کد خبر: ۱۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
نماینده سابق ایران در اوپک
خطیبی گفت: عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران باعث افزایش هزینه تمام مصرف کنندگان و وارد کنندگان نفت جهان به ویژه وارد کنندگان آمریکا، آسیا و اروپا خواهد شد.
به گزارش قلم، سید محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در واکنش به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر پایان دادن به معافیت خریداران نفتی ایران  اظهار کرد: به رغم اینکه تحریم‌های نفتی ممکن است با ایجاد موانعی باعث افزایش هزینه‌های برخی از مشتریان نفت ایران شود اما مشتریان سنتی ایران در آسیا و اروپا ترجیح می‌دهند نفت ایران را بخرند.

نماینده سابق ایران در اوپک تحریم های نفتی ایران را در دولت اوباما و ترامپ مقایسه کرد و افزود: در دولت اوباما نحوه تحریم‌های نفتی به این شکل بود که هر ۶ ماه یک بار معافیت‌های خرید نفت از ایران تمدید می‌شد و هر بار کشور‌های معاف شده از خرید نفت متعهد می شدند  ۲۰ درصد از میزان خرید نفت خود را کاهش دهند، این شرایط تا زمانی ادامه می‌یافت که بعد از ۵ بار میزان خرید نفت از ایران توسط کشور‌های معاف شده از تحریم‌ها به صفر می‌رسید.

هزینه واردکنندگان و مصرف کنندگان نفتی افزایش می یابد

خطیبی افزایش قیمت نفت را از دیگر آثار تحریم نفتی ایران دانست و تاکید کرد: عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران باعث افزایش هزینه تمام مصرف کنندگان و وارد کنندگان نفت جهان به ویژه وارد کنندگان آمریکا، آسیا و اروپا خواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک یادآوری کرد: به رغم وعده دولت آمریکا در زمان انتخابات مبنی بر ارائه نفت  و بنزین ارزان به مردم خود، اکنون با تصمیم ترامپ مردم این کشور هر روز با افزایش قیمت نفت و بنزین مواجه هستند.

وی با اشاره به عکس العمل شرکت‌های اروپایی نسبت به تصمیم دولت آمریکا مبنی بر عدم خرید نفت از ایران گفت: شرکت‌های اروپایی به دنبال افزایش هزینه‌ها نیستند و از آنجایی که به لحاظ اقتصادی خرید نفت تحریمی برای اروپایی‌ها هزینه ساز خواهد بود و این شرکت ها در صورت تخطی از دستور ترامپ متحمل مجازات سنگینی خواهند شد به تبع ترجیح خواهند داد که به دنبال نفت خام تحریمی نباشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: