کد خبر: ۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
وزیر ارشاد مطرح کرد
وزیر ارشاد در مراسم پایانی دومین پایتخت کتاب ایران گفت: دیری نخواهد پایید که یکی از همین شهرهای پایتخت کتاب در ایران به عنوان پایتخت کتاب در دنیا انتخاب خواهد شد.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی دومین جشنواره «انتخاب پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» که 17 اسفند در تالار وحدت برگزار شد گفت: کتاب‌خوان‌ها در شهرها و روستاها سرچشمه دانش و بصیرت‌اند. کتاب کالایی لوکس، وارداتی و مدرن نیست. همواره در طول تاریخ ایران با کتاب مأنوس و به کتابخانه‌های بزرگ مجهز بوده ‌است. متأسفانه این روزها شاهد ریزش عظیم کتاب‌خوانی در روستاها هستیم اما خوشبختانه این جشنواره با همت روستاییان و با موضوع کتاب آغاز شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: برگزاری این جشنواره و هر کاری که در روستاها باشد خیرش به همه کشور می‌رسد. کتابخانه‌ها محلی برای فعالیت‌های اجتماعی هستند و صرفا به فعالیت فرهنگی اختصاص ندارند. آن‌ها نقش مهمی در پایداری روستا ایفا می‌کنند. همین کتابخانه‌ها محلی برای تبادل دانسته‌های کشاورزی و اطلاعات مربوط به زنان شده‌اند. این جشنواره نیز با همت و همکاری نهادهای غیردولتی، صنفی و فرهنگی با نهادهای دولتی برگزار شده است.


او با بیان اینکه هر کتابی منشأ پیشرفت است، اظهار کرد: من بر این باورم هر کتابی که در برابر یک روستایی گشوده می‌شود بذر دانایی را در دل او می‌کارد. این نهال به درخت تنومند فرزانگی تبدیل خواهد شد. این جشنواره در مدت کوتاهی تحول‌های مهمی را رقم زده است. امیدوارم از دل این روستاییان که برگزیده شده‌اند به زودی دانشمندان آینده‌ساز ایران بیرون بیایند.

جنتی همچنین درباره پایتخت کتاب ایران گفت: این ایده جذابی است. می‌دانم کشور ما به رقابت‌های این‌چنینی نیاز دارد تا کتاب به سبد کالای خانواده اضافه شود. این جشنواره یادآوری می‌کند که ما در کنار پایتخت سیاسی و پایتخت اقتصادی به پایتخت کتاب هم نیاز داریم. دیری نخواهد پایید که یکی از همین شهرهای پایتخت کتاب در ایران به عنوان پایتخت کتاب در دنیا انتخاب خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه اظهار کرد: نکته مهم این ایده ابتکاری این است که ساختار و تحقق اهداف به خوبی در آن پیش‌بینی شده است و فرقش با سایر جشنواره‌ها در همین نکته است. همچنین این جشنواره با کمترین هزینه موجود و با مشارکت نهادهای غیردولتی و مردم برگزار شده است. در انتخاب و داوری هم مشارکت‌های محلی به چشم می‌خورد.

در ادامه مراسم سیدرضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سخنانی گفت:‌ بدون کمترین اغراق باید بگویم بیش از دو سال دوره تصدی آقای جنتی و معاونان‌شان منشأ خدمات زیادی بوده است. اهل قلم و اندیشه از این موضوع رضایت دارند و برای دولت تدبیر و امید باعث افتخار است. حضور روستاها و عشایر در این جشنواره بسیار خوب است زیرا پیش از این در تهران تمرکز غیراصولی شکل گرفته بود که حضور استان‌ها را در فعالیت‌های فرهنگی کم‌رنگ می‌کرد.


او افزود: استان‌ها ظرفیت‌های بزرگی دارند چنان که در اهواز که در دوره قبل پایتخت کتاب شد جنب و جوش‌هایی صورت گرفت. با این کار ما یک قدم به عدالت فرهنگی نزدیک شده‌ایم. حضور فعال صنفی و مدنی، هیأت‌های فرهنگی و ناشران در این جشنواره دیده می‌شود. این حرکت قابل تقدیر در فضای جدید به‌وجود آمده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه گسترش عرصه تَولی‌گری به جای تصدی‌گری یکی از نکات مهم فضای جدید است، افزود: دولت باید در عرصه فرهنگ، سیاست‌گذار، حمایت‌گر و نظارت‌کننده باشد، اما اجراکننده نباشد. در عرصه فرهنگ باید کارها به نهادهای فرهنگی داده شود. چنان‌که قدم‌های جدیدی در ارائه مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌ کتاب به بخش غیردولتی، نهادهای صنفی و مدنی داده شد.

صالحی امیری این جشنواره را نماد رقابت سالم دانست و بیان کرد:‌ جشنواره‌ها باید تکرار شوند تا عدم تمرکز در تهران را به دنبال داشته باشند و قدم‌های مثبتی در این راه بردارند. اینکه فضای فرهنگی را به خارج از تهران ببریم بسیار خوب است. آقای روحانی باعث شکوفایی و هم‌نوایی اهل اندیشه در کشور شده‌اند، به همین سبب حرکت‌های جدیدی در این عرصه می‌بینیم.


مشاور رئیس جمهور گفت: فضای باز فرهنگی دستاورد این دولت است. ثبات و آرامش فکری فضایی ایجاد کرده که همگان بتوانند بنویسند، فکر کنند، بگویند و کارهایشان را پیش ببرند. ترس جای خود را به امید،‌ بداخلاقی جای خود را به اخلاق، ناامنی به امنیت، دل‌آزردگی به آرامش، بی‌حرمتی به کرامت، و انتقام‌جویی به همدلی داده است.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اتفاقی بود که با اهداف مشخصی شکل گرفت. همچنین فرصتی برای بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی برای هم‌افزایی در راستای بهبود زیرساخت‌های نشر و کتاب پدید آمده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه دو دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب اظهار کرد: سال گذشته 64 شهر و نزدیک به 640 روستا شرکت کردند اما امسال علاوه بر 99 شهر و بیش از 800 روستا، عشایر هم به این جشنواره اضافه شدند که این نشان از پیشرفت این جشنواره است. همچنین یکی از معیارهای این دوره میزان محقق کردن برنامه‌ها بود. از شهرهایی که در مرحله نهایی انتخاب شدند بازدید میدانی شد. طرح‌های امسال هم از لحاظ کیفیت، فاصله کمتر با اجرا و ضمانت اجرایی بهتر برای تحقق بررسی شدند.

صالحی با بیان اینکه سال گذشته براساس برنامه‌ها اهواز اولین پایتخت کتاب ایران شد، گفت: دو سال زمان به اهواز داده شده است تا برنامه‌های ارائه‌شده خود را به مرحله اجرا برساند تا نمره‌های بعدی را دریافت کند. با وجود اینکه اهواز تجربه اول بود امروز بعد از یک سال در رتبه‌بندی تولید کتاب از مقام بیستم به مقام دهم رسیده است. تیراژ کتاب در این شهر 50 درصد افزایش یافته و سایر نشانه‌های پیشرفت در حوزه کتاب در آن دیده می‌شود. امیدوارم این جریان نهضت مدنی را برای رونق کتاب‌خوانی به وجود بیاورد.

در پایان مراسم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سید رضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی، و حجت‌الاسلام سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، لوح تقدیر، تندیس و جایزه 11 روستای برگزیده و دومین پایتخت کتاب ایران اهدا شد.


همچنین حسن روستا مدیر بنیاد ملت به عنوان حامی جشنواره زمان دریافت تقدیرنامه بیان کرد: امروز افتخار بانک ملت است که در عرصه کتاب‌خوانی در کنار وزارت ارشاد حضور دارد.

به گزارش ایسنا، در دومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران، شهر بوشهر به عنوان شهر دوم پایتخت کتاب ایران و شهر شیراز به عنوان شهر سوم پایتخت کتاب ایران معرفی شدند.

شهرهای یزد، شهرکرد و شهرری دیگر نامزدهای پایتخت کتاب ایران بودند.

برگزیدگان دومین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز به شرح زیر معرفی شدند:

ردیف / روستای برگزیده / بخش / شهر / استان

1 منطقه عشایری تمندرکوه (دهستان فرسش) / بربرود شرقی / الیگودرز / لرستان

2 شمسی / مرکزی/ اشکذر/ یزد

3 لایزنگان/ رستاق/ داراب/ فارس

4 درب کلات/ پاتاوه/ دنا/ کهگیلویه و بویراحمد

5 فولادلو قویی/ مرکزی/ بیله سوار/ اردبیل

6 چهارروستایی/ ریگ/ گناوه/ بوشهر

7 شاهنجرین/ قروه درجزین/ رزن/ همدان

8 داشخانه/ مرکزی/ مهاباد/ آذربایجان غربی

9 قلعه خان/ سملقان/ مانه و سملقان/ خراسان شمالی

10 سفتجان/ مرکزی/ فریدن/ اصفهان

11 رمین /-/چابهار - سیستان و بلوچستان


روستای رمین به دلیل "فعالیت‌های گسترده کتاب‌خوانی و استمرار فعالیت‌هایش" به عنوان روستای برگزیده برگزیدگان معرفی شد.

روستاهای تقدیری نیز به شرح زیر معرفی شدند:

فرخ‌آباد زیبادشت/ مشکین‌دشت/ فردیس/ البرز

خانم‌آباد/ مرکزی/ کامیاران/ کردستان

شرف‌آباد/ رستاق/ اشکذر/ یزد

ناچیت/ سیمینه/ بوکان/ آذربایجان غربی

خاوه اردهال/ مرکزی/ دلیجان/ مرکزی

افچنگ/ مرکزی/ سبزوار/ خراسان رضوی

رئیس‌آباد/ مرکزی/ ابرکوه/ یزد

دستگرد امامزاده/ فرخ‌شهر/ شهرکرد/ چهارمحال و بختیاری

دستجرد/ لالجین/ بهار/ همدان

قزانچی/ مرکزی/ کرمانشاه/ کرمانشاه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: