کد خبر: ۱۲۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
معمای بازار متشکل ارزی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،گفت: تشکیل و رونق بازار متشکل ارزی سبب می شود که قیمت ارز به جای تعیین توسط دلالان، براساس عرضه و تقاضای واقعی در بازار تهران مشخص شود.
به گزارش قلم،شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار، گفت:  این بازار برای کشف نرخ واقعی ارز که براساس عرضه و تقاضا مشخص می شود، تشکیل می شود هر چند بانک مرکزی باید زودتر از این تاریخ اقدام به ایجاد بازار متشکل ارزی می کرد.
 
نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با تشکیل و رونق بازار متشکل ارزی، قیمت ارز به جای اینکه توسط چهاراه استانبول و بازارهای دبی و سلیمانیه  تعیین شود، براساس عرضه و تقاضای واقعی در بازار تهران مشخص می شود، افزود: با ایجاد و رونق این بازار دیگر نباید شاهد اعلام قیمت‌های غیرمنطقی و نوسانات لحظه‌ای در بازار ارز باشیم، چراکه قیمت باید در شرایطی تعیین شود که مشتری و خریدار به یک قیمت ثابت و به دور از حباب که توسط سیستم تعیین شده برسند.

وی با تاکید بر اینکه این بازار متشکل باید شرایط را به گونه ای ساماندهی کند که دیگر نوسان قیمتی در ساعات پایانی روز که هیچ خرید و فروشی ارزی انجام نشده اتفاق نیفتد، ادامه داد: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت منطقی و واقعی ارز با قیمت‌های فعلی فاصله زیاد 4 تا 5 هزار تومانی داشته و زیر 9 هزار تومان است که می توان در بازار متشکل ارزی نرخ واقعی را کشف کرد.
 
راه‌اندازی بازار متشکل معاملات ارزی در واقع زمینه‌سازی برای کاهش تعداد نرخ‌هایی است که در حال حاضر برای ارز وجود دارد
 
نادری با بیان اینکه  با ایجاد و رونق بازار متشکل معاملات ارزی حباب دلار می ترکد، تاکید کرد: با توجه به سیستمی که برای این بازار طراحی شده، امکان ایجاد اخلال در بازار ارز و تغییر نرخ‌های ناگهانی به حداقل می رسد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: راه‌اندازی بازار متشکل معاملات ارزی در واقع زمینه‌سازی برای کاهش تعداد نرخ‌هایی است که در حال حاضر برای ارز وجود دارد و با ایجاد این بازار، قیمتی کشف می‌شود که برای مردم مورد اطمینان تر از نرخ‌های کنونی اعلامی بوده و احتمالا جایگزین تمام این نرخ ها می شود.
منبع: خانه ملت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: