کد خبر: ۱۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
طلا و سکه در سال ۹۷ رشد غیر قابل تصوری را تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار تجربه کرد به طوری که سکه امامی و بهار آزادی نسبت به ابتدای سال به ترتیب ۱۸۳ و ۱۷۳درصد گران شدند.
به گزارش قلم نیوز- اگرچه نوسانات قیمتی طلا و سکه از نیمه دوم سال 96 آغاز شد اما این روند در سال جاری به اوج خود رسید و شاهد رکوردزنی‌های بسیار در قیمت‌های این بازار بودیم.

هفته اول مهرماه یعنی دقیقا همان روزهایی که دلار از کانال‌ 18هزار تومان عبور کرد، موج عظیمی از افزایش قیمت در بازار طلا ایجاد شد به طوری که سکه امامی و بهار آزادی در چهارمین روز این ماه از مرز 5میلیون تومان عبور و طلا نیز به گرمی 543هزار تومان رسید و رکورد بالاترین قیمت را ثبت کرد.

بنابر این گزارش، این روزها با وجود نزدیک شدن به سال نو، طلا و سکه تقریبا طرفداران خود را از دست داده به طوری که بنابر گفته فعالان صنف، این بازار هنوز در رکود است و از خواب زمستانی بلند نشده و همچنان با قیمت‌های بالا دست و پنجه نرم می‌کند.

 قیمت‌های امسال دور از تصور بود

"محمد کشتی آرای" عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران بازار امسال را دور از تصور و انتظار دانست و تصریح کرد: این حجم از افزایش قیمت که طلا و سکه در سال جاری تجربه کردند قابل انتظار نبود، اما در آخرین روزهای اسفند بازار آرامی را سپری می‌کنیم و نوسانات روزهای آخر طبیعی است اما التهاب نخواهیم داشت.

او گفت: با وجود این که طلای جهانی در سال گذشته میلادی حدود دو درصد کاهش یافت، اما طلای داخلی به طور متوسط 280 درصد و در روزهای پرنوسان حدود 350درصد افزایش قیمت داشته است.

کشتی آرای ادامه داد: بیشترین عامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت طلا و سکه جهش نرخ ارز بود چرا که اگر قیمت طلای جهانی را یک پای ثابت تغییر قیمت طلای داخلی بدانیم، باوجود کاهش 2درصدی باید قیمت‌های داخلی نیز ارزان می‌شد اما می‌بینیم که قیمت‌‌های این بازار در سال جاری تنها با رشد دلار همگام شده بود.

جو روانی بی‌تاثیر نبود

کشتی‌آرای به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی اشاره کرد و افزود: در سال جاری، کاهش سود سپرده‌های بانکی باعث حرکت سیل نقدینگی به سایر بازار‌های جذاب از جمله طلا و ارز شد و طبیعتا تاثیر هیجانی در این بازارها بر جای گذاشت و باعث ایجاد حباب در قیمت سکه شد به طوری که ما در طول امسال حتی شاهد حباب یک میلیون تومانی سکه بودیم که ناشی از التهابات و جو روانی بود.

تاثیر موقتی حراج سکه

این فعال بازار طلا درخصوص تاثیر سیاست حراج سکه در قیمت‌ها توضیح داد: حراج سکه که از سال گذشته انجام شد و تا اوایل امسال ادامه داشت، در یک مقطعی کارساز بود اما نتیجه بلند مدت نداشت.

وی افزود: مدیریت جدید بانک مرکزی مبنی بر محدودیت‌های نقل و انتقال ارز باعث شد کسانی که غیرواقعی به این بازار آمده‌اند مشخص و بازار کنترل شود.

منبع: اقتصاد آنلاین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: