کد خبر: ۱۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
تصویب مصوبه الزام پزشکان به نصب کارتخوان در مطب‌هایشان در حالی بود که سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است عدم استفاده از کارتخوان، عامل فرار مالیاتی نیست و از طرفی اصرار دارد که اگر بنابر شفافیت در درآمدهاست این اقدام باید برای همه اقشار جامعه انجام شود.

به گزارش قلم نیوز، این درحالیست که دکتر حسین قشلاقی- عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع نصب کارتخوان در مطب‌ها و مراکز درمانی، گفت: بحث نصب کارتخوان یکبار در گذشته به صورت طرح از سوی نمایندگان مجلس ارائه شد که بر اساس آن برخی صنوف از جمله صنف پزشکان ملزم به نصب کارتخوان می‌شدند که این طرح تصویب نشد. حال این بار این موضوع را در لایحه بودجه ۱۳۹۸ گنجاندند و تصویب شد.

وی ادامه داد:به هر حال بودجه هم قانون است، اما چون قبلا این موضوع یکبار رد شده و شورای‌نگهبان برایش ایراد گرفته بود، مقداری وجاهت قانونی کمتری دارد. اخیرا هم یکی از مسوولان شورای نگهبان اعلام کرد که این موضوع را مغایر با قوانین بالادستی می‌دانند.

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به مباحثی مبنی بر امکان پلمب مطب پزشکان در صورت عدم نصب کارتخوان، گفت: پلمب کردن نه‌تنها از نظر اخلاقی درست نیست، بلکه قانونی هم نیست. فرض کنید که امروز من مطب دارم و قانونی را که وضع شده اجرا نکرده و نقض می‌کنم،  اما پروانه مطب دارم. بنابراین درست است که مقررات نقض شده، اما بلافاصله نمی‌توان مطب را پلمب کرد؛ بلکه باید طرح دعوی شود و مورد بررسی قرار گیرد و سپس اقدام شود. زمانی می‌توان یک مرکز درمانی را که دارای پروانه است، ‌ پلمب کرد که بدانند که در آنجا یا کار خلاف امنیت کشور انجام شده و یا سلامت شهروندان به خطر می‌افتد. در غیر این صورت بدون بررسی و با حکم دادستان نمی‌توانند محلی را پلمب کنند.

قشلاقی همچنین گفت: بنابراین در صورت بروز تخلف در مطب یا مرکز درمانی می‌توانند تذکر داده و در دادگاه طرح دعوی کنند. به عنوان مثال دریافت خارج از تعرفه از بیمار هم نوعی نقض قوانین است، اما آیا می‌توان به این دلیل مطب را پلمب کرد؟. خیر. بلکه کمیسیون‌ها و مراحلی برای بررسی موضوع پیش‌بینی شده است. حتی اگر به دلیل قصور پزشکی، بیماری در مرکز درمانی آسیب دید، باز هم باید موضوع مورد بررسی قرار گیرد. بحث نصب کارتخوان هم همین‌طور است. پلمب کردن به این صورت نه جایگاه قانونی دارد و نه از بعد اجتماعی و اخلاقی درست است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: