کد خبر: ۱۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۷ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
دادن عنوان مشاغل مزاحم به میدان دام استان جفایی بزرگ به این مجموعه است؛ چراکه طبق بند 20ماده 55 قانون شهرداری‌ها که مربوط به مشاغل مزاحم است تاکنون حتی یک رای در محکومیت این محل صادر نشده و این مکان به دلیل قرار گرفتن در محدوده شهرداری اقبالیه عوارض خود را به شکل مرتب به شهرداری پرداخت می‌کند.
همشهری در گفت‌و‌گو با مدیر و کارکنان میدان دام قزوین از فعالیت قانونی این مجموعه گزارش می‌دهد
مدیر مجموعه میدان دام: همه اصول بهداشتی در این مجموعه رعایت می‌شود
طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها (مربوط به مشاغل مزاحم) تاکنون حتی یک رای در محکومیت میدان دام قزوین صادر نشده است.
بهناز عبداللهی-قزوین-خبرنگار:
سال 73  شهردار وقت و مسئولان آن زمان فرمانداری قزوین به فکر افتادند که زمینی به منظور میدان دام برای خرید و فروش دام زنده در خارج از شهر تعیین کنند. بیستم اردیبهشت 74 نامه‌ای با مضمون انتقال میدان دام به بخشی از زمین‌های معروف به پریسه (ابتدای جاده رشت) با مساحتی بالغ بر 5600 متر‌مربع متعلق به یکی از معتمدان شهر قزوین به امضای رحمان انصاری شهردار وقت قزوین و مرتضی روزبه معاون استاندار و فرماندار قزوین رسید و در آن مقرر شد امتیاز میدان دام منحصرا به شخص واگذار شود.
اما 10 سال از انتقال میدان دام استان نگذشته بود که میدان دام دیگری در منطقه لیا با حمایت مسئولان و دریافت تسهیلات شروع به کار کرد. این موضوع سرآغاز اتفاقاتی برای مجموعه‌ای شد که با بیش از 23 سال سابقه فعالیت با 300 نفر اشتغالزایی مستقیم و بیش از هزار نفر اشتغال غیرمستقیم، با وجود تمام تاییدیه‌های بهداشتی از دامپزشکی استان و محیط‌‌ زیست همچنان درگیر حاشیه است و هر روز موجی از نگرانی ناشی از جابه‌جا شدن و تعطیلی این مرکز در بین افراد فعال این مجموعه دیده می‌شود.به بهانه پیگیری مشکلات افراد شاغل در این مرکز تیم همشهری برای تهیه گزارش به میدان دام قزوین رفت.

مسئولان میانجی‌گری کنند
صفر کربلایی از چوبداران این مجموعه به همشهری گفت: فعالیت این دو مرکز منافاتی با هم ندارند و علت این سنگ‌اندازی‌ها مشخص نیست.
وی افزود: مردم منطقه دشت آبی و قاقازانات (از لوشان تا کوهین) دام خود را به دلیل نزدیکی در این محل برای فروش عرضه می‌کنند و خریداران نیز به دلیل دسترسی سهل‌تر و نزدیکی به قزوین ترجیح می‌دهند برای تهیه دام به این مکان مراجعه کنند، همان طور که مردم منطقه بویین‌زهرا و نواحی تابعه نیز دام‌های خود را به مجموعه میدان دام جدید می‌برند.
وی با درخواست از مسئولان به منظور میانجی‌گری برای حل اختلافات این دو مجموعه ادامه داد: حذف این مجموعه با این سابقه به معنای بیکار شدن تعداد زیادی از شاغلان این میدان است و در شرایط اقتصادی استان این جفای بزرگی به حال فعالان این میدان است که عمدتا از اقشار ضعیف جامعه هستند و از این محل ارتزاق می‌کنند.

 کشتار غیرقانونی نداریم
یعقوب کاظمی یکی دیگر از فعالان این میدان گفت: یکی از ایراد‌هایی که به این مجموعه وارد می‌کنند کشتار غیرمجاز است که این موضوع اصلا صحت ندارد؛ چراکه امکان کشتار در میدان تنها در مواقع اضطراری و زیر نظر دامپزشک است که آن هم مدت 8 ماه است توسط مدیریت مجموعه ممنوع شده است.
وی که 17 سال از عمرش را در این مجموعه گذرانده است، افزود: وقتی ایجاد یک شغل میلیون‌ها تومان برای دولت هزینه دارد، نباید زمینه بیکاری صدها تن که رزقشان را از این محل تامین می‌کنند فراهم شود.
حبیب زرآبادی‌پور که از اولین افراد مشغول به کار در این مجموعه است نیز به همشهری گفت: این مجموعه به همت مدیریت فعلی هیچ مشکلی برای محیط‌‌ زیست ندارد و حتی باغ‌های اطراف مجموعه که در نوع خود یکی از بی‌نظیرترین باغات استان است، متعلق به این مجموعه است و کمک شایانی به حفظ محیط‌‌ زیست این منطقه کرده است.

 کنترل بهداشتی
احمد مولایی، مدیریت مجموعه میدان دام، هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که او قبل از تجارت در این حرفه به کارآفرینی می‌اندیشید، گفت: هزینه‌های نگهداری مجموعه بزرگی همچون میدان دام استان با درآمدش قابل مقایسه نیست و تنها هدف من از نگهداری این مجموعه حمایت از افرادی است که زندگی‌شان را از این محل تامین می‌کنند و جزو آسیب‌پذیرترین قشر جامعه‌اند.
وی در پاسخ به این‌که اگر دام آلوده یا بیمار باشد تکلیف مردم چیست، افزود: اینجا از ناظران دامپزشکی استفاده می‌کنیم و دام‌ها از نظر بهداشتی کنترل می‌شوند تا سالم باشند. در میدان هم در حد امکان بهداشت رعایت می‌شود و هیچ فاضلابی به کانال آب هدایت نمی‌شود. مردم هم بسیار راحت به این میدان مراجعه و نیازشان را برطرف می‌کنند.
مولایی افزود: دادن عنوان مشاغل مزاحم به میدان دام استان جفایی بزرگ به این مجموعه است؛ چراکه طبق بند 20ماده 55 قانون شهرداری‌ها که مربوط به مشاغل مزاحم است تاکنون حتی یک رای در محکومیت این محل صادر نشده و این مکان به دلیل قرار گرفتن در محدوده شهرداری اقبالیه عوارض خود را به شکل مرتب به شهرداری پرداخت می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: