کد خبر: ۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت خبر داد:
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت "سازمان امور دانشجویان" وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از اجرای طرح جامع دانشگاه عاری از دخانیات در سال 95 خبر داد.
اجرای «طرح جامع دانشگاه عاری از دخانیات» از سال 95

دکتر حمید یعقوبی با اعلام این خبر اظهار داشت: اجرای این طرح دارای مولفه‌های گوناگونی بوده و تمهیدات مختلفی برای آن اتخاذ شده است. تبیین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تعیین کننده خط مشی دانشگاه‌ها در مواجهه با مصرف دخانیات در محیط دانشگاهی اولین اقدام در زمینه اجرای طرح مذکور بوده که این آیین‌نامه و چارچوب‌ها توسط دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها و نظرخواهی از دانشجویان، حتی دانشجویان مصرف‌کننده دخانیات تدوین خواهد شد و تلاش می‌شود به همه جامعه دانشگاهی اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان اطلاع‌رسانی شود که چنین آیین‌نامه‌ای در مورد مصرف دخانیات در دانشگاه‌ها وجود دارد. البته در مورد مصرف دخانیات در محیط دانشگاهی در آیین‌نامه‌های مختلف از جمله آیین‌نامه استخدامی، آیین‌نامه انضباطی و ... تذکر داده شده است اما تدوین یک آیین‌نامه اختصاصی به عنوان تعیین خط مشی در این حوزه ضروری است.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی به افراد در مورد تبعات مصرف دخانیات اظهار کرد: اقدام بعدی در زمینه اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات، ارائه آمار و اطلاعات و آگاهی‌بخشی به جامعه دانشگاهی است تا آنها متوجه تبعات مصرف دخانیات شوند. این امر به پیشگیری مصرف دخانیات توسط جامعه دانشگاهی کمک می‌کند. همچنین در این راستا می‌تواند کمپین‌های مختلفی توسط دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاهی تشکیل شود تا از طریق این کمپین‌ها فرهنگ‌سازی‌های لازم در زمینه آثار سوء مصرف دخانیات در جامعه دانشگاهی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از ترک دخانیات به عنوان اقدام بعدی اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات خبر داد و افزود: ممکن است برخی افراد قبل از ورود به دانشگاه دخانیات مصرف می‌کردند اما هنگامی که آموزش‌های داده شود، این افراد برای ترک دخانیات ترغیب می‌شوند. بنابراین امکان ترک رایگان و در دسترس باید برای جامعه دانشگاهی فراهم شود. در این راستا مراکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه‌ها باید فعال باشند تا چنانچه فردی از جامعه دانشگاهی مایل به ترک دخانیات است به این مراکز مراجعه کند.

یعقوبی ادامه داد: از طرف دیگر محیط فیزیکی دانشگاه‌ها باید به صورتی باشد که امکان مصرف خانیات در آن وجود نداشته باشد. جامعه دانشگاهی باید آگاه باشند که مصرف سیگار در دانشگاه عاری از دخانیات ممنوعیت دارد. به عبارت دیگر محیط دانشگاه باید پیام محیطی عاری از دخانیات را القا کند.

آمار مصرف دخانیات در دانشجویان
وی در ادامه در مورد آمار به دست آمده از مصرف دخانیات توسط دانشجویان، گفت: طبق آمارهای گزارش شده 85 تا 90 درصد دانشجویان پسر و 90 تا 95 درصد دانشجویان دختر مصرف‌کننده دخانیات نیستند و باید این تصور غلط رایج در جامعه که اکثریت دانشجویان مصرف‌کننده دخانیات هستند اصلاح شود.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان به این سئوال که آیا پیوستن دانشگاه‌ها به این طرح اجباری است، پاسخ داد: برای پیوستن یک دانشگاه به این طرح باید رویکرد و بستر کافی وجود داشته باشد چنانچه بسترهای لازم در دانشگاهی موجود بود این دانشگاه می‌تواند در این طرح شرکت کرده، به عنوان یک دانشگاه پاک شناخته شود. هنگامی که یک دانشگاه به عنوان دانشگاه پاک شناخته شد هیچ فرد دانشگاهی حق استفاده از دخانیات در محیط دانشگاه مذکور را نخواهد داشت حتی تلاش بر این است که محدوده‌های اطراف دانشگاه‌ها نیز در این طرح شرکت داده شوند.

یعقوبی از برگزاری جشنواره‌ای با مضمون دانشگاه عاری از دخانیات خبر داد و گفت: در اردیبهشت سال 95 هشت جشنواره منطقه‌ای در هشت دانشگاه کشور با مضمون دانشگاه عاری از دخانیات برگزار خواهد شد و دانشجویان می‌توانند آثار خود را در قالب فیلم، عکس، رمان، مقاله، تحقیق، پژوهش و ... به دبیرخانه این هشت منطقه ارسال کنند که همین امر می‌تواند به فرهنگ‌سازی در این زمینه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات یک رفتار دستوری نیست، گفت: باید همه افراد جامعه دانشگاهی برای شرکت در این طرح تمایل داشته باشند. این طرح فعلا در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم اجرا می‌شود اما چنانچه دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت یا دانشگاه آزاد اسلامی تمایل به شرکت در این طرح را داشته باشند، ممانعتی وجود ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: