کد خبر: ۱۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
چند سالی است که بازار مسکن در کشور و شهر مشهد دستخوش عوامل مختلفی قرار گرفته و این امر سبب شده ساخت‌ و ساز با نوسانات متعددی همراه باشد و فعالان این بخش با تامل بیشتری در این حوزه ورود پیدا کنند.
به گزارش قلم به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی شهرداری مشهد، براساس پیش‏بینی‎های صورت گرفته در بازار مسکن سال ۹۷، روند رو به رشد شاخص‎های مختلف بخش مسکن از جمله حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان‎های مسکونی، متراژ صدور پروانه‎ها و پایانکارهای ساختمانی، همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز از جمله عواملی بود که سبب جهت‎دهی بازار مسکن در این سال شد، چرا که کارشناسان بازار مسکن معتقدند؛ به تبع تغییر وضعیت چند عامل شامل، رشد معاملات خرید مسکن، تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده و نوسانات قیمت در بازار ملک کلنگی، روند بازار ساخت‌وساز هم تغییر مسیر می‎¬دهد. تغییر مسیری که آمار و ارقام این گزارش می‎تواند به خوبی آ‌ن‎ها را تصدیق کند.

تأثیر رفتار نهادهای مدنی مثل شهرداری در بازار مسکن را نمی‎توان نادیده گرفت. در واقع نهادهای عمومی مدنی مثل شهرداری و دیگر نهادهای اثرگذار در حوزه مسکن، با اتخاذ سیاست‏های تشویقی به گونه‎ای عمل می‌کنند که به سرمایه‎گذار آرامش، امنیت سرمایه‎گذاری و آسایش روانی بدهند. به نحوی که شاهد جهش نسبی معاملات مسکن و افزایش نرخ ساخت‎وساز در مشهد، طی سال گذشته بوده‌ایم.

البته در این بین تأثیر رفتار نهادهای مدنی مثل شهرداری در بازار مسکن را نمی‎توان نادیده گرفت. در واقع نهادهای عمومی مدنی مثل شهرداری و دیگر نهادهای اثرگذار در حوزه مسکن، با اتخاذ سیاست‏های تشویقی به گونه‎ای عمل می‌کنند که به سرمایه‎گذار آرامش، امنیت سرمایه‎گذاری و آسایش روانی بدهند. به نحوی که شاهد جهش نسبی معاملات مسکن و افزایش نرخ ساخت‎وساز در مشهد، طی سال گذشته بوده‌ایم.

اعطای مشوق احداث بنا در بافت‎های فرسوده، عاملی برای رشد ساخت‎‏وسازها
اگر انتظار تحرک بیشتری برای فعالان امر ساخت‎‏و‎‏ساز داریم و به‏عنوان مثال؛ افزایش احداث بنا در کشور، مشهد و حتی نوسازی 10% بافت‌‎های فرسوده در سال برنامه‎‏ریزی می‎شود، باید مجموعه گسترده‎تری از سیاست‎های تشویقی برای تحقق این امر در نظر گرفته شود. در تبصره 18 بودجه سال‎های 97 و 98 کل کشور، منابع نسبتاً مناسبی برای این موضوع پیش‎بینی شده است؛ به این ترتیب که 1500 میلیارد تومان برای تأمین خدمات و 2500 میلیارد تومان برای تسهیلات در نظر گرفته شده و اگر محقق شود، می‎توان امید داشت این روند تسریع شود.
موضوعی که «محمد عنبری»، مدیر تأمین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با تاکید بر آن، گفته است؛ با استفاده از ظرفیت قانون ٩٧، در سال جاری هم ٣۵٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه نوسازی بافت اطراف حرم مطهر ظرف سه ماه آینده منتشر می‌شود. اوراقی که اگر محقق شود، نقش به‎سزایی در افزایش حجم ساخت‏وسازها در مشهد خواهد داشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: