کد خبر: ۱۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
معاون آب و آبفای وزیر نیرو:
قاسم تقی‌زاده خامسی در شخصی اينستاگرام خود به مناسبت روز جهانی آب نوشت: دوم فروردين ماه به عنوان روز جهاني آب نامگذاري شده است تا با گراميداشت آن به همه انسانها يادآوري شود كه سهولت دسترسي به مايه حيات در همه جاي زمين يكسان نيست و ساكنين برخي از نقاط كره خاكي هر روز تشنه تر مي شوند.

امروز حدود ٢ ميليارد انسان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و دسترسي به آب مورد نياز در مزرعه يا كارخانه، مسأله اول زندگي ميليون ها نفر در سراسر دنیاست و اشتغال زايي و توليد به طور مستقيم و غير مستقيم با منابع آبي ارتباط دارد و از هر چهار شغل در دنيا، سه شغل به آب وابسته است. 
در ايران خشك و نيمه خشك امروز كه كمبود آب  بيشتر از پيش به واقعيت نزديك مي شود، اين مسئله به ويژه در کشاورزی و صنعت كه به طور عمده به آب وابسته هستند بيشتر نمايان است و تأكيد بر اين اصل كه "رونق توليد " ملي بر مصرف صحيح آب استوار است اغراق آميز نيست.
"رونق توليد " ملي بدون نگاه خردمندانه به آب بدست نمي آيد كه آن نيز از طريق حفاظت و استفاده بهينه از منابع محدود متعارف و فعاليت براي توليد آب غير متعارف بدست مي آيد. خدا را شاکریم كه سال جديد را با بارندگي هاي كم سابقه شروع كرديم و فرصت خوبی فراهم است که نقاط ضعف را در سال‌های ترسالی برای روزهای خشک شناسائی کنیم. شکوائیه اما از آنهایی است که درختان جنگل را به یغما بردند و با نابودی مراتع و خانه سازی در اراضی کشاورزی مسبب اصلی تخریب و ویرانی کاشانه و زراعت کشاورزان بر اثر سیلاب ها هستند. 
شعار امسال روز جهاني آب، " آب براي همه" است و ما نيز در مجموعه وزارت نيرو قطعا تلاشمان در راستاي محقق سازي اين حق انساني هم میهنانمان خواهد بود. كم آبي بايد به موضوع مشترك ملي تبديل شود و نگاه به آب به عنوان كالاي ارزشمند ملي نهادينه شود. روز جهاني آب بهانه ايست براي اطلاع رساني و استفاده بهينه از رسانه جهت مشاركت مردم، تا در مورد فقر آبي بيشتر بدانند، نقش آفريني كنند و اثر بخش باشند. 
روز جهاني آب مبارك! 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: