کد خبر: ۱۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
کارشناس انرژی گفت: عدم تناسب قیمت گذاری سوخت، فراوانی عرضه بدون کنترل و عدم کنترل در مبادی خروجی ۳ عامل تاثیرگذار در قاچاق سوخت محسوب می‌شود.

به گزارش قلم، اسعدی کارشناس انرژی در برنامه تیتر امشب در خصوص مدیریت مصرف سوخت تصریح کرد: متوسط مصرف بنزین در کشور اکنون حدود ۱۰۰ میلیون لیتر  است اگر با همین ساز و کار دولت پیش برود بدون  شک مشکل ساز خواهد بود.

وی افزود: استمرار روند کنونی مصرف بنزین به لحاظ زیرساختی از منظر تولید بنزین  به کانون بحرانی تبدیل می‌شود و یک سیاست درستی باید اتخاذ شود. استمرار وضعیت مصرف کنونی سوخت خسارات‌های زیادی به لحاظ اتلاف منابع کشور و آلودگی هوا در بر دارد.

این کارشناس انرژی در خصوص منطقی کردن قیمت حامل‌های انرژی گفت: این امر یکی از راهکار‌های مدیریت مصرف است. تا کنون با اتخاذ برنامه‌های کوتاه مدت در حوزه منطقی کردن قیمت همچون هدفمندی یارانه‌ها به صورت مقطعی راجع به این موضوع تصمیم گیری شد، اما نتایج مطلوبی در بر نداشته است.

مصرف بنزین در ایران ۳ برابر متوسط جهانی است

در ادامه دادرس کارشناس انرژی در این خصوص بیان کرد: مدیریت مصرف بنزین به دو مولفه اصلی ذخیره انرژی و مدیریت اتلاف انرژی بستگی دارد. مصرف بنزین در ایران ۳ برابر متوسط جهانی است که به  ۳ موضوع سن بالای ناوگان عمومی همچون تاکسی‌ها، زیاد بودن شعاع حمل سوخت برای  رسیدن به جایگاه‌های عرضه و نبود مدیریت مصرف بهینه سوخت  مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما ۲۰۰ نفر از هزار نفر ماشین دارند و ۸۰۰ نفر از سوبسید‌های یارانه محروم هستند در حالیکه در اروپا از هزار نفر ۸۷۰ هزار نفر خودرو دارند و میانگین مصرف بنزین در اروپا یک سوم ایران است.

وی بیان کرد: میانگین مصرف سوخت خودرو‌های ما در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است در صورتی که در جهان ۵ یا ۶ لیتر است. دو برابر مصرف بنزین درخودرو داریم.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی ۳ آیتم برای قیمت گذاری در نظر می‌گیرد. این عوامل شامل توازن میزان عرضه و تقاضا، تناسب قیمت داخلی با صادراتی و تناسب قیمت حامل‌هایی انرژی نسبت به یکدیگر می‌شود.

وی ادامه داد: کنترل قیمت بنزین کمک به مردم نبوده بلکه عدم مدیریت مصرف حامل‌های انرژی بوده است.

این کارشناس انرژی اظهار کرد: عدم تناسب قیمت گذاری سوخت، فراوانی عرضه بدون کنترل و عدم کنترل در مبادی خروجی ۳ عامل تاثیرگذار در قاچاق سوخت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هر خودرو در سال ۱۴ برابر یارانه فرد، یارانه سوخت می‌گیرد این باید مدیریت شود راهکار دولت در سهمیه بندی مفید خواهد بود، اما باید ساختار آن ایجاد شود.

دادرس تاکید کرد: جایگاه‌های عرضه سوخت باید از نظر کیفیت  ارتقا یابند و  کارمزد جایگاه داران هم اصلاح شود همچنین افزایش سی ان جی به مدیریت مصرف بنزین کمک می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: