کد خبر: ۱۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
روز چهارشنبه انجام می‌شود؛
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی( شستا) گفت: با توجه به اتمام کامل فرآیندهای مربوط به ورود به بورس هلدینگ صدر تامین، عرضه اولیه این سهام با نماد «تاصیکو» روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.
به گزارش قلم، «محمدرضوانی‌فر» با بیان اینکه شستا از از گذشته به سمت تغییر و انجام اصلاحات در حوزه های مختلف حرکت کرده است، گفت: بر پایه اصول و قواعد بیمه‌ای و تجارب جهانی، سرمایه گذاری‌های سازمان‌های نظیر تأمین اجتماعی ‌باید از نوع سیال (Liquid Capital) باشد. به این معنا که سرمایه گذاری‌ها در عین حالی که باید سود آور و زود بازده باشند، باید از قدرت نقد شوندگی بالا برخوردار باشند.
وی اضافه کرد: از این رو در سال‌های اخیر موضوع خروج شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از بنگاه‌داری و اجتناب از افزایش سهام مدیریتی مورد توجه قرار گرفته است. با این هدف دو راهکار پییش روی ما قرار دارد. راهکار اول واگذاری بنگاه‌ها است و مسیر دوم عرضه سهام بنگاه‌ها در بازار سرمایه‌است که با توجه به شرایط موجود راهکار دوم نسبت به راهکار اول با سرعت بالاتری قابل انجام است.
رضوانی فر در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل حضور در بازار سرمایه را ترجیح می‌دهید؟ گفت: البته واگذاری بنگاه‌های اقتصادی از بخش دولتی و عمومی به بخش خصوصی واقعی یکی از شیوه‌های آزموده شده در جهان است که در بسیاری از کشورها همچون آلمان تجربه‌ای موفق بوده‌ است. اما در تشریح دلایل ترجیح مراجعه به بازار سرمایه و درحقیقت واگذاری سهام از طریق بورس می توان به مواردی همچون مردمی کردن اقتصاد، پتانسیل بالای بازار سرمایه کشور در جذب نقدینگی، فواید اجرای الزامات بورسی شدن، کاهش قابل توجه ریسک‌های ناشی از واگذاری از روش‌های دیگر اشاره کرد.
مدیر عامل شستا افزود: کاهش تصدی‌گری، تغییر جهت‌گیری شستا از بنگاه‌داری به سهامداری، چابک سازی و ارتقاء کارآمدی در دستور کار ماست که یکی از نمودهای آن واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه شستا از طریق بازار سرمایه است.
وی در معرفی هلدینگ صدرتامین، گفت: این بنگاه به عنوان بازوی تخصصی شستا در حوزه صنایع مربوط به زنجیره کانی‌های فلزی و غیرفلزی تعریف شده است. با توجه به جهت‌گیری‌‌های کلی وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و شستا برنامه‌های مدون و مشخصی برای کوچک‌سازی و حرکت به سمت سهامداری در نظر گرفته شده است. پرتفوی سرمایه گذاری هلدینگ صدرتامین به دو بخش بورسی و غیربورسی تقسیم می شود که سهم پرتفوی بورسی آن حدود 90 درصد کل سرمایه گذاری‌هاست.
رضوانی‌فر افزود: در پرتفوی بورسی هلدینگ شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، توسعه معادن و فلزات، صنایع مس شهید باهنر و فولاد مبارکه اصفهان وجود دارند. همچنین این هلدینگ مدیریت شرکت های دارای پتانسیل سود دهی بسیار خوبی مانند صنایع خاک چینی ایران با نماد کخاک، فرآورده‌های نسوز ایران(کفرا)،معدنی املاح ایران(شاملا) را در اختیار دارد، که البته بورسی شدن سایر شرکت‌ها نیز در حال بررسی و انجام است.
وی اظهار داشت: به ‌صورت کلی رئوس برنامه‌های صدر تامین، حضور گسترده در صنعت فولاد، مس، طلا و زنجیره تامین این صنعت (کانی های فلزی) و همچنین کانی‌های غیرفلزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد کشور از طریق اخذ مالکیت سهام شرکت ها قوی در این حوزه، تاسیس یا مشارکت در تشکیل شرکت و کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی برای بهره بردن از فرصت های سرمایه گذاری است.
مدیر عامل شستا اظهار داشت: طرح‌های توسعه‌ای زیادی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار داریم که اکتشاف در محدوده خارستان و و بیدستر، طرح اکتشاف و بهره برداری از معدن طلای قلقله، طرح فرآوری مواد اولیه جمبزه، طرح تولید سولفات پتاسیم و کلرور کلسیم گرانوله از جمله مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در هلدینگ صدرتامین است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: