کد خبر: ۱۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
یک کارشناس اقتصادی، مطرح کرد؛
یک کارشناس اقتصادی، گفت: باید به‌جای حذف دلار از مبادلات، سیاست جذب دلار را در پیش بگیریم چون نتیجه عملکرد حذف دلار کشیدن پوسته سخت به دور کشور است اما نتیجه جذب، رابطه با دنیا و تراز تجاری مثبت خواهد بود.
"محمود جامساز" در مورد سیاست حذف دلار از مبادلات اقتصادی، اظهار داشت: این موضوع تازه‌ای نیست و روسای سابق بانک مرکزی نیز از زمان شروع تحریم‌ها سعی‌ کرده‌اند دلار را از سبد ارزی کشور حذف و یورو را جایگزین آن کنند، البته استفاده از یورو نیز با توجه به معضلاتی مانند خروج آمریکا از برجام، پیوستن ایران به FATF با مشکلات خاصی روبه‌رو است.

وی ادامه داد: متاسفانه در مورد عدم وابستگی اقتصاد ایران به دلار بزرگنمایی می‌شود در حالی که اقتصاد ما بصورت غیرمستقیم به دلار وابسته بوده و به عبارت دیگر سال‌ها است که اقتصاد ایران دلاریزه شده است بطوری که حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان ریالی اما هزینه‌های آنها بر حسب دلار است، حتی کارگران دریافت دستمزد خود را بصورت دلاری با سایر کشورها مقایسه می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر نقش دیپلماسی در برقراری رابطه با سایر کشورها، گفت: ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم از طریق دیپلماسی مطلوب دوستان زیادی را در سیاست و اقتصاد جذب کنیم. در حال حاضر سعی می‌کنند تمام منافذ ورود دلار مانند به صفر رساندن صادرات نفت را اجرایی کنند و اگر هم صادراتی باشد در قبال آن کالا و دارو به کشور وارد شود. به نوعی الان هم برنامه نفت در برابر غذا اجرا می‌شود. باید توجه داشت اگر ما دلار را حذف کنیم از چه ارزی می‌خواهیم استفاده کنیم، یوان، روبل و روپیه در عرصه بین‌الملل اعتبار چندانی ندارند.

این اقتصاددان اظهار داشت: از زمان آقای احمدی‌نژاد که تحریم‌ها علیه کشور اعمال شد و ایشان آنها را ورق پاره خواندند همیشه سعی شده دلار حذف شود اما باید توجه داشت که مسئله دلار با مسئله آمریکا فرق دارد، الان بیش از ۵۰ درصد گردش پول جهان به دلار است، و با اینگونه اقدامات راه بجایی نخواهیم برد و اگر در مورد تصویب FATF و لوایح پالرمو و CFT اقدام عاجلی صورت نگیرد با مشکلات فراوانی نیز روبه‌رو خواهیم شد.

وی ادامه داد: سیاست‌های سلبی اقتصاد ما را نابود کرده است، آقای روحانی در یک سخنرانی ادعا کردند سال ۹۷ سال سخت اما افتخار آمیزی بودند، اما من نمی‌دانم این افتخارات چه بود؟ آیا عدم پرداخت دستمزد کارگران افتخار دارد یا کاهش ارز پول ملی، کدام یک؟ باید مصداق این افتخار را برای مردم روشن کرد، باید با مردم روراست بود. آقای رییس جمهور می‌گویند اشتغال ایجاد کردند اما هیچ کس باور ندارد و در حال حاضر اکثر خانوارهای ایرانی یک فرد بیکار دارند. حتی آنهایی که شغل دارند به دلیل کاهش قدرت خرید معیشت مناسبی ندارند. اینها برای کشوری که روی دریای نفت است افتخار نیست بنابراین باید به سمت داشتن یک رابطه خوب با جهان حرکت کرد.

جامساز با بیان اینکه چرا ما باید سیاست‌های سلبی را اجرا کنیم؟ گفت: باید به‌جای حذف دلار از مبادلات، سیاست جذب دلار را در پیش بگیریم چون نتیجه عملکرد حذف دلار کشیدن پوسته سخت به دور کشور است اما نتیجه جذب، رابطه با دنیا و تراز تجاری مثبت خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: