کد خبر: ۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
پرویز پرستویی گفت: اگر مسأله‌ای با شخص ابراهیم حاتمی‌کیا داشتم، پیشنهاد «بادیگارد» را به سرعت قبول نمی‌کردم.
اظهارنظر پرستویی بعد از نوروزی شدن «بادیگارد»

بازیگر رکورددار جشنواره فیلم فجر بعد از قطعی شدن اکران «بادیگارد» در نوروز 95 اکران موفقی را برای این فیلم پیش‌بینی کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره همکاری دوباره‌اش با ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از ده سال اظهار کرد: در طول این سال‌ها برای بازی در فیلم‌های «دعوت»، «گزارش یک جشن» و «چ» هم دعوت شدم اما شرایطم جور نبود و نمی‌توانستم کار کنم.


فیلم بادیگارد
وی ادامه داد: هیچ‌وقت تجربه اولین همکاری‌مان در «آژانس شیشه‌ای» را فراموش نمی‌کنم. البته برخلاف نظر دوستانی که بعد از 20 سال تازه ایراد می‌گیرند و می‌گویند چرا آن نقش را شاد بازی نکردم!.

پرستویی تاکید کرد: به‌رغم احترامی که به حاتمی‌کیا دارم اما اگر واقعا فیلمنامه «بادیگارد» خوب نبود، تعارف ندارم و قبول نمی‌کردم.

این بازیگر درباره مقایسه‌هایی که بین دو کاراکتر حاج کاظم و حیدر می‌شود گفت: خود حاتمی‌کیا هم اعتقاد دارد حیدر چند سال بعد حاج‌کاظم است. اما من به‌عنوان بازیگر یک لحظه دربازی «بادیگارد» به حاج کاظم فکر نکردم تا بخواهم از آن وام بگیرم. حاج کاظم فریاد زیاد می‌زد اما حیدر در طول فیلم یک جا داد نمی‌زد و از درون ماجرا را نگاه می‌کرد.

پرستویی درباره جدید بودن کاراکتر «محافظ» برای مخاطب که در آن به ایفای نقش پرداخته است گفت: شاید برای اولین باراست که قصه این آدم‌ها روایت می‌شود. البته قصد حاتمی‌کیا ساخت فیلم درباره یک محافظ نبود بلکه شرایط پیرامون آن مد نظر بود. آدم‌هایی مثل حیدر ذبیحی رفتشان با خودشان است اما برگشتشان با کرام‌الکاتبین است. سختی‌های زیادی دارند که دیده نمی‌شود.

این بازیگر درباره رسیدن به کاراکتر حیدر گفت: برخی کارگردان‌ها شرایطی را قبل از فیلمبرداری برای بازیگر جهت آشنا شدن بیشتر با نقش فراهم می‌کنند. کاری که مجید مجیدی در «بید مجنون» کرد و خود من هم همیشه از آن استقبال کرده‌ام. در «بادیگارد» شرایطی فراهم شد تا آموزش های لازم را توسط محافظ رئیس جمهور ببینم. چندین بار با ایشان به محل آموزششان رفتم که تلاش و آموزش‌های در حین خدمت برایم بسیار جالب بود. خود این افراد آموزش ها و تمرین های حین خدمت دارند و مدام صحنه‌هایی را بازسازی و اجرا می‌کنند که در این حین خود من هم اطلاعات خوبی کسب کردم.

پرستویی با اشاره به مشکلات زیادی که خانواده این افراد دارند ادامه داد: وقتی ایشان تعریف می‌کرد، بغض می‌کردم. ما قصه‌ای را تعریف کردیم که کار آن آدم حفاظت است اما قرار نبود فقط به او بپردازیم. امیدوارم گوشه‌ای از کار و زندگی‌شان را به تصویر کشیده باشم. نمایشی برای یک‌سری از این افراد با خانواده‌هایشان داشتیم که دیده بسیاری از اعضای خانواده نسبت به این شغل تغییر کرد و پی به ارزش آن بردند.

این بازیگر با اشاره به آسیب‌هایی که پیش از فیلمبرداری و در طول کار به او وارد شد گفت: در فیلم «بادیگارد» سه نقص عضو پیدا کردم. قبل از فیلمبرداری مچ دستم شکست و می‌ترسیدم نتوانم کار کنم و حتا انصراف دادم تا کار به مشکل نخورد. در طول فیلمبرداری دنده‌ام شکست و بعد از کار هم تاندوم دستم را عمل کردم و همچنان مشغول فیزیوتراپی هستم .

وی افزود: حاتمی‌کیا معمولا تصاویر را به ترتیب فیلمنامه می گیرد اما به خاطر شکستگی دستم جابه‌جایی‌هایی انجام داد. در صحنه درگیری در پارک دستم مشکل داشت و عذاب زیادی کشیدم اما واقعا فنون اجرا شد تا قابل باور باشد؛ صحنه‌هایی که اگر در نمی آمد کمدی می‌شد.

پرستویی درباره شباهت گریم‌اش در «بادیگارد» به سردار سلیمانی گفت: از ابتدا قرار نبود چهره‌ام به سردار سلیمانی که ارادت زیادی به ایشان دارم شباهت داشته باشد. وقتی تست گریم‌ها انجام شد در جایی متوجه این شباهت شدیم؛ چیزی که از ابتدا قرار نبود و بعد هم گفتیم چه اشکالی دارد؟.


پوستر بادیگارد
بازیگر برگزیده جشنواره فیلم فجر درباره اظهار نظر یکی از داوران این جشنواره درباره ایراد‌های فیلمنامه «بادیگارد» گفت: وقتی می‌بینیم داوری که خودش کارگردانی می‌کند با لفظ بدی اشاره می‌کند که این یارو اول فیلم می‌آید با چشم‌اش شروع می‌شود اما بعد فراموش می‌شود، شاید من پرستویی یارو باشم اما این آدم‌ها یارو نیستند و احترام دارند. احتمالا موقع دیدن فیلم حالت خوب نبوده است. در طول فیلم حداقل شش جا روی چشم تأکید دارد و چه جوری باید این را در مغز شما کرد؟ اول فیلم با چشم حیدرشروع می‌شود، بعد به خانه می‌آییم و اولین پلان در بالکن خانه چشم‌هایش سرخ شده و می‌گوید چرا این روز تمام نمی‌شود و نمی تواند بخوابد. بعد در سی‌تی‌اسکن دیده می‌شود که نوار مغز گرفته می‌شود و دو جای دیگر که همسرش چفیه به چشم‌اش می‌بندد تا چشم‌اش استراحت کند. اگر می‌خواهید قضاوت کنید با حال خوب فیلم را ببینید. معلوم است با دقت فیلم را ندیدید.

پرستویی نمایش‌های دانشگاهی «بادیگارد» را هم موفق عنوان کرد وادامه داد: طی این مدت تنها از رسانه ملی خودمان شنیدم که «بادیگارد» فیلم بدی است و پیش خودم سوال کردم در دنیا فقط این یک منتقد فیلم را می‌فهمد؟ دانشجویان و سایر تماشاگران که از فیلم استقبال کردند، یعنی نمی‌فهمند و تنها این آقای منتقد می‌فهمد؟!

وی با اشاره به نمایش‌های این فیلم در کیش گفت: فیلم برای عموم به نمایش درآمد و در هر سه اکران استقبال بسیار خوب بود. با توجه به اینکه کیش محل تفریح است، کنجکاو بودم ببینم با فیلم چطور برخورد می‌کنند که خوشبختانه بسیار خوب بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: