کد خبر: ۱۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
همتی:
پرداخت سود حدود ۲۰ درصدی بانک‌ها به سپرده‌های بانکی و از سوی دیگر دریافت سود ۱۸ درصدی تسهیلات بانکی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سبب افزایش نقدینگی شده، چراکه افزایش حجم نقدینگی نیز در همین حدود بوده است.
اصلاح نظام بانکی از سال گذشته به صورت جدی‌تری آغاز شده و یکی از مهم‌ترین مشکلات آن، اصلاح ناترازی بانک‌ها، جلوگیری از اضافه برداشت آن‌ها از بانک مرکزی و کنترل نقدینگی است.

در حالی که در مدت اخیر انتقادات زیادی نسبت به افزایش حجم نقدینگی و سرگردان بودن این حجم پول به نظام بانکی کشور مطرح می‌شد، رئیس‌کل بانک مرکزی این انتقادات را وارد ندانسته و گفته بود که اگر نقدینگی سرگردان بود به راحتی می‌توانستیم آن را در بخش‌های مختلف کشور جابجا کنیم، اما در حال حاضر بخش عمده نقدینگی مربوط به سودهای بانکی است.

پرداخت سود حدود ۲۰ درصدی بانک‌ها به سپرده‌های بانکی و از سوی دیگر دریافت سود ۱۸ درصدی تسهیلات بانکی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سبب افزایش نقدینگی شده، چراکه افزایش حجم نقدینگی نیز در همین حدود بوده است.
همتی در نخستین روزهای کاری پس از تعطیلات نوروز، بر تغییر ترکیب نقدینگی تاکید کرده و گفته بود که این افزایش نقدینگی به جای پرداخت سود تسهیلات باید به افزایش پایه پولی منجر شود تا بتوانیم آن را به بخش‌های مولد کشور تزریق کنیم.

در عین حال، او بار دیگر بر تغییر ترکیب ترازنامه بانک مرکزی (پایه پولی) تاکید دارد که همزمان با کنترل اضافه برداشت بانک‌ها، خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی به دلیل تعدیل نرخ‌ها و فروش ارز توسط صادرکنندگان نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، این شیوه می‌تواند منابع ریالی لازم جهت کارکرد بهتر اقتصاد و رونق تولید از ناحیه رشد پایه پولی را فراهم آورد.

در شرایط حاضر افزایش نرخ سود، کارکردی جز افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر بر ترازنامه بانک‌ها را نخواهد داشت؛ این موضوعی است که رئیس‌کل بانک مرکزی به آن اشاره کرده و به نوعی با افزایش نرخ سود بانکی مخالفت کرده است.

همتی گفته قطعاً کمک دولت در ارائه منظم اوراق در بازار و شکل‌گیری عملیات بازار باز نتایج خوبی را در سال جاری به دنبال خواهد داشت.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که یکی از برنامه‌های بانک مرکزی افزایش پایه پولی و ورود این پول به تولید کشور است که می‌تواند سبب رونق اقتصادی شود.

این اظهارات نشان می‌دهد که بانک مرکزی با افزایش نرخ سود بانکی مخالف است و حتی در صورت امکان در راستای کاهش نرخ سود نیز قدم خواهد برداشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: