کد خبر: ۱۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
نخستین نشست مطبوعاتی مدیرعامل بورس تهران در سال ۹۸ روز گذشته برگزار شد. در این نشست علی صحرایی با تشریح عملکرد بازار سرمایه در سال ۹۷ به مهم‌ترین‌ برنامه‌های شرکت بورس در سال پیش‌رو اشاره کرد.

به گزارش قلم، علی صحرایی با تشریح عملکرد بازار سرمایه در سال ۹۷ به مهم‌ترین‌ برنامه‌های شرکت بورس در سال پیش‌رو اشاره کرد، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و آموزش، ایجاد تعاملات بیشتر در حوزه بین‌الملل، پذیرش ۱۰ شرکت، عرضه اولیه سهام هشت بنگاه، پذیرش شش مرحله اوراق بدهی، پذیرش چهار عدد صندوق‌های قابل معامله در بورس، ورود صندوق‌های زمین و ساختمان و پروژه به بازار، برگزاری دو میز صنعت به منظور آسیب‌شناسی، تنوع‌سازی ابزارهای نوین مالی و ورود ابزار فروش استقراضی به بازار، توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و سامانه معاملات از جمله ۱۰ برنامه توسعه‌ای بورس در سال ۹۸ خواهد بود.

۱۰ اولویت شرکت بورس در سال ۹۸

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در نشست خبری روز گذشته با اشاره به مهم‌ترین‌ برنامه‌های سال ۹۸، گفت: آشنایی با ابزارهای مالی نقش مهمی در ورود و پذیرش هر ابزار جدیدی در بازار دارد. یکی از رسالت‌های شرکت بورس نیز ایجاد امکانات و اعطای آموزش‌های لازم برای توسعه این امر است. به‌ طوری‌ که در سال گذشته و سال‌های قبل، آموزش به‌ طور جدی از سوی شرکت بورس دنبال شده و این امر در سال جاری نیز با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: بر این اساس طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و فرهنگ‌سازی، ناشران، کارگزاران و فعالان بازار صورت گیرد. در همین راستا پیش‌بینی ۱۶۰ هزار نفر ساعت دوره‌های عمومی و فرهنگ‌سازی در تالارهای مناطق برنامه شده است.

صحرایی در ادامه به پذیرش و ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: همچنین پذیرش ۱۰ شرکت جدید، عرضه اولیه سهام هشت شرکت، انتقال چهار شرکت از فرابورس به بورس تهران و پذیرش شش اوراق بدهی در دستور کار قرار دارد.

به گفته صحرایی، این اوراق شامل انواع صکوک (استصناع، مرابحه)، گواهی سپرده و مشارکت است. همچنین پذیرش چهار عدد صندوق قابل معامله در بورس نیز در دستور کار قرار دارد. در همین راستا قرار است صندوق‌های زمین و ساختمان و پروژه نیز ورود جدی‌تری به بازار داشته باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری دو میز صنعت به منظور آسیب‌شناسی دو صنعت در سال جاری انجام می‌شود.

چه شرکت‌هایی در لیست عرضه قرار دارند؟

صحرایی در پاسخ به این سوال که در این فهرست چه شرکت‌هایی قرار دارند، گفت: تا زمانی‌ که مراحل ورود شرکت‌ها به بورس نهایی نشده باشد، نمی‌توان از عرضه آنها نام برد. به‌ همین دلیل هر زمان که مراحل نهایی طی شود، نام شرکت‌ها نیز عنوان خواهد شد.

در حالی روز دوشنبه گذشته شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین اقدام به برگزاری جلسه معارفه کرده بود، که طبق اخبار خروجی از این شرکت، عنوان شده که امروز چهارشنبه چهار اردیبهشت‌ ماه عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس صورت خواهد گرفت.

صحرایی در این خصوص نیز عنوان کرد: تنها در زمانی می‌توان از عرضه اولیه سهام شرکتی با قطعیت صحبت کرد که آگهی عرضه آن توسط شرکت بورس اعلام شده باشد. به این ترتیب با توجه به عدم انتشار اطلاعیه، عرضه اولیه‌ای در روز چهارشنبه نخواهیم داشت.

چه خبر از عرضه نوری؟

مدیرعامل بورس تهران در ادامه اظهاراتش در پاسخ به زمان عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری نیز گفت: شرکت پتروشیمی نوری در سال گذشته مراحل ابتدایی ورود به بورس را طی کرد، ولی به دلیل مشکلات مالی که در صورت‌های مالی با شرکت‌های زیرمجموعه و بالادستی وجود داشته، از شفافیت‌های لازم برای عرضه برخوردار نبود.

صحرایی ادامه داد: بر این اساس مقرر شده تا موارد مورد نظر رفع و صورت‌های مالی سال جدید منتشر شود تا بتوانیم عرضه اولیه سهام مزبور را در بورس تهران شاهد باشیم.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه اظهاراتش به تنوع‌سازی ابزارهای نوین مالی و ورود ابزار جدید اشاره کرد و گفت: ابزار فروش استقراضی یک ابزار کلاسیک در بازار سرمایه است که مقررات آن تصویب و به تایید کمیته فقهی سازمان بورس رسیده است.

صحرایی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در سه ماه ابتدای سال جاری با آماده‌سازی زیر‌ساخت‌ها و مشارکت شرکت‌های OMS و همچنین بومی‌سازی در سامانه معاملاتی، این ابزار به بازار وارد شود.

تقویت سامانه معاملاتی

صحرایی در ادامه برنامه‌های مهم سال جاری به تقویت زیر‌ساخت‌های فنی اشاره کرد و گفت: شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مسئولیت اصلی برای توسعه زیرساخت‌های معاملاتی را بر عهده دارد. در این راستا به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، امکان ورود و به‌کارگیری سامانه‌های معاملاتی خارجی را نداریم. اما مقرر شده تا با توسعه سامانه کنونی و همچنین ارتقا و بومی‌سازی، سامانه جدید به معاملات بازار وارد شود.

صحرایی، اتکا به دانش متخصصان داخلی در زمینه IT را نقطه عطف این موضوع دانست و گفت: سامانه جدید در حال تست و بررسی‌های نهایی است. پس از کسب استانداردهای لازم و مراحل نهایی، وارد بازار خواهد شد و جزو برنامه‌های اصلی بورس تهران است.

به گفته صحرایی، با ورود سامانه جدید بخشی از معاملات به‌ ویژه معاملات بازار مشتقه از سامانه کنونی جدا خواهد شد تا بار معاملاتی بر سیستم کنونی کاهش یابد. به عبارت دقیق‌تر سامانه معاملاتی کنونی مختص بازار نقد بوده و توانایی و کارآیی لازم برای بازار مشتقه را ندارد و باید سامانه‌ای مناسب برای امکانات بازار مشتقه طراحی و وارد بازار شود.

توسعه در حوزه بین‌الملل

صحرایی توسعه در حوزه‌های بین‌الملل و تعامل بورس تهران با سایر بورس‌ها را از دیگر اهداف مهم در سال جدید دانست و گفت: تعداد ۱۲ تفاهم‌نامه با سایر بورس‌ها در سال ۹۷ منعقد شده است. در حال حاضر تبادل متن تفاهم‌نامه با بورس شانگهای انجام و نهایی شده که در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

نگاهی به عملکرد سال گذشته

صحرایی در ادامه به عملکرد بازار سهام در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: یکی از نماگرهای مهم بورس شاخص کل و شاخص هم‌وزن است. به‌ طوری‌ که در سال ۹۷ شاهد ثبت بازدهی ۸۶ درصدی شاخص کل و ۹۱درصدی شاخص کل هم‌وزن بودیم. این امر نشان‌دهنده اقبال بازار سرمایه به بیشتر صنایع و ناشران پذیرفته شده در بورس تهران است.

وی در ادامه به آمار منتشر شده توسط فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) تا پایان فوریه ۲۰۱۸ اشاره کرد و افزود: براساس آمار مزبور، بورس تهران از نظر رشد یک‌ساله شاخص، رتبه دوم در بین اعضای این فدراسیون بین‌المللی را با ۶۹ درصد افزایش در اختیار دارد. همچنین طی این دوره در مقایسه رشد ارزش بازار نیز رتبه دوم فدراسیون را با ۶۳ درصد رشد را کسب کرده است.

وی با اشاره به تنوع اوراق در بازار بدهی گفت: سال گذشته ارزش اسمی بازار بدهی با ۲۷ اوراق مختلف مشارکت، صکوک و گواهی سپرده، به بیش از ۷٫۷ هزار میلیارد تومان رسید. در همین راستا ارزش صندوق‌های قابل معامله با فعالیت ۱۱ صندوق، به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل بورس تهران به تعداد ناشران بورسی اشاره و اظهار کرد: در سال ۹۶ تعداد شش شرکت به بورس تهران اضافه و عرضه اولیه شدند، که ارزش بازار این شرکت‌ها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال ۹۷ سهام دو شرکت پتروشیمی خراسان و بورس کالا به بورس تهران منتقل شد. تعداد هفت شرکت نیز حذف و به بازار فرابورس منتقل شدند.

عملکرد بورس در حوزه تامین مالی

مدیر عامل بورس تهران، تامین مالی را یکی از اصلی‌ترین کارکرد‌های بورس تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: تامین مالی‌های صورت گرفته از بستر بازار سرمایه در سال گذشته شامل ۱٫۲ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه، ۱٫۳ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی، سه هزار میلیارد تومان اوراق بدهی و ۲۱٫۷ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه‌ها بوده که مجموع آن برابر با ۲۷٫۲ هزار میلیارد تومان بوده است. این ارقام نسبت به سال ۹۶ رشد ۷۷ درصدی را تجربه کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: