کد خبر: ۱۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
قائم مقام ایدرو خبر داد:
قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: هرچند در جهان هیچ خودروسازی همه قطعات مورد نیاز را خودش تولید نمی کند، زیرا تولید برخی قطعات، اقتصادی نیست اما باید این میزان وابستگی را کاهش داد.
«بهزاد اعتمادی» افزود: صنعت خودروی کشور در سالی که گذشت لطمات زیادی متحمل شد که از آن جمله زیان بیش از 10 هزار میلیارد تومانی هر یک از 2 خودروساز بزرگ به دلیل نوسان های بازار و تحریم های ظالمانه بود.
وی یادآور شد: استراتژی صنعت خودرو پیش از تحریم ها دستیابی به رکورد تولید 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 2020 بود که از این تعداد 650 هزار دستگاه را خودروهای جدید تشکیل می دادند.
اعتمادی ادامه داد: مقرر بود ایران خودرو به تولید 200 هزار دستگاه خودروهای پژو 208، پژو 2008 و پژو 301، سایپا به تولید 150 هزار دستگاه سیتروئن C3 و C4 بپردازد و حدود 300 هزار دستگاه خودروی دیگر نیز با مشارکت رنو و ایدرو به عنوان قطب سوم خودروسازی تولید شود.
وی خاطرنشان کرد: متناسب با این برنامه ها، قرار بود 30 درصد این تولیدات نیز صادر شود که در نتیجه تراز ارزی صنعت خودرو مثبت می شد، اما با اعمال تحریم ها امروز به ناچار مجبور به برنامه ریزی برای صنعت خودرو در پازل تحریم هستیم.
قائم مقام ایدرو گفت: در حالی که مطابق برنامه ریزی انجام شده مقرر بود خودروهایی نظیر پراید و پژو 405 که عمر زیادی از حضور آنها در جاده ها و خیابان های کشور می گذشت، از خط تولید کنار گذاشته شوند و خودروهای جدید را جایگزین کنیم، اما به ناچار باید تولیدات قبلی را ادامه دهیم تا صنعت خودرو دچار مشکل نشود.
وی اضافه کرد: در این پیوند باید استراتژی مناسبی داشته باشیم تا ادامه کارمان با تراز ارزی مثبت باشد؛ در این راستا برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت طراحی شده که بطور همزمان اجرایی خواهند شد.
به گفته اعتمادی، در گام نخست که از نیمه اسفند 97 اجرایی شده به دنبال کاهش ارزبری خودروهای پرتیراژ تولیدی کنونی هستیم.
وی به ارزبری یک هزار و 500 دلاری پراید اشاره کرد و اظهار داشت: هرچند در جهان هیچ خودروسازی همه قطعات مورد نیاز را خودش تولید نمی کند، زیرا تولید برخی قطعات، اقتصادی نیست اما باید این میزان وابستگی را کاهش داد.
این مقام مسئول گفت: برای تداوم تولید باید به واردات برخی قطعات مورد نیاز بپردازیم که این موضوع مشکلاتی برای وزارت صنعت در تامین ارز خواهد داشت، به همین دلیل تعمیق ساخت داخل قطعات با مقیاس اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و این وظیفه به ایدرو محول شده است.
وی در عین حال تاکید کرد: برای سایر قطعاتی که ارزبری دارند، در صورت لزوم قطعات را در مقیاس غیراقتصادی و حتی تا 2 برابر قیمت تولید خواهیم کرد تا وابسته به واردات نباشیم.
اعتمادی ادامه داد: برنامه دیگر، مثبت کردن تراز ارزی صنعت خودرو است که این هدف با صرفه جویی، حذف ضایعات و افزایش بهره وری اتفاق خواهد افتاد و مبالغ پس انداز شده صرف برنامه های کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و حتی «فیس لیفت» (Facelift- بازنگری و تغییر چهره یک مدل خودرو) خودروها خواهد شد تا دستکم در بازارهای منطقه ای قابلیت صادرات داشته باشند.

** لزوم گسترش مراکز تحقیق و توسعه
قائم مقام ایدرو تاکید کرد: اساسی ترین اقدام ما گسترش مراکز تحقیق و توسعه (S&D) است و باید صنعت خودروی کشور را با حضور افراد باتجربه و حتی نیروهای بازنشسته کمپانی های بزرگ خارجی و استفاده از تجربیات آنان، تجهیز کنیم.
رئیس هیات عامل ایدرو گفت: تحول جدید در صنعت خودروسازی جهان، تولید خودروهای برقی است و شاید بتوان با حضور پر رنگ در این عرصه، عقب ماندگی ها را جبران کرد.
به گزارش ایرنا، سه شنبه هفته گذشته (20 فروردین ماه) وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش بزرگ قطعه سازان تاکید کرد باید داخلی سازی هر قطعه مورد نیاز صنایع مختلف که امکان ساخت آن وجود دارد، در اولویت کار قرار گرفته و این اقدام به فرهنگ تبدیل شود.
منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: