کد خبر: ۱۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
معاملات امروز در حالی آغاز شد که از همان ایتدا افزایش تقاضا و رشد قیمت در نمادهای دارویی مشهود بود.
به گزارش قلم، داد و ستدهای روزانه بورس تهران در روز جاری از همان ابتدا با سبزپوشی بسیاری از نمادها آغاز شد. این سبزپوشی که ناشی از وضعیت مناسب تقاضا در گروه‌هایی نظیر دارویی، فلزات اساسی و نمادهای عمدتا کم وزن بازار بود در نهایت به رشد 1.83 درصدی شاخص هموزن انجامید و توانست آن را به میزان 751 واحد افزایش دهد. با این حال تاثیر تقاضای یاد شده تنها به این نمادها محدود نبود و توانست با اثرگذاری بر روی نمادهای نظیر «کچاد»، «شبندر» و «رمپنا» منجر به اوج گیری هزار و510 واحدی شاخص کل بورس تهران نیز بشود.

با این حال با اندکی تامل بر آهنگ رشد شاخص بورس می‌توان اینگونه برداشت کرد که شیب صعودی شاخص در روزهای قبل اندکی کم شده است. دماسنج بازار سهام که در هفته‌های اخیر در حال فتح پی درپی سطوح مختلف شاخص بورس بود، این روزهای در حالی به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد که هم از شتاب رشدش کاسته شد و هم در روزهای گذشته گه گاهی قرمزپوش شده است. دلیل این امر را می‌توان در شد شتبان قیمت نمادهای بینادی در هفته‌های اخیر جست و جو کرد. این نمادها که در دوماه اخیر نقشی کلیدی در رکورد شکنی شاخص داشته‌اند، حالا و پس از آنکه یک دوره پر سود را برای سهامداران خود رقم زدند، با اندکی افزایش عرضه مواجه شده‌اند.

همین امر سبب شده تا در نگاه اول رونق معاملات گروه‌های دارویی، غذایی ، ماشین آلات و تجهیزات و بسیاری دیگر از گروه‌ها و تک سهم‌ها آنطور که باید به چشم نیاید. با اندکی تامل در حجم و ارزش معاملات گروه‌ها می‌توان دریافت که قرمزپوشی دو یا نماد سنگین وزن به منزله رکود معاملات در روز جاری نبوده است. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد نمادهای حاضر در گروه‌‌های کوچک امروز روز خوبی را سپری کردند و توانستند ضمن افزایش قیمت تا سقف مجاز روزانه، رکورد قیمت خود را نیز تغییر دهند.

نمادهای دارویی همچنان در حال صعود

معاملات امروز در حالی آغاز شد که از همان ایتدا افزایش تقاضا و رشد قیمت در نمادهای دارویی مشهود بود. همین امر در نهایت سبب شد تا در پایان معاملات شاهد تبادل 102 میلیون سهم به ارزش 57 میلیارد تومان باشیم. بر این اساس  معاملات امروز در حالی شروع شد که در بسیاری از نمادهای دارویی شاهد رشد قیمت تا سقف مجاز روزانه بودیم.  همین امر سبب شد تا نمادهایی همچون «دالبر»، «دارو» و «دکوثر» تا آخرین دقایق معاملات با تقاضای چند میلیونی رو به رو باشند. این افزایش قیمت پس از آن روی می‌دهد که خوشبینی به حذف دلار چهار هزار و دویست تومانی و عملکرد خوب این شرکت‌ها در دوره فعلی، زمینه‌های رشد قیمت در این نمادها فراهم کرده بود. طی هفته‌های اخیر نمادهای بسیاری در گروه دارویی با صعود قیمت همراه بودند. در همین راستا نمادهایی مانند «دزهراوی»، «ددام» و «دروز» به ترتیب بازدهی 117، 74 و 64 درصدی را در سه ماه گذشته کسب کرده‌اند.

 

خودرویی‌ها در صدر فهرست ارزش معاملات

نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات که چندی است به واسطه افزایش تقاضا در نمادهای خودرو ساز و رشد شتابان قیمت برخی قطعه سازی‌ها مورد توجه بازار قرار گرفته است، امروز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه معاملات امروز در این نمادها خود را به شکل سبزپوشی یک دست نمادهای خودرویی نشان نداد با این حال موجب شد تا برخی از این نمادها مانند «خزامیا» و «ختور» و ... در حداکثر قیمت روزانه داد و ستد شوند.

 

آمار و ارقام بازار

رشد امروز شاخص که در نهایت افزایش 0.74 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهایی نظیر «کگل»، «کچاد» و «رمپنا» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 205 هزار  و 287 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر نفتی‌ها و استخراج کانه‌های فلزی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 610 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و سه میلیارد تومان بوده است که از این میان 919 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرویی با مجموع ارزش معاملات 125 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های بانک‌ها، شیمیایی ، مواد دارویی و سیمانی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را رشد 27 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دماوند»، «میدکو» و «ذوب» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «مارون» و «ارفع» تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 754 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 445 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 673 میلیارد تومان رسیده است.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: