کد خبر: ۱۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
اردکانیان: سیلاب 2100 میلیارد به تاسیسات آسیب وارد کرده است
وزیر نیرو در ارائه گزارش به مجلس گفت: سیل جاری شده در استان های کشور 2100 میلیارد به تاسیسات آب و برق خسارت وارد کرده است. وی افزود که برق کمتر از 2درصد از 2400 روستایی که قطع بود وصل شده است و تنها 52 روستا از قطعی آب رنج می برند.

به گزارش قلم نیوز «رضا اردکانیان» روز یکشنبه برای ارائه گزارش از آخرین وضعیت کمک رسانی به سیل زدگان و میزان خسارات وارد شده در اثر سیل، در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وزیر نیرو با بیان اینکه 23 استان کشور درگیر سیل بود، اضافه کرد: آنچه که در سه هفته گذشته در کشو رخ داد، ناشی از بارش های شدید در مدت زمانی طولانی و در پهنه گسترده ای از کشور بود.
اردکانیان افزود: آبرسانی به سه هزار و 788 روستا به علت سیلاب قطع شد، اما اکنون تنها 1.5 درصد این روستاها مشکل برقراری شبکه آب را دارند.
وزیر نیرو افزود: وقوع سیلاب، امری اجتناب ناپذیر است و در سایر کشورها نیز رخ می دهد، اما باید با کمک دانش و اطلاعات و تجربیات موجود، خسارت های آن را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: بر اساس آمار، بارندگی 2 هفته اول فروردین کشور در سال گذشته حدود سه میلی متر و میانگین بلندمدت 50 ساله 20.8 میلی متر بوده است، اما امسال با رشد 19 برابری نسبت به سال گذشته به 57 میلی متر رسید. 
وزیر نیرو اظهار داشت: به عنوان نمونه در حوضه آبریز کرخه در مدت مشابه پارسال حدود 5.4 میلی متر بارندگی بود اما امسال با 108 میلی متر بارش در این حوضه آبریز مواجه شدیم.
اردکانیان بیان اینکه ایران کشور خشک و نیمه خشکی است، گفت: برخی نظریه ها درباره تغییر اقلیم کشور مطرح شده که البته باید بررسی شود که بر اساس آنها، کشور ما خشکسالی ها و ترسالی های شدید خواهد داشت؛ بنابراین باید بتوانیم در زمان ترسالی بیشترین سود را از بارش ها ببریم.
وی یادآور شد: سیل با وجود خسارات و صدمات زیادی که وارد کرد، مزایایی نیز داشت از جمله در نتیجه بارش ها بیش از 40 تالاب کشور از 40 تا 100 درصد سیراب شدند.
وزیر نیرو با بیان اینکه همچنین امسال سدهای بزرگ نیازهایشان تامین شد، افزود: پارسال 340 شهر ما تحت تاثیر تنش کم آبی قرار داشتند. کاهش تولید برقابی باعث کمبود برق شده و مشکل ریزگردها نیز ایجاد شده بود.
اردکانیان خاطر نشان کرد: برنامه ریزی ما همانگونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار روز 13 فروردین تاکید کردند این است که از برکات سیل استفاده کرده و صدمات آن را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، اما باید تلاش شود تا هر مقدار که امکانات لازم است فراهم شود تا پیش بینی ها دقیق تر باشد.
وزیر نیرو با بیان این که هر سه ماه یکبار سازمان هواشناسی پیش بینی خود را در جلسات شورای عالی آب ارایه می کند، گفت: آخرین پیش بینی ارایه شده در شورای عالی آب در 29 بهمن 97 حاکی از آن بود که در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت، شرایط ما از نظر بارش ها، نرمال و طبیعی خواهد بود. 
اردکانیان اضافه کرد: در حوضه های آبی که سیلاب داشتیم، به علت محدودیت مخازن و حجم سیلاب ها، خسارات و مشکلاتی ایجاد شد.
وی با خاطر نشان کردن اینکه باید پس از بحران در جلسات کارشناسی به موضوع سیلاب رسیدگی شود، گفت: با دستور رئیس جمهوری به مسایل مربوط به سیل و مدیریت بحران و مسایل مرتبط با آن خواهیم پرداخت.
اردکانیان بر لزوم اجرای قوانین مربوط به حریم رودخانه ها اشاره کرد و گفت: قوانین خوبی درباره حریم رودخانه ها وجود دارد که باید اجرا شود.
وزیر نیرو ادامه داد: باید پهنه بندی حدود 75 هزار کیلومتر از رودخانه های مهم کشور انجام شده و حریم و بستر آنها مشخص شود.
وی بر لزوم لایروبی رودخانه ها اشاره کرد و گفت: با توجهی که اکنون در سطح افکار عمومی به مساله آزادسازی حریم و بستر رودخانه شده، امیدوار هستیم که بتوانیم با تامین منابع مالی، این اقدام را سرعت دهیم.
وی با بیان اینکه موضوع سیلاب مثل مدیریت آب یک موضوع چند بعدی و میان بخشی است، افزود: اینکه یک دستگاه را نشانه بگیریم و این تلقی را داشته باشیم که با پرداختن به یک وجه می توان این موضوع را حل کرد فقط فرصت را از ما خواهد گرفت.
اردکانیان ادامه داد: امیدواری زیادی وجود دارد که با همکاری نزدیک با کمیسیون های تخصصی مجلس و هیات رسیدگی کننده، شتاب بیشتری به این موضوع بدهیم.
وزیر نیرو گفت: در نتیجه بارش های شدید، 10 میلیارد مترمکعب آب در خوزستان وارد سدها شد که به جز رها سازی، امکان مدیریت آن وجود نداشت.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از سخنان اردکانیان گفت: مساله لایروبی و بستر رودخانه ها جزو وظایف مهم شما است، بنابراین با توجه به اینکه ترسالی ادامه خواهد شد برنامه ای را به مجلس ارایه کنید تا مشخص شود که چه برنامه هایی را امسال انجام خواهید داد تا برای سال آینده با مشکلی مواجه نشویم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: