کد خبر: ۱۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
بازگشت زندگي به نصف‌جهان
معاون آب و آبفاي وزارت نيرو از جاري‌شدن آب در زاينده‌رود از 29اسفندماه امسال تا خرداد سال‌98 در پي دستور رئيس‌جمهور خبر داد و گفت: سهم آب مورد نياز كشاورزان هم تامين و تخصيص داده مي‌شود.
قاسم تقي‌زاده‌خامسي در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به دستور هفته گذشته حسن روحاني، رئيس‌جمهور به وزارت نيرو اعلام كرد: رئيس‌جمهور دستور داده با توجه به فرارسيدن ايام نوروز و تعطيلات سال نو در صورت امكان آب در رودخانه زاينده‌رود جاري شود؛ به‌نحوي كه هم باعث رضايت شهروندان اصفهان و هم باعث مطلوب شدن فضاي اين شهر براي گردشگران شود؛ مشروط به اينكه حقابه كشاورزان و سهم همه كساني كه سهمي از آب سد زاينده‌رود دارند با انجام كار كارشناسي رعايت شود. معاون وزير نيرو با اشاره به يك هفته كار كارشناسي در وزارت نيرو افزود: نتيجه اينكه با توجه به وضعيت بارندگي در اين حوضه آبريز و آينده‌نگري براساس ذخاير آبي موجود مقرر شد تا آب در مسير زاينده‌رود جاري شود كه پيش‌بيني مي‌شود تا 29اسفندماه امسال آب به شهر اصفهان برسد. تقي‌زاده‌خامسي درباره برنامه وزارت نيرو براي تامين حقابه كشاورزان استان اصفهان تأكيد كرد: پيشنهاد كشاورزان منطقه اين بود كه سهم آب خود را زودتر دريافت كنند كه پس از بررسي مقرر شد تا آب مورد نياز كشاورزان از 5فروردين سال آينده تامين شود و ان‌شاءالله تا تابستان سال آينده آب در زاينده‌رود جاري خواهد بود و كشاورزان هم مي‌توانند از سهم خود برداشت كنند. معاون آب و آبفاي وزارت نيرو با اشاره به پيش‌بيني تأمين 500ميليون مترمكعب آب براي كشاورزان استان اصفهان افزود: در بهمن‌ماه 100ميليون مترمكعب آب اختصاص داده شده و باقيمانده آن هم هر وقت كه كشاورزان بخواهند در اختيارشان قرار مي‌گيرد.
همزمان مديرعامل شركت آب منطقه‌اي اصفهان هم با اعلام خبر افزايش خروجي از سد زاينده‌رود در روزهاي آينده گفت: آب در زاينده‌رود در آغاز تعطيلات نوروز جاري مي‌شود و تا اواسط خرداد ادامه مي‌يابد. مسعود ميرمحمدصادقي افزود: خروجي از سد زاينده‌رود به‌گونه‌اي افزايش مي‌يابد كه در تعطيلات نوروز آب در رودخانه زاينده‌رود در سطح شهر اصفهان جاري باشد. وي با تأكيد بر اينكه افزايش خروجي خللي در سهم آب شرب، كشاورزي و صنعت وارد نمي‌كند، اعلام كرد: آب حداكثر تا اواسط خردادماه جريان دارد. مديرعامل شركت آب منطقه‌اي اصفهان تصريح كرد: آب براي كشاورزان شرق و غرب طبق پيش‌بيني‌هاي انجام شده در موعد مقرر توزيع و تأمين خواهد شد. ميرمحمد صادقي با اشاره به ذخيره 170ميليون مترمكعب آب در مخزن سد زاينده‌رود افزود: ميزان بارندگي در ايستگاه شاخص زاينده‌رود در 24ساعت گذشته 18ميلي‌متر ثبت شده است. او آمار تجمعي بارش‌ها را در اين ايستگاه يك هزار و 400ميلي‌متر اعلام كرد و افزود: شركت آب منطقه‌اي اصفهان تا آخر سال آبي امسال كه تابستان 98خواهد بود به تعهدات آبي خود در تأمين آب كشت كشاورزي شرق و غرب و همچنين آب شرب مطمئن عمل خواهد كرد.

   وضعيت بارش‌ها در ايران

معاون آب و آبفاي وزارت نيرو  در پاسخ به پرسش همشهري درباره آخرين وضعيت بارندگي در سال آبي جاري گفت: متوسط بارندگي در سال آبي تا روز شنبه گذشته به‌صورت تجمعي 205ميلي‌متر بوده كه نسبت به ميانگين 30سال گذشته 24درصد افزايش را نشان مي‌دهد اما به اين معنا نيست كه وضعيت بارندگي در همه حوضه‌هاي آبريز و استان‌ها يكسان بوده و همچنان ميانگين بارش‌ها در استان‌هاي يزد، كرمان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبي با ميزان مطلوب فاصله دارد كه انتظار داريم در ماه‌هاي باقيمانده ميزان بارش‌ها بهبود يابد. او ميزان ورودي آب به سدهاي كشور را تا روز شنبه اين هفته 30.5ميليارد مترمكعب و حجم خروجي آب از سدها را 19.37ميليارد مترمكعب اعلام كرد و افزود: ظرفيت سدهاي كل كشور حدود 50ميليارد مترمكعب است كه 62درصد از ظرفيت مخازن سدها پر است كه نسبت به سال آبي گذشته 16درصد افزايش را نشان مي‌دهد. معاون وزير نيرو با بيان اينكه ايران همچنان جزو سرزمين‌هاي كم‌آب با پراكندگي متفاوت بارش‌هاست، تأكيد كرد: اميد داريم كه سال آينده در هيچ شهر و روستاي ايران تنش آبي نداشته باشيم كه براي اين منظور، مديريت منابع آبي و كمك مردم در مصرف بهينه شرط اصلي خواهد بود. تقي‌زاده خامسي، ميانگين بارش‌ها در استان سيستان و بلوچستان را در سال آبي جاري 60ميلي‌متر، در استان يزد 57ميلي‌متر، كرمان 84ميلي‌متر و خراسان جنوبي 81.5ميلي‌متر اعلام كرد و گفت: بالاترين ميزان بارش‌ها در استان كهگيلويه و بويراحمد به ميزان 740ميلي‌متر بوده و در رتبه‌هاي بعدي استان‌هاي چهارمحال‌و‌بختياري، كرمانشاه و كردستان از حيث شاخص مطلوب بارندگي قرار دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: