کد خبر: ۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
صلاح نباشد در انتخابات شرکت نمی‌کنم
رئیس فدراسیون فوتبال از وجود تأییدیه کتبی اساسنامه این فدراسیون از سوی هیئت دولت ابراز بی‌اطلاعی کرد.
کفاشیان: نمی‌دانم اساسنامه فدراسیون فوتبال تأییدیه کتبی دارد یا نه

علی کفاشیان در خصوص داستان اساسنامه فدراسیون فوتبال و اینکه گفته می‌شود در سال 86 و کمیته انتقالی این فدراسیون هیئت دولت باید اساسنامه را تأیید می‌کرد که این اتفاق رخ نداده، گفت: در سال 86 وقتی کمیته انتقالی تشکیل شد و سه نفر از سوی وزارت ورزش و جوانان یعنی سازمان تربیت بدنی وقت و سه نفر از طرف فیفا مشخص شدند، این اساسنامه حدود یک سال و یک سال و نیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در نهایت اساسنامه توافقی مشترکی دیده شد که با قوانین فیفا و قوانین ملی و داخلی ما منطبق بود. آن زمان که علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی بود اساسنامه را به هیئت دولت برد و تأییدیه را گرفتند. حتی مصاحبه‌های آن زمان موجود است که دبیر هیئت دولت و معاون اول هم مصاحبه کرده و گفتند که اساسنامه به تأیید هیئت دولت رسیده است.

کفاشیان در واکنش به این مسئله که فقط در این باره خبر و مصاحبه وجود دارد و آیا تأییدیه کتبی موجود است یا خیر، گفت: در این خصوص با کیومرث هاشمی که آن زمان سرپرست فدراسیون فوتبال بود صحبت کردم و به من اعلام شد که اساسنامه تأیید شده است.

وی درباره اینکه آیا تأییدیه کتبی از سوی هیئت دولت برای اساسنامه وجود دارد یا نه، عنوان کرد: اینکه تأییدیه کتبی وجود دارد یا نه، نمی‌دانم اما پیگیری خواهیم کرد تا تأییدیه کتبی آن را هم داشته باشیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که دولت تغییر کرده و شاید این دولت اعلام کند تأییدیه کتبی نبوده و در این شرایط اساسنامه باید به سال 81 برگردد و فدراسیون فوتبال با این اساسنامه کار خود را پیش ببرد، گفت: برگشتن به اساسنامه سال 81 که مورد قبول نیست. وقتی تأییدیه دولت بوده، اینکه دولت عوض شود یا نه، فرقی به حال ما ندارد. ما با اساسنامه تأیید شده 8 سال است فدراسیون را اداره کردیم، به گونه‌ای که این اساسنامه مورد تأیید مجمع فدراسیون و فیفا بوده و در اصل تعلیق فوتبال ما به خاطر همان اساسنامه قبلی بود. اکنون بازگشت به همان اساسنامه امکان‌پذیر نیست. مجمع این اساسنامه را پذیرفت و آن زمان به تأیید دولت هم رسید و اکنون نیازی به تغییر نیست.

کفاشیان که با رادیو ورزش صحبت می‌کرد، در خصوص اینکه اگر این اتفاق رخ نداده باشد و تأییدیه هیئت دولت وجود نداشته باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد، اظهار داشت: اتفاق خاصی نمی‌افتد. اساسنامه را مجمع فدراسیون فوتبال و فیفا پذیرفته‌اند و نیاز به تأیید دولت ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که در مجمع قبلی فدراسیون فوتبال قرار بود اساسنامه با تغییراتی مواجه شود و مقابل آن گرفته شد و گویا دوباره قرار است اصلاحات صورت بگیرد، تصریح کرد: می‌خواستیم در مجمع قبلی اصلاحات را برای مجمع بیاوریم، روی تصمیم خود مصمم بودیم و اصلاحات خوبی هم صورت گرفته بود، اما همان زمان از فیفا نامه‌ای آمد که در اساسنامه پایه‌ای فیفا اصلاحاتی صورت گرفته است. دگرگونی‌هایی در اساسنامه فیفا به وجود آمد و در مجمع قبلی هم این اساسنامه به تصویب رسید. حالا همان اصلاحات را ما باید در اساسنامه به وجود بیاوریم که برای این کار گروهی را تشکیل داده‌ایم. این گروه اصلاحات اساسنامه فیفا را نگاه می‌کنند و در مجمع سالیانه آینده فدراسیون که مهر یا آبان‌ماه 95 است برای تأیید به اعضا داده می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این صحبت که آیا تغییرات اساسنامه به مجمع انتخاباتی نخواهد رسید، تأکید کرد: خیر؛ محمع انتخاباتی فقط برای انتخابات است و سایر مسائل باید به مجمع سالیانه برود.

کفاشیان با اشاره به تغییرات اساسنامه افزود: اساسنامه فیفا و AFC هر سال تغییراتی دارد که مجمع این تغییرات را می‌بیند و نظر می‌دهد. مشکلی برای تغییرات نیست. حالا نمی‌دانم داستان اساسنامه و تأییدیه آن، اصلاحیه‌های آن، بندها و مسائل مربوط به من، چرا باید در زمان انتخابات پیش کشیده شود.

وی در واکنش به این مسئله که این مسائل به این دلیل پیش کشیده شده، چون خودش در آستانه انتخابات دست به تغییرات اساسنامه زد و حتی سن رئیس فدراسیون را در اساسنامه بالا بردند، گفت: این موضوع ربطی به من نداشت و به لحاظ سنی مشکلی برای حضور در انتخابات ندارم. اصلاحات فیفا را در اساسنامه خواهیم آورد که حتی ما اینکه رئیس فدراسیون چند دوره باشد را از اساسنامه برداشته بودیم و حالا فیفا بندی آورده که رئیس سه دوره بیشتر نمی‌تواند ریاست کند که اکنون ما هم باید این بند را به اساسنامه اضافه کنیم. مشکلی هم از این بابت نداریم و باید اصلاحات فیفا را در اساسنامه بگنجانیم که البته با قوانین داخلی ما هم منطبق باشد.

کفاشیان درباره صحبت‌های رضا حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارش ورزش‌وجوانان که گفته تأیید صلاحیت نامزدهای فدراسیون فوتبال دو مرحله‌ای بوده و به لحاظ امنیتی هم نامزدها باید مورد تأیید قرار بگیرند، یادآور شد: همینطور است و او کاملاً درست می‌گوید. ما یک کمیته تشخیص صلاحیت در فدراسیون فوتبال داریم که این کمیته اسناد و مدارک نامزدها را تطبیق می‌دهند، اساسنامه و دستورالعمل‌ها را با شرایط نامزدها تطابق می‌دهند، اما به لحاظ اخلاقی و امنیتی این کمیته نمی‌تواند کاری کند. این کار توسط حراست وزارت ورزش و اینگونه نهادها صورت می‌گیرد. نه فقط رئیس، بلکه تمام پست‌های حساس فدراسیون فوتبال که زیاد هم هستند، باید تأیید صلاحیت شوند.

وی افزود: تأیید نامزدها به لحاظ امنیتی و اخلاقی یک روال قانونی است و در صلاحیت ما هم نیست، بلکه نهادهای امنیتی کشور باید این کار را انجام دهند. حالا باید دید چه کسی صلاحیت می‌گیرد و چه اتفاقی رخ می‌دهد.

کفاشیان در خصوص اینکه در حال حاضر فدراسیون فوتبال جزو کدام «NGO»ها (نهاد غیردولتی رسمی) محسوب می‌شود و فعالیت این فدراسیون به چه شکل است، گفت: اسناد و مدارک فدراسیون را تهیه کرده‌ایم، اما هنوز آن را به ثبت نرسانده‌ایم. ما سازمان لیگ را به عنوان یک شرکت خصوصی ثبت کرده‌ایم و این موضوع را در خصوص فدراسیون فوتبال هم باید حل کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که آیا فیفا مشکلی بابت ثبت نشدن این فدراسیون ندارد، تأکید کرد: آنها کاری به این مسائل ندارند و ما هم اصلاً به فیفا این موضوع را اطلاع نداده‌ایم. این مربوط به قوانین داخلی خودمان است که باید آن را حل کنیم.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا فدراسیونی که ثبت نشده تاکنون غیرقانونی فعالیت می‌کرده یا نه، گفت: ما کارمان را انجام دادیم و کار قانونی هم پیش رفته است. این کارها تشریفات اداری است که تاکنون وقت نداشتیم آن را انجام دهیم.

وی در خصوص آخرین تصمیمش برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: در این خصوص باید فکر کنم و ببینم صلاح چیست. اگر صلاح باشد شرکت می‌کنم و اگر نه، شرکت نمی‌کنم.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که فردی تیزهوش است و حالا که بحث سه دوره‌ای بودن رئیس فدراسیون را هم پیش کشیده شاید قصد حضور دوباره در این فدراسیون را داشته باشد، گفت: ببینیم چه می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: