کد خبر: ۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
معاون میراث فرهنگی کشور:
معاون میراث فرهنگی کشور در چهاردهمین گردهمایی باستان شناسی که صبح امروز در سالن دوران اسلامی موزه ملی ایران برگزار شد خواستار تدوین نقشه باستان شناسی کشور شد. او گفت، با تدوین نقشه باستان شناسی کشور حفاظت از سایت ها و محوطه بیشتر خواهد شد.
نقشه باستان شناسی کشور تدوین شود

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه گردهمایی سالانه باستان شناسی فرصتی مغتنم برای باستان شناسان و پژوهشگران کشور است، گفت:  این گردهمایی  فرصتی است تا باستان شناسان پژوهش های خود را با یکدیگر به مشارکت بگذارند.

به گفته وی پژوهش های باستان شناسی خون تازه ای در رگ های میراث فرهنگی است، به گونه ای که با افزایش  پژوهش های  عمیق و معرفی آنها  به حفاظت نیز کمک می شود.

معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر لزوم تهیه نقشه باستان شناسی اعلام کرد: تهیه و تدوین نقشه باستان شناسی اتفاق بسیار مهمی است که هنوز تکمیل نشده است و با تهیه آن نیز پرونده آن بسته نخواهد شد و نیاز به بازنگری خواهد داشت.

طالبیان در ادامه گفت: به عنوان فردی که موضوع حفاظت را دنبال می کنم لازم می دانم  نقشه باستان شناسی کشور با اطلاعات دقیق استانها هر چه سریعتر آماده و ابلاغ شود.

او همچنین تاکید کرد: در شرایط فعلی لازم است که از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی استفاده و از حضور پژوهشگران بین المللی بهره مند شویم.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: هم اکنون نگاه ها به میراث فرهنگی یکپارچه، از نگاهی مجرد به فضای کالبدی پیش رفته و این اتفاق نشان از تحولی بزرگ در حوزه میراث فرهنگی است.

طالبیان با تاکید بر فعالیت ها و پژوهش های میان رشته ای در حوزه باستان شناسی اظهار داشت: درحال حاضر لازم است فعالیت های میان رشته ای در حوزه باستان شناسی را باور کنیم چراکه باستان شناسی نیز به سمت شناخت فرهنگ و بحث انسان شناختی سوق پیدا کرده است.

طالبیان افزود: باستان شناسی رشته ای پایه و جامع است است که شاخه های مختلفی دارد در این میان میراث فرهنگی نیز نیازمند جامع نگری باستان شناسانی خبره و حاذق است. از همین رو لازم است که از ابزار مدرن و تجربیات جهانی بهره بیشتری گرفته شود.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه  باستان شناسی دیگر محوطه نیست و درحال حاضر باستان شناسی شهر با شاخه ها و رشته های گوناگونی ایجاد شده است گفت: درصورت عزم تمام توان باستان شناسان کشور در شناسایی سرزمین ایران با 12 هزار سال تاریخ زیست تنها بخش کوچکی از آن شناخته خواهد شد. از این رو حفاظت از این دستاوردها مشارکت مردمی را طلب می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: