کد خبر: ۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
وزیر انرژی و صنایع زغال سنگ گفت: همکاری های تنگاتنگ و ایران و اوکراین امکانات خوبی را در بخش استخراج نفت و گاز برای دو کشور به همراه دارد، به طوری که اوکراین می تواند نفت و گاز ایران را به اروپا منتقل کند.
وزیر انرژی اوکراین: می توانیم نفت و گاز ایران را به اروپا ترانزیت کنیم

«ولادیمیر دمچشین» در مراسم امضای سند جامع پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اوکراین که در محل وزارتخانه جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: اوکراین دارای کارخانه های مهم نفت و گاز است که اکنون عملیات انتقال نفت و گاز به کشورهای مختلف را انجام می دهند.
به گفته وی، اوکراین می تواند در ساخت و ساز پالایشگاه نفتی و صنایع انتقال نفت و گاز همکاری هایی با ایران داشته باشد.
وی درباره انرژی برق گفت: کشور ما می تواند در زمینه تولید انرژی برق آبی و زغال سنگ فعالیت های پیشرفته ای داشته باشد؛ به طوری که اوکراین سالیانه هفت میلیون بشکه نفت و فرآورده نفتی و 20 میلیارد مترمکعب گاز در جهان تجارت می کند.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم اقتصادی- تجاری اوکراین به شمار می رود. 
در سال های 2012-2010 میلادی حجم تجارت دوجانبه بویژه صادرات اوکراین به جمهوری اسلامی ایران، افزایش یافت؛ به گونه ای که بیشترین حجم گردش کالا در سال 2012 به یک میلیارد و 237 میلیون دلار رسید.
در سال 2013 میلادی سهم ایران از جمع کل تجارت خارجی اوکراین بیش از 6/0 درصد بود (بیست و دومین کشور از جمع واردکنندگان از اوکراین). 
در همین دوره از لحاظ میزان تفاوت واردات و صادرات بین شرکای تجاری خارجی اوکراین، ایران هفتمین کشور به شمار می رفت (710 میلیون و 307 هزار دلار). 
همکاری نفتی ایران و اوکراین، بیشتر به بخش تامین تجهیزات و تاسیسات پالایشگاهی مربوط می شود.
شرکت های اوکراینی در تامین توربین و کمپرسورها که در پالایشگاه های گاز و ایستگاه های تقویت فشار کاربرد دارد، با ایران همکاری داشته اند.
سند جامع همکاری های اقتصادی تهران- کی یف در زمینه های کشاورزی، سرمایه گذاری، نفت و گاز، انرژی و بانکی امروز (دوشنبه) به امضای وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر اوکراین رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: