‏۹۸‬ و شماره ۴۳۶۲۵۶/۴۰ مورخ ۰۲/‏۰۵/‏۹۷‬ است.

علاوه بر اینها، سازمان تعزیرات حکومتی، یک مرجع شبه‌قضایی دولتی محسوب می‌شود که وظیفه نظارتی دولت بر نحوه فروش کالا و خدمات در کشور را برعهده دارد. از سوی دیگر، فرمانداری و وزارت کشور به عنوان بازوی نظارتی مستقیم دولت در خصوص نحوه تصویب مقررات در شوراهای اسلامی شهرها تعیین شده است. حال سوال اینجاست که با توجه به فرایند روشن و از پیش تعیین‌شده در قانون برای تصویب مقررات شهری از سوی شوراهای اسلامی شهرها و تأیید آن توسط مراجع دولتی (فرمانداری و وزارت کشور) و با عنایت به تأکید قانون بر لزوم اجرای این مصوبات، ورود مجدد سازمان تعزیرات به این موضوع چه وجهی دارد؟ آیا دولت می‌تواند امری را یک بار تصویب و تأیید و ابلاغ کند و سپس همان موضوع را، آن هم به دلایل ناموجه و غیرقانونی، مواخذه و مجازات نماید!؟ پرواضح است که چنین وضع تناقض‌نمایی را نمی‌توان منطبق با سیره عقلا دانست.

شهرداری تهران و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک وظیفه خود می‌داند که ضمن رعایت دقیق قانون و دفاع از حقوق مردم که اخذ عوارض قانونی و هزینه‌کرد آن برای آحاد شهروندان ازجمله مصادیق آن است، کلیه توضیحات و مستندات لازم را طبق مقررات و ضوابط به سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر مراجع نظارتی ارائه کند و تاکنون نیز بر همین مبنا عمل کرده است. در عین حال از همه افراد و نهادهای مسئول و دلسوز کشور دعوت می‌کند از ایجاد بی‌اعتمادی و تشویش در جامعه بپرهیزند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بدیهی است مدیران ذی‌ربط در شهرداری تهران آمادگی دارند در صورتی که سازمان تعزیرات با وجود توضیحات گفته‌شده همچنان بر نظر خود اصرار داشته باشد، به جای شنیدن اظهارنظرهای یکسویه رسانه‌ای، ضمن شرکت در جلسات مربوط، توضیحات لازم را به همراه مستندات ارائه کنند.»

صبح امروز، سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفته بود: اگر مسئولان شهرداری تهران درباره تخلفات پارسال در خصوص طرح ترافیک توضیحات و دفاعیات خود را مطرح نکنند ناچاریم به صورت غیابی رأی صادر کنیم.

به گفته وی اردیبهشت سال گذشته پرونده‌ای با عنوان گران فروشی طرح ترافیک و افزایش دو ساعته طرح از ساعت ۱۷ به ۱۹ به سازمان تعزیرات ارجاع و با بررسی‌های اولیه این گران فروشی برای تعزیرات محرز شد.
در خصوص بلیت متروی تهران هم همین اتفاق افتاده است و مسئولان مترو از جمله مدیر عامل مترو تهران در شعبه رسیدگی کننده حاضر شد. متأسفانه دوستان ما در حوزه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با وجود ۱۴ نامه نگاری با شهرداری تهران پاسخی ندادند. ما حتی با آقای افشانی شهردار وقت تهران و همچنین ۳۱ فروردین امسال با آقای حناچی شهردار تهران مکاتبه کردیم که تاکنون جوابی ندادند.

سازمان تعزیرات بیش از این منتظر پاسخ معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نمی‌ماند و به صورت غیابی حکم پرونده را صادر می‌کند. البته ما دوست داشتیم این موضوع در سایه تعامل به سرانجام برسد، اما چون سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان بازوی اجرایی دولت موظف به احقاق حقوق مردم است در شرایطی که هزینه طرح ترافیک دو برابر و دو ساعت هم به زمان آن اضافه شد باید مسئولان ذیربط می‌آمدند و در خصوص نحوه قیمت گذاری شأن توضیح می‌دادند و دفاعیاتشان را مطرح می‌کردند که در شعبه حاضر نشدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: