کد خبر: ۱۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
شهردار تهران عنوان کرد: در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جدید کار بزرگی انجام شد که متاسفانه به خاطر اخبار مربوط به سیل توجه کافی به آن نشد و آن افتتاح خط 6 و 7 مترو بود. رییس جمهور نیز در مراسم افتتاح خط 6 حاضر بود و قول همکاری و پیگیری داد که این بزرگ‌ترین موفقیت ما بود.
به گزارش قلم نیوز؛ پیروز حناچی در جلسه شورای معاونان که در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برگزار شد، در تشریح سفر اخیر خود به خوزستان گفت: متاسفانه سیل اخیر زمین های کشاورزان را از بین برده و این در حالی است که کشاورزان خوزستانی در انتظار سال خوبی برای برداشت محصولات‌شان بودند. به همین دلیل در برخی نقاط که نیروهای عملیاتی می خواستند مسیرهای آب را هدایت کنند و مثلاً دژی را بشکنند با مقاومت مردمی مواجه می شدند، چراکه بیم ورود آب به زمین های کشاورزی را داشتند.

وی از برخی فعالیت های هماهنگ میان مردم و مسئولان در تعدادی از شهرها تقدیر کرد و یادآور شد: در سوسنگرد مردم به کمک مسئولان دژی را ساختند که به خوبی جلوی ورود آب به برخی بخش‌ها را گرفت.

شهردار تهران یکی از مشکلات پیش روی بعضی از شهرهای خوزستان را مسائل بهداشتی دانست و گفت: در برخی شهرها با بالا آمدن سطح آب، فاضلاب به خانه ها وارد شده و اگر از هم اکنون تدبیر نشود در این مناطق با بروز بیماری های عفونی مواجه خواهیم شد. بر همین مبنا معتقدم ما در روزهای آینده همچنان با تبعات این سیل در خوزستان دست به گریبان خواهیم بود.

وی با مثبت و‌ موثر دانستن عملکرد شهرداری تهران در خوزستان تاکید کرد: حضور رستمی معاون امور مناطق در این عملیات به دلیل تجربه بالای وی در حل مشکلات منطقه و ایجاد هماهنگی های لازم، بسیار موثر بوده است. مردم هم در مناطقی که شهرداری تهران فعال است از اقدامات انجام شده رضایت داشتند، البته در بخش توزیع اقلام مصرفی شکایت هایی وجود داشت که به نظر من طبیعی است. در واقع، در شرایط فعلی هر اقدامی آن جا انجام شود قطعا عده ای معترض خواهند بود. ضمن این که درخواست های مردم در مناطق مختلف خوزستان متفاوت بود؛ به طور مثال، در برخی روستاها و مناطق عشایری مردم خواستار علوفه برای دام هایشان بودند.
به گفته حناچی در روزهای آینده نیروهای شهرداری از آق قلا و سایر مناطق سیل زده کشور خارج شده و در خوزستان متمرکز می شوند و در هماهنگی با سایر دستگاه ها به امدادرسانی به سیل زدگان خواهند پرداخت. 

وی تصریح کرد: هم اکنون در دولت این نگرانی وجود دارد که با گرم شدن هوا روان آب های ناشی از ذوب شدن برف ها باعث شود که باز هم میزان آب ورودی به سدها افزایش یابد و مسئولان مجبور شوند که دریچه سدها را باز کنند.

حناچی همچنین از تصویب لایحه دوفوریتی برای کمک به مناطق سیل زده در شورای شهر قدردانی و ابراز رضایت کرد.

وی همچنین به موضوع پهنه بندی سیل در تهران اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه های ذیربط در شهرداری این موضوع را هر چه سریع تر انجام دهند. در بحران هایی مانند سیل اطلاع رسانی پیامکی حداقل کاری است که می توانیم انجام دهیم که بسیاری از مشکلات را حل می کند. اقدامات بعدی هم توسط دستگاه ها باید انجام شود و برنامه های لازم برای آن تدارک دیده شود.  

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت انتقال تجربیات مقابله با سیل در تهران به سایر شهرها تصریح کرد: از شهرداران مناطق می خواهم به صورت فنی و علمی لکه گیری معابر آسیب دیده از بارندگی های اخیر را انجام دهند. بارندگی، آسفالت برخی معابر را شسته و به آن آسیب زده که لازم است همه دستگاه های ذیربط هر چه زودتر نسبت به لکه گیری فنی و درست این معابر اقدام کنند. کسب رضایت مردم در این زمینه برای ما مهم است و مردم باید بدانند که مدیریت شهری به فکر رفاه حال آنان است و اگر نوروزگاه برای شادی مردم برپا می کند، در عین حال به فکر حل مشکلات آنها هم هست.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود بر پاسخگویی دقیق مدیران شهری به سوالات اعضای شورای شهر تاکید کرد و گفت: تلاش کنید به صورت درست و مستدل به سوالات اعضای شورا پاسخ دهید. برخی اعضای شورای شهر گلایه دارند که وقتی نسبت به پاسخ ها اعتراض دارند اعتراضشان باز هم به همان مقام ارجاع می شود.

وی عنوان کرد: واقعیت این است که رابطه ما با شورا مثل مجلس تعریف شده نیست؛ در مجلس آیین نامه و چارچوب مشخصی درباره سوال نمایندگان از وزرا وجود دارد، اما در رابطه شهرداری و شورای شهر چنین چارچوبی نیست و اتفاقا بد نیست پیشنهاد بدهیم دولت برای این رابطه چارچوبی تعیین کند.

شهردار تهران عنوان کرد: در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جدید کار بزرگی انجام شد که متاسفانه به خاطر اخبار مربوط به سیل توجه کافی به آن نشد و آن افتتاح خط 6 و 7 مترو بود. رییس جمهور نیز در مراسم افتتاح خط 6 حاضر بود و قول همکاری و پیگیری داد که این بزرگ‌ترین موفقیت ما بود. افتتاح 1250 هکتار فضای سبز نوار شمالی تهران هم اقدام قابل توجهی محسوب می شود.

شهردار تهران از تمامی کارکنان شهرداری که در کنترل بحران احتمالی و جلوگیری از سیل در تهران نقش داشتند تشکر و اظهار کرد: در نوروز امسال رییس جمهور نگران وضعیت تهران بود که خوشبختانه با درایت و برنامه ریزی درست مشکلی پیش نیامد و من خوشحالم که آرامش را به شهر و شهروندان بازگرداندیم. 

وی تصریح کرد: به دلیل پیش‌بینی درست و‌ اقدامات بهنگام، در آن شرایط دشوار کسی نگران تهران نبود هر چند وزیر کشور دغدغه هایی داشتند مبنی بر اینکه در روز 12 فروردین اتفاقی در تهران نیفتد. ما باید تجربه و برنامه ریزی های خودمان را به سایر شهرها منتقل کنیم تا هم تلاش های همکارانم دیده شود و هم آن ها بدانند که با برنامه ریزی می توان جلوی بحران را گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: