کد خبر: ۱۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
با هدف بهینه‎سازی بهر‏ه‌وری از خانه‎های تاریخی مشهد:
یکی از سرمایه‎های شهری که می‎تواند ظرفیت جدیدی را برای کارآفرینی، اشتغال و کسب درآمد پایدار ایجاد کند و هزینه‏‌های مدیریت شهری را هم کاهش دهد، اماکن و بناهای تاریخی در شهر مشهد هستند.

به گزارش قلم نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی شهرداری مشهد، به منظور بهسازی آثار و ابنیه قدیمی شهر و حفظ و نگهداری میراث برجای مانده از پیشینیان، خانه تاریخی پیشه‎وران در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در نشستی که به این منظور در دفتر کاری وی برگزار شده بود، گفت: یکی از سرمایه‎های شهری که می‎تواند ظرفیت جدیدی را برای کارآفرینی، اشتغال و کسب درآمد پایدار ایجاد کند و هزینه‏‌های مدیریت شهری را هم کاهش دهد، اماکن و بناهای تاریخی در شهر مشهد هستند که اگر بهره‌‎برداری درستی از آن‎ها صورت گیرد به پهنه‎های خلاق گردشگری تبدیل می‎شوند و پاسخگوی آینده و جوابگوی نیاز امروز هستند.

نرگس شالچیان افزود: اگر برای این اماکن تاریخی، کاربری بخشی تعریف شود ارزش اقتصادی حاصل از آن بنا فراهم می‎‏آید  مشاغل و درآمدهای خوبی می‎تواند تعریف شود و درآمد مستقیم ایجاد کند.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری در خصوص اینکه این مهم می‌تواند مطلوبیت مکان ایجاد کند، خاطرنشان کرد: این مهم درآمدهایی برای شهر و مدیریت شهری دارد و هویت شهر را می‎تواند تضمین و تایید کند.

شالچیان به مصوبه بیست و ششم فروردین 96 اشاره کرد و گفت: در این مصوبه، بهره‎برداری بخشی از خانه‎های تاریخی به تصویب شورای شهر رسید. سپس جلساتی با حضور کارشناسان پیرامون کمیته کاربری بخشی خانه‏‎های تاریخی برگزار شد.

وی تصریح کرد: امروز هم اولین قدم در این زمینه برای خانه پیشه‎وران برداشته شد و امید است کاربری آن برای تمامی خانه‎های تاریخی شهر اجرایی شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: این کاربری‎ها می‎تواند اقامتی، پذیرایی، موزه و گالری بر مبنای موضوعات فرهنگی، هنری، پزشکی، اقامتی، دفاترکار، فروشگاه‎های سوغات و کالاهای ایرانی اسلامی باشند.

شالچیان ضمن اشاره به انتشار فراخوان مربوطه، ادامه داد: سرمایه‎گذاران علاقه‎مند به مشارکت در کاربری بخشی خانه‎های تاریخی حضور یافتند و برنده مناقصه مشخص شد، در نتیجه این خانه به عنوان یکی از پهنه‎های گردشگری شهر معرفی شد. این خانه که با شماره 13365 جزو آثار ملی است، 215 متر عرصه و 214 متر اعیان دارد و به‎عنوان منزل مسکونی مورد استفاده قرار می‎گرفت.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: خانه پیشه‏‌وران در دو بنای کاملا مجزا مربوط به دو عصر متفاوت طراحی شده که شامل قسمت غربی در دوران قاجار و قسمت جنوبی در عصر پهلوی است. این بنا تیرها و سقف چوبی دارد و به دلیل عدم بهره‎برداری صحیح، بخشی از این خانه دچار فرسودگی شده و از بین رفته است.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت: با طیب خاطر کامل خانه پیشه‎وران به سرمایه‎گذار واگذار می‎شود و تصمیم گرفته شده در حافظه تاریخی شهر ماندگار شود. همچنین با تلاش مستمر شورا و معاونت اقتصادی برای خانه‎های تاریخی دیگر، کاربری‌‎های بیشتری نیز تعریف کنیم و افزونه‏‎های مضاعف‏‌‎تری برای شهر و موقعیت‎های گردشگری آن به وجود آوریم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: