کد خبر: ۱۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
یک مقام آگاه در وزارت نفت و سخنگوی وزارت امور خارجه به عدم تمدید معافیت‌ 8 کشور واکنش نشان داده و اعلام کردند: صادرات نفت ایران در هیچ شرایطی صفر نخواهد شد .

به گزارش قلم به نقل از رویترز، یک مقام آگاه در وزارت نفت درباره تبعات عدم تمدید معافیت‌های نفتی 8 کشور خریدار نفت ایران گفت: چه معافیت‌ها ادامه یابد و چه ادامه نیابد، صادرات نفت ایران در هیچ شرایطی صفر نخواهد شد. مگر آنکه مسئولان تصمیم به توقف صادرات نفت بگیرند که چنین شرایطی فعلا مطرح نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا اقدام عاجلی از سوی ایران برای رفع تأثیر توقف معافیت خرید نفت تا 10 روز آینده صورت می‌گیرد؟ توضیح داد: نیاز به اقدام عاجلی نیست. از گذشته تمامی سناریو های محتمل و شرایط پیش روی صادرات نفت را رصد، بررسی و تحلیل کرده‌ایم و برای هر نوع شرایطی، اقدامات مورد نیاز در برنامه‌های از پیش تدوین شده صورت گرفته است. اینطور نیست که ایران برای صادرات نفت منتظر تصمیم یا عدم تصمیم آمریکا باشد.

وی ادامه داد: تلاش آمریکا همواره ضربه زدن به ایران بوده و سالها تجربه را در خصوص بی اثرکردن تلاش‌های دشمنان برای ضربه زدن به کشور داریم. از این تجارب استفاده می کنیم و همان‌گونه که آمریکا 4 نوامبرِ به ادعایی صفر شدن صادرات نفت ایران نرسید نه تنها در 10 روز بلکه در ماه ها و سال های آینده نیز به این هدف نمی‌رسد.

وی افزود: بازار جهانی به نفت ایران نیاز دارد و راهکارهای متنوع و متعددی برای فروش نفت وجود دارد.

واکنش وزارت امور خارجه ایران

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم اعلام کرد: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست. با این حال، با توجه به تاثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است.

نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس شده و به زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: