کد خبر: ۱۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: قیمت حامل‌های انرژی در ایران اختلاف بسیار بالایی با قیمت‌های بین‌المللی دارد و همین مساله قاچاق سوخت را برای عده‌ای جذاب‌تر می‌کند و سالیانه مبالغ هنگفتی را بر دولت تحمیل می‌کند.

به گزارش قلم نیوز، عبدالله مشکانی –کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طرح دوباره احتمال سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی شدن در حالی مطرح می‌شود که یک اقتصاددان با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین با عدالت سازگاری بیشتری دارد، گفت: دولت باید بخشی از منابع حاصل از این طرح را به تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد تا با استقبال بیشتر مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی، توان جابه‌جایی مسافر توسط این ناوگان افزایش پیدا کند.

مشکانی با اشاره به احتمال سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی شدن آن اظهار کرد: قیمت حامل‌های انرژی در ایران اختلاف بسیار بالایی با قیمت‌های بین‌المللی دارد و همین مساله قاچاق سوخت را برای عده‌ای جذاب‌تر می‌کند و همین قاچاق سوخت سالیانه مبالغ هنگفتی را بر دولت تحمیل می‌کند.

او با بیان اینکه افزایش یک‌باره قیمت سوخت می‌تواند تبعاتی داشته باشد ادامه داد: بهتر است برای هر صاحب خودرویی یک سهمیه ماهانه تعیین شود تا از این طریق از اضافه مصرف بنزین جلوگیری شود تا اگر کسی خواست بیشتر از آن اندازه مصرف کند مبلغ بیشتری پرداخت کند.

مشکانی در ادامه به گزینه‌های ممکن برای هزینه‌کرد درآمدهای دولت از مسیر سهمیه‌بندی هم اشاره کرد و گفت: یارانه‌ای که برای دادن بنزین پرداخت می‌شود جزو منابع ملی است که اغلب اقشار شهرنشین از آن استفاده می‌کنند، این در حالی است که کسانی که خودرو ندارند یا در روستاها زندگی می‌کنند بهره‌ای از این یارانه ندارند. طبیعی است در صورت اجرای سهمیه‌بندی روستاییان نیز باید از منابع به دست آمده از این محل بهره‌مند شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: