کد خبر: ۱۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
جهانگیری در جواب نامه سالاری؛
معاون اول رییس جمهور در پاسخ به نامه رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مبنی بر " درخواست احیا سند مجموعه شهري تهران به منظور رفع چالش های مشترک کلانشهر تهران و شهرهای پیرامونی" از وزیر راه و شهرسازی خواست بررسی مشکلات کلانشهر تهران و شهرهای پیرامون آن، در دستور کار دبیرخانه " شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران " که در آن وزارتخانه مستقر است، قرار گیرد.
محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و چند روز پس از برگزاری جلسه هم اندیشی در خصوص "چالش های مشترک کلانشهر تهران و شهرهای پیرامونی" که با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، مدیر کل راه و شهرسازی، مدیرکل منابع طبیعی، نمایندگان استانداری و سایر ادارات کل ذیربط استان تهران ، فرمانداران، روسا و اعضای شوراهاو شهرداران شهرهای استان تهران برگزار شد، در راستای بند 3 مصوبه جلسه مذکور در نامه ای خطاب  به معاون اول رییس جمهور از چالش ها و مشکلات مجموعه كلان‌شهري تهران و شهرهاي پيراموني نوشت و خواستار ايجاد مديريت هماهنگ و يكپارچه با احياء و اجراي سند مجموعه شهري تهران و تحقق حكمراني منطقه‌اي شد.

در بخش هایی از این نامه آمده بود: سرعت رشد شهرنشینی در مجموعه شهری تهران چنان سریع بوده که نظام برنامه ریزی و مدیریت سرزمین همواره از آن عقب افتاده و گسترش و رشد مناطق شهری آن عمدتا خارج از ضوابط و به شکلی نا بهنجار اتفاق افتاده است. بارگذاري‌هاي جمعيتي در مجموعه شهری تهران و نقاط پیرامونی از ظرفيت اكولوژيكي آن فراتر رفته و اگر این روند متوقف نشود بدلیل عدم تأمين زيرساخت‌هاي اساسي، کمبود منابع و تخریب محیط زیست زندگي ميليون‌ها نفر از ساكنين در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

همچنین در استان  نگاه جامعي در حمل‌ونقل مجموعه شهري وجود نداشته و حمل‌ونقل ريلي حومه‌ای و یکپارچه نيز در اين مجموعه شهري به سرانجام نرسيده و به نابسامانی در این مجموعه انجامیده و این مسائل موجب افت كيفيت زندگي در استان تهران شده است.

 سالاری در ادامه نامه خود، مجموعه مشكلات موجود در کلانشهر تهران را حاصل تفرق سياسي تمام‌عیار و تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای اين محدوده‌ سرزميني دانسته است.

وی در این نامه به این نکته اشاره کرد، سند مجموعه شهري تهران كه اول‌بار در دولت اصلاحات تهيه شد ، اگر به اجرا درمي‌آمد، مي‌توانست گام مهمي در جهت توسعه متوازن و تحقق حكمراني منطقه‌اي باشد كه متأسفانه با پايان دولت اصلاحات، اين سند به بوته فراموشي سپرده شد و اکنون  ضرورت دارد هرچه سریعتر مديريت هماهنگ و يكپارچه با احياء و اجراي سند مجموعه شهري در استان به مورد اجرا درآمده و به تحقق حكمراني منطقه‌اي منجرشود.

در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در پی نوشت نامه مذکور از وزیر راه و شهرسازی خواست بررسی مشکلات کلانشهر تهران و شهرهای پیرامون آن، در دستور کار دبیرخانه "شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران" که در آن وزارتخانه مستقر است، قرار گیرد.

جهانگیری همچنین در نامه ای دیگر با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران در سال 97  که باحضور وزیران راه و شهرسازی، اطلاعات، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از نمایندگان مردم استان تهران در مجلس برگزار شد، از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی خواست تا دبیر شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران را منصوب کرده و دستور کار جلسات، نهایی و مصوبات آن شورا ابلاغ شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: